وبلاگ

انواع کاسه نمد و متریال آن

انواع کاسه نمد و متریال آن

آیا تا کنون به این مورد فکر کرده اید که در بخش هایی از خودرو و دیگر تجهیزات مکانیکی که روغن و مایعات روان کننده در جریان هستند، چرا هیچ نشتی صورت نمی گیرد؟

در واقع همواره قطعاتی در تمام وسایل مکانیکی وجود دارند که در دید نبوده ولی وظیفه ای بسیار مهم را عهده دار هستند و همواره باید گوشه چشمی به آن ها داشت. چرا که خرابی و مستهلک شدن ان ها میتواند صدمات بسیاری به وسیله ما وارد نماید.

یکی از همین قطعات کاسه نمد است که در پاسخ به سوال ابتدای متن، وظیفه آن آب بندی موضع مربوطه است. در ادامه مقاله بیشتر در مورد کاسه نمد، شماره کاسه نمد و انواع آن صحبت خواهیم نمود.

انواع کاسه نمد خودرو

کاسه نمد که به آن در انگلیسی oil seal یا radial shaft seal نیز گفته میشود، قطعه ای است که درتمام سیستم های هیدرولیکی مانند پمپ ها، پیستون ها و دیگر اتصالات به کار برده می شود. کاربرد انواع کاسه نمد در سیستم های آب بندی است که برای جلوگیری از نشت روغن در شفت ها و حفاظت از این قطعه ها در برابر گرد و غبار و آلودگی مورد استفاده قرار می گیرد. بخش های تشکیل دهنده کاسه نمد 2 بخش است. یک بخش سخت و فلزی خارجی و بخش داخلی انعطاف پذیر. وظیفه عایق کاری و آب بندی بر عهده بخش داخلی یا همان بخش انعطاف پذیر است. جنس بخش داخلی از پلاستیک مصنوعی یا طبیعی است که در صورت وارد آمدن فشار، از نشت روغن جلوگیری می نماید.

بیشتر بخوانید: کاسه نمد فشار قوی چیست؟

کاسه نمد به طور کلی در بخش های مختلفی کاربرد دارد که به قرار زیر است:

پولوس گیربکس، کاسه نمد شیر فرمان، لاسنیک گیت سوپاپ، شفت ورودی گیربکس، لیور دنده، سر میل لنگ، ته میل لنگ، کمپرسور باد، فانوسی، گیربکس، الکتروموتور، جک هیدرولیک، پمپ آب، چرخ، ماشین، دستگاه CNC، شیر، ژنراتور، گردگیر دولب.

در ادامه به معرفی انواع کاسه نمد می پردازیم.

کاسه نمد خودرو

| مشاهده قیمت‌های محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

کاسه نمد خودرو

در بخش های مختلف خودرو که از روغن برای روان کاری استفاده می شود و قطعات متحرک، از کاسه نمد برای آب بندی موضع مربوطه استفاده می شود. گیربکس ها، موتور، میل لنگ خودرو، بخش هایی در خودرو هستند که نیاز به استفاده از کاسه نمد در آن ها وجود دارد.

خرید “کاسه نمد موساشی” با بهترین کیفیت و قیمت

از کاسه نمد گیربکس در تمامی جعبه‌دنده‌ها از جمله گیربکس خودروها استفاده می‌شود. در بیشتر گیربکس‌ها یک شفت ورودی و یک شفت خروجی قرار دارد. کاسه نمد گیربکس در شفت ورودی باید سرعت‌ بیشتری را تحمل کند و از آ‌ن‌جایی که در گیربکس خودرو امکان آلودگی از بیرون و درون گیربکس وجود دارد، باید در مسیرهای ورودی و خروجی از کاسه نمد گیربکس مناسب استفاده شود.

کاسه نمد گیربکس نیز از مصرفی ترین بخش های خودرو است. چرا که گیربکس متشکل از تعداد بسیاری چرخ دنده است و برای مهار اصطکاک بین چرخ دنده ها، نیاز به گردش روغن در محفظه گیربکس وجود دارد. بخاطر همین حجم بالای روغن در گردش است که کاسه نمد گیربکس به نسبت بخش های دیگر خودرو دچار خرابی بیشتری می گردد.

کاسه نمد ماشین سنگین

کاسه نمد ماشین سنگین

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، انواع کاسه نمد ها از 3 بخش تشکیل می شوند. یک بخش انعطاف پذیر، یک بخش فلزی و یک فنر.

بخش انعطاف پذیر، لبه کاسه نمد بوده که از جنس مواد الاستومری ساخته می شود. بخش فلزی نیز، پوسته فلزی است که برای اتصال خوب در نشمینگاه باید سختی مناسب را داشته باشد. فنز نیز مکمل لبه کاسه نمد بوده که عملکرد آن برای تقویت آب بندی است.

کاسه نمد ماشین سنگین در برندها و مدل ها و اندازه های مختلف در بازار به فروش می رسند که برای اطلاع از قیمت ها می توانید با کارشناسان هایپر صنعت بلبرینگ تماس حاصل فرمایید. در زیر انواع برندهایی که برای کاسه نمد ماشین سنگین در بازار موجود است معرفی شده است.

این قطعه برای ماشین های سنگین با برندهای ELreng، KACO، CFW، D.P.H، TTO در بازار موجود هستند.

کاسه نمد پژو

از مصرفی ترین قطعات یدکی بازار ایران، کاسه نمد پژو خصوصا پژو 206 است. دلیل آن را هم می توان به این مورد نسبت داد که صاحبان این ماشین بیشتر جوانان بوده و نحوه رانندگی و تعویض دنده آن ها بر این موضوع موثر است. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع این قطعه برای خودروی 206 میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید: خودتان لقی یا تلرانس بلبرینگ را تشخیص دهید!

کاسه نمد پراید

رده دوم مصرفی ترین قطعات یدکی، به کاسه نمد پراید اختصاص دارد. البته در این مورد علت خرابی زیاد، نحوه رانندگی جوانان نیست. بلکه کیفیت بسیار پایین و عملکرد ضعیف گیربکس این خودرو است که سبب استهلاک زودهنگام قطعه می گردد. علاوه بر گیربکس، موتور و سیستم تعلیق پراید نیز دارای استهلاک بالایی است.

انواع جنس و متریال کاسه نمد

 جنس انواع کاسه نمدها با توجه به محیط کاری حود، به انواع نسوز، سیلیکونی، لاستیکی و فلزی است که در زیر به معرفی هر یک خواهیم پرداخت. این نام ها، نام های تجاری و بازاری است. مثلا نسوزها، همان کاسه نمدهای لاستیکی هستند که بخش لاستیکی مقاومت بالاتری در برابر حرارت دارد. تمام کاسه نمدها دارای بخش فلزی و لاستیکی هستند و هیچ یک فقط دارای بخش فلزی نیستند. در ادامه به معرفی انواع لاستیک های به کار رفته در این قطعات می پردازیم.  

جنس کاسه نمدهای گیربکسی معمولا ECM است اما گاهی اوقات از جنس های وایتون و سیلیکون نیز ساخته می شوند .

انواع کاسه نمد

کاسه نمد لاستیکی

چهار نوع لاستیک به کار رفته در کاسه نمدهای لاستیکی عبارتند از:

NBR (لاستیک نیتریل)- Ntirile rubber

ACM- Polyacrylic rubber یا لاستیک پلی اکریلیک

MVQ- Siliconic rubber یا لاستیک سیلیکونی

FPM- Fluorinated rubber یا لاستیک فلوزاید. FPM در استاندارد ISO نام گذاری شده است. در استاندارد ASTM نام آن FKM بوده که نام تجاری آن نیز همین است. Viton نیز نام دیگر این پلیمر است. 

HNBR- Hydrogenated nitrile rubber یا لاستیک نیتریل هیدروژنه

EPDM- Ethylene-propylene rubber یا لاستیک اتیلن پروپیلن

در زیر به محیط و محدوده دمای کاری اشاره می کنیم.

محیط کاری: روغن های مبتنی یر پارافین، روغن های معدنی و چربی (روعن موتور و گیربکس)، روغن هیدرولیک، محلول آب صابونی 

دمای کاری: منفی 30 تا 120 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : ضد روغن و حرارت 

محیط کاری: روغن موتور، روغن های انتقال، روغن هیدرولیک

دمای کاری: منفی 25 تا 150 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : ضد روغن

محیط کاری: محیط های آزاد و خورنده، روغن های معدنی، مایعات مبتنی بر گلایکول

دمای کاری: منفی 55 تا 180 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : ضد خرارت، ضد روغن، مناسب محیط های بهداشتی و پزشکی

محیط کاری: هیدروکربن ها، روغن های گیاهی

دمای کاری: منفی 30 تا 200 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی

بیشتر بخوانید: کاتالوگ کاسه نمدها

محیط کاری: محیط های با حرارت بالا، مقاوم در برابر ازن، محیط های دارای سایش

دمای کاری: منفی 40 تا 150 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : مقاوم در برابر حرارت و سایش

محیط کاری: سیستم های هیدرولیک، شرایط جوی مختلف، محیط های دارای حلال های قطبی

دمای کاری: منفی 50 تا 150 درجه سلسیوس

ویژگی اصلی : ضد اسید، مقاوم در برابرر آب شور دریا

کاسه نمد فنردار

شکل انواع کاسه نمد

شکل ظاهری انواع کاسه نمدها متتفاوت و متنوع است که در مطالب زیر به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم :

_ کاسه نمدهای شفت : لبه داخلی آن ها دارای یک شیار جهت دار است ، زیرا باید به صورت مداوم روغن را روی شفت برگرداند و در نتیجه شفت ها همیشه چرب نگه داشته شود .

_ کاسه نمدهای پلوس : لبه داخلی آنها نیز شیار دار است ، اما اغلب این شیار ها به شکل اعداد هفت و هشت فارسی ساخته می شوند ، تا امکان تغییر چرخش شفت در پلوس وجود داشته باشد .

در اکثر پلوس خودرو ها حتی در خودروهای سواری دو  کاسه‌نمد به نام های کاسه نمدهای سر پلوس و کاسه نمدهای ته پلوس استفاده شده است .

_کاسه نمدهای ماهک : این نوع کاسه نمد شکل و فرم خاصی دارد و به کاسه نمد فانوسی معروف هستند.

پوسته این کاسه نمدها از جنس فلز می باشد و لبه لاستیکی آن از جنس ECM یا سیلیکونی ساخته شده و معمولاً فاقد شیار هستند .

جدول استاندارد ابعاد کاسه نمد

جدول استاندارد ابعاد کاسه نمد pdf

دلایل خرابی کاسه نمد ها

قبل از هرچیزی لازم است بدانید که در کاسه نمدها یک لبه لاستیک وجود دارد که از پشت آن با یک فنر دایره ای شکل تقویت شده است. در اکثر کاسه نمد ها یک لبه وجود دارد که وظیفه گردگیری را بر عهده دارد، جنس این قطعه پلاستیکی بوده و از ورود مواد خارجی و آلودگی ها به داخل تجهیزات جلوگیری می کند.

گرمایی که بین لبه آببندی و شفت گردان ها ایجاد می شود گاهی اوقات از ۱۵۰ درجه هم بالاتر میرود. همین گرما باعث می شود تا روغن یا سیال دور لبه بسوزد و کربن زیاد در موضع آب بندی کاسه نمد را دچار اختلال کند.

اگر بخواهیم چند مورد دیگر از خرابی کاسه نمد ها بگوییم، میاوانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • خشک کار کرد کاسه نمد
  • لنگی دینامیکی 
  • تماس شعاعی
  • قطعات آب بندی
  • ضریب اصطکاک

عواملی که باعث خرابی زودرس کاسه نمد ها می شود شامل: 

  1. حمل  و نصب نادرست تا ۳۰درصد
  2. ساخت نادرست بدنه و شفت و کیفیت نامناسب پرداخت سطح شفت تا ۳۰درصد
  3. اشتباه در تشخیص نشتی تا ۱۵درصد
  4. خرابی ذاتی کاسه نمد تا ۱۰درصد

جالب است بدانید که کاسه نمدهایی که جنسشان تفلونی می باشد دارای مقاومت بالاتری در برابر حرارت و مواد شیمیایی نسبت به کاسه نمدهای الاستومری دارند.آیا اجزای اصلی کاسه نمد را میشناسید؟

خرید انواع کاسه نمد

تا به اینجا به معرفی کاسه نمد و انواع آن پرداختیم. برای خرید مدل های مختلف کاسه نمد در تهران، می توانید با کارشناسان هایپر صنعت بلبرینگ تماس حاصل کرده و از قیمت ها مطلع شوید.همچنین برای اطلاع از طریقه عملکرد انواع کاسه نمد به مقاله مربوزه مراجعه نمایید.

در ادامه کاتالوگ های برندهای مختلف این قطعه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در این کاتالوگ ها، استاندارد و سایز بندی ها نمایش داده شده است.

یکی از مهم ترین مواردی که در نگهداری انواع مختلف کاسه نمد باید رعایت کرد بازدید دوره ای محصول و بررسی قسمت های مختلف آن است . با کمک بازدید دوره ای می توان از آسیب های سنگین احتمالی جلوگیری کرد.

هنگامی که در اطراف کمک فنر روغن نشت کند به این معنی است که این قطعه دچار آسیب شده است. نبودن مقدار کافی روغن در دیفرانسیل، ساییدگی و پوسیدگی قطعه، پوسیدگی واشرهای لاستیکی یا از دست دادن حالت استانداردشان، آسیب دیدن چرخ دنده ها، نامرغوب بودن مواد اولیه هنگام تولید، عدم نصب صحیح در محل میتواند موجب آسیب دیدن کاسه نمد شود.

البته بازدید دوره ای برای نگهداری تمام قطعات صنعتی از جمله انواع بلبرینگ صنعتی مانند بلبرینگ شیار عمیق و سایر محصولات الزامی می باشد.

در ادامه به برندهای مختلف انواع کاسه نمد موجود در بازار ایران پرداخته ایم. 

FEDERAL MOGULGARLOCK  KLOZURENATIONAL 

VICTOR

GARLOCK

GACO

SIMRETTGLSKFDPHA+PELRINGKACO 

CFW

DTP

DICHTA

STEFA

vordgascke

corteco

supertex 

f.p

 

NAK

TTO

SOG

KOK

MFC

DZ

 

NOK

CHO

AROS

KOYO

MOSACHI

شماره انواع کاسه نمد

شما هنگام خرید کاسه نمد، با تعداد بسیاری از کاسه نمدها مواجه می شوید که ابعاد یکسانی دارند. پس باید از کجا متوجه تفاوت های آن ها شد؟ 

با دانستن چگونگی شماره گذاری و شماره انواع کاسه نمد، می توانید تفاوت های آن ها را تشخیص دهید. در این بخش، شماره گذاری انواع کاسه نمد را به شما خواهیم آموخت. 

شماره انواع کاسه نمد به صورت های زیر است. 

شماره گذاری OS کاسه نمدها
شماره گذاری MOS کاسه نمد

به عنوان نمونه، کاسه نمدی که در تصویر اول نشان داده شده دارای مشخصات زیر است: 

اندازه شفت: 4 اینچ 

اندازه قطر حلقه از جداره بیرونی (bore size): 5 اینچ 

پهنای رینگ (width size): 3.75 اینچ

نوع کاسه نمد: TB2 

ماده سازنده کاسه نمد: Viton 

تصویر اول و دوم یک نوع کاسه نمد را نشان می دهند. در تصویر اول، ابعاد در مقیاس اینچ و در تصویر پایینی در مقیاس میلی متر است. در شماره گذاری کاسه نمدها، اگر شماره گذاری با OS آغاز شده باشد، ابعاد با اینچ و اگر با MOS آغاز شده باشد ابعاد با میلی متر بیان شده اند. در زیر به چند مورد از حروف اختصاری مربوط به مواد بکار رفته در کاسه نمد ها اشاره می نماییم. 

Viton= V  ,   Silicone= S   ,   EPDM= E   ,  Carboxylated Nitrile= X   ,   HNBR= H    ,    Polyacrylate= P   .    Teflon= T

style، مربوط به نوع لبه ها (lip) و نوع محفظه (case) است که در زیر به آن ها اشاره خواهیم نمود. 

ابعاد کاسه نمد

واژه شناسی: 

inner case= محفظه داخلی 

outer case= محفظه خارجی 

inner case ID= قطر محفظه داخلی 

free lip diameter= قطر لبه آزاد 

bore= قطر رینگ از سطح بیرونی 

outsite face= وجه بیرونی  

width= پهنا 

انتخاب لبه ها (lip)

لبه S

لبه S: به همراه یک فنر است که برای اطمینان از آب بندی روغن در برابر گریس استفاده شده است. بیشتر مناسب محیط های کم خطر است. 

2 لبه

لبه T: از دو فنر در آن استفاده می گردد. لبه ثانویه برای به حداقل رساندن درات ورودی از منطقه آب بندی است. رایج ترین نوع لبه ها هستند. 

لبه V

لبه V: یک لبه بدون فنر. چون گریس گرانروی بالایی داشته و در محل نیازی به استفاده از فنر نیست. 

لبه D

لبه D: دارای 2 لبه و 2 فنر است. این لبه برای جاهایی طراحی شده که از 2 طرف نیاز به آب بندی است. 

لبه K

لبه K: دو لبه بدون فنر. دارای یک لبه اضافی برای به حداقل رساندن ذرات داخل شده از منطقه آب بندی استو برای کاربردهایی طراحی شده که از گریس استفاده می کنند. 

” خرید گریس نسوز با بهترین قیمت “

انتخاب محفظه ها (case)

محفظه B2

محفظه B2

محفظه B

محفظه B

محفظه A2

محفظه A2

محفظه BR

محفظه BR

محفظه C

محفظه C

در جدول زیر، مدل های مختلف کاسه نمد به همراه شماره های ان ها آورده شده است. 

جدول شماره مدل های کاسه نمد

مشخصات فنی انواع کاسه نمد

جدول های زیر، تلرانس های استاندارد  مربوط به قطر خارجی کاسه نمد و شفت ها به اینچ و میلی متر است. 

تلرانس استاندارد قطر خاجی کاسه نمد
تلرانس استاندارد شفت
تلرانس استاندارد قطر خارجی کاسه نمد به میلی متر
تلرانس استاندارد شفت به میلی متر
نتیجه گیری

ما در این مقاله در تلاش بودیم که اطلاعاتی کاربردی راجع به کاسه نمدها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که در هنگام انتخاب و خرید این قطعه آشنایی لازم را با آن داشته باشید. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد. لطفا با بیان دیدگاه های خود پیرامون این مقاله، ما را از نظرات خود آگاه نمایید. همچنین به علت نوسانات قیمتی در بازار، برای اطلاع از آخرین قیمت های میتوانید با کارشناسان هایپر صنعت بلبرینگ تماس حاصل نمایید.

فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

22 دیدگاه در “انواع کاسه نمد و متریال آن

  1. مصطفی حقی گفت:

    کاتالوگ کاسه نمد ها رو کامل دارین؟

    1. manager.f گفت:

      بله دوست عزیز
      فقط کافیه از منوی بالای صفحه به بخش کاتالوگ ها مراجعه کنید. در اون بخش کاتالوگ تمامی محصولات و برندها به صورت کامل قرار داده شده.

  2. esmaeili گفت:

    این مواردی که در مورد انواع کاسه نمد خودرو گفتید، همین برندها رو موجود دارید؟ و همینا تو بازرا هستن فقط؟

    1. manager.f گفت:

      بله دوست عزیز لیستی که براتون تهیه کردیم کامل هست. و ما هم تمامی مدل ها رو موجود داریم.

    2. مهدی گفت:

      سلام کاسه نمد۲۵ در۳۷در۸.۵فشار قوی جعبه فرمان mvmx33موجودی دارید

      1. manager.p گفت:

        وقت بخیر دوست عزیز.
        حیطه کاری ما در زمینه کاسه نمدهای صنعتی هست و متاسفانه محصولی برای خودرو موجود نداریم.

  3. زهره مردانی گفت:

    از کجا میتونم جدول استاندارد کاسه نمد و جدول سایزکاسه نمد ها رو ببینم؟

    1. manager.f گفت:

      دوست عزیز ما تقریبا در انتهای مطلب براتون جدول استاندارد و سایز ها رو قرار دادیم.

  4. بهروز گفت:

    این مدلی که برای شماره انواع کاسه نمد گذاشتینتوی همه کاسه نمدها یکیه؟ یا فرق میکنه!

    1. manager.f گفت:

      بله دوست عزیز شما با استفاده از این روش میتونید متوجه بشید که کاسه نمدتون چه مدلی هست و با چه ابعادی نوشته شده.

  5. مرادی گفت:

    سایز کاسه نمد که قرار دادین توی این جداول دقیق هستن همشون؟

  6. زهره ش گفت:

    من چرا نمیتونم به بخش کاتالوگ انواع کاسه نمد وارد بشم!!!!!

    1. manager.f گفت:

      دوست عزیز ممنون میشم مشکلتون رو بفرمایید و یا در صورت نیاز میتونید با همکاران ما تماس بگیرید. 02133532346 | 02133532348

  7. abbas.b گفت:

    چرا بهشون میگن کاسه نمد نسوز؟ چه فرقی دارن؟

    1. manager.f گفت:

      با سلام
      کاسه نمد ها دارای انواع مختلفی می باشند مثلا نسوزها، همان کاسه نمدهای لاستیکی هستند که بخش لاستیکی مقاومت بالاتری در برابر حرارت دارد.

  8. احمد قیژان زاده گفت:

    این شماره گذاریا برای ما که کار صنعتی داریم خیلی خوبه .چون میتونیم بفهمیم کدوم یکی به درد کدوم قسمت میخوره و روش کار باهاشون رو میدونیم

  9. هوشنگ کرمانی گفت:

    برای نگه داری بهتر از کاسه نمد باید چیکار کرد؟

    1. manager.a گفت:

      بازدید دوره ای محصول و بررسی قسمت های مختلف آن است

  10. رضا مرادی گفت:

    درود و خسته نباشید، به صورت کامل در ارتباط با انواع کاسه نمد توضیج دادید؟
    می خواستم بدونم آیا موجود دارید یا نه؟

    1. manager.mh گفت:

      بله برای مشاهده محصولات انواع کاسه نمد به لینک زیر مراجعه فرمایید

  11. احمد نجاتی گفت:

    سلام شما فروش کاسه نمد رو هم دارید ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر بله ، برای خرید روی لینک روبه رو کلیک کنید : کاسه نمد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *