وبلاگ

رنگ گریس و ارتباط آن با میزان روانکاری|کاربرد و انواع گریس نسوز

گریس نسوز و رنگ های آن

یکی از روان کننده های دستگاه های صنعتی و غذایی گریس نسوز می باشد. گریس ها تحولات زیادی را تجربه کرده اند و تغییرات بسیاری بر روی آن ها شکل گرفته است. انواع گریس ها به صورت گریس لیتیوم، کلسیم سولفات، باریم کمپلیکس و موارد دیگری وجود دارند. در این مطلب در مورد ماهیت گریس و رنگبندی و کاربرد هر کدام از آنها مطالبی را بیان می کنیم.

 

تاثیر رنگ گریس بر روانکاری

گریس های نسوز صنعتی در رنگ های مختلفی وجود دارد و وظیفه روانکاری قطعات دستگاه را بر عهده دارد.

 

گریس نوعی ماده می باشد که نقش روان کننده برای دستگاه های صنعتی و غذایی را دارد. این ماده را به صورت های مختلف در رنگ های سفید، سیاه، قرمز، آبی، سبز، بنفش و برخی از رنگ های دیگر می توان یافت. گریس ها از زمان های بسیار قدیم نقش موثری در مراکز صنعتی داشتند و بسیاری از مجموعه های صنعتی برای افزایش راندمان کاری از گریس برای روان تر کردن قطعات دستگاه ها و کم شدن اصطکاک آنها استفاده می کنند.

همانطور که گفتیم اصلی ترین کاربرد گریس جلوگیری از ایجاد اصطکاک و روانسازی دستگاه مورد استفاده می باشد. متناسب با نوع رنگ گریس، می توان از این ماده در دستگاه های مختلف صنعتی و غذایی استفاده نمود. گریس ها را از زمان های بسیار قدیم، بر مبنای زبری و نرمی و مقاومت سنجش می نمودند.اکنون نیز این عوامل تعیین کننده کاربرد انواع گریس ها می باشند.

برای مثال گریس رنگ سفید جهت استفاده در دستگاه های غذایی تعبیه شده است، در حالی که گریس سیاه برای امور سنگین صنعتی قابل استفاده می باشد. رنگ گریس قرمز برای استفاده در دماهای بسیار بالا کاربرد دارد و رنگ های آبی و تیره نیز برای دماهای پایین استفاده دارد. گریس های رنگی سبز با محیط زیست کاملا سازگار می باشند و بسیاری از کارخانه ها و مراکز صنعتی از این نوع گریس استفاده می کنند.

به طور کلی گریس های رنگی دارای اجزای مشخصی هستند که شامل روغن، غلیظ کننده، افزودنی ها می باشند. فرایند روانکاری گریس های به این صورت است که غلیظ کننده موجود در گریس، بر روی سطح جامد مورد نظر چسبیده و موجب کاهش اصطکاک و سرعت کار دستگاه مورد نظر می شود.

 

<< انواع زنجیر صنعتی با بهترین کیفیت >>

گریس صنعتی

چگونگی سفید کردن گریس‌ها

گریس های رنگی بعد از مدتی دچار تغییرات می شوند و روش های مختلفی برای سفید کردن گریس های رنگی وجود دارد. برای مثال استفاده از دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی جزو موادی هستند که برای سفید کردن گریس های رنگی استفاده می شوند.

به این نوع گریس ها که در دماهای بسیار بالا استفاده می کنند گریس های صنعتی یا نسوز می گویند که دارای انواع مختلفی می باشند. معمولا در گریس های نسوز یا صنعتی مواد افزودنی دیگری را اضافه می کنند که این مواد شامل مواد ضد زنگ، مواد ضد کف می باشند.

البته قابل ذکر است که مجموعه صنعتی هایپر به تولید روغن ها و گریس های صنعتی می پردازد که در صنایع سنگین مانند کارخانه های سیمانی و پتروشیمی و دستگاه های بزرگ صنعتی قابل استفاده می باشد و این نوع گریس ها برای خودرو قابل استفاده نمی باشد.

| مشاهده قیمت‌های محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

مزایای استفاده از گریس های رنگی

مزایای استفاده از این نوع گریس ها شامل موارد ذیل می باشند:

  • مقاومت در برابر حرارت و اکسیده شدن
  • پاک کنندگی قوی داشته و مانع نفوذ رسوبات به لایه های مختلف دستگاه می شود.
  • عدم زنگ زدگی و خوردگی
  • تشکیل لایه روغنی و جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی

به طور کلی رنگ گریس بیانگر کیفیت گریس مورد نظر می باشد. این گریس ها بعد از مدتی تیره شده و خاصیت اصلی خودشان را از دست می دهند.

به دلیل شرایط محیطی و میزان ماندگاری گریس های رنگی در محل مورد نظر، مشاهده می شود که ساختار گریس های رنگی نسبت به گذشته عوض شده و تیره تر می شوند. در این شرایط نیاز هست تا برخی تغییرات را بر روی دستگاه های صنعتی مورد استفاده ایجاد کنیم.

استفاده از اتصالات یکی از روش های ثابت نگه داشتن رنگ گریس می باشد. منظور از اتصالات قرار دادن برخی مواد بر روی قطعه یا دستگاه مورد نظر می باشد تا تاثیر گریس های رنگی افزایش یابد. شما می توانید مقداری چربی بر روی گریس مورد نظر مالیده تا رنگ اصلی خودش را نشان دهد.

 

<< خرید انواع کاسه نمد بهترین برندهای دنیا >>

گریس های رنگی صنعتی

 

برخی رنگ های مایع نیز وجود دارند که میزان استفاده از آن ها پایین می باشد. برخی از این رنگ ها را به میزان بسیار کمی به گریس اضافه می کنند تا از نظر خوردگی و نقطه افت سنجش لازم صورت بگیرد. بر اساس تحقیقات استفاده از رنگ های غلیظ باعث افزایش مقاومت و استحکام در مقابل خوردگی می شود.

همان طور که گفتیم گریس های رنگی برای دستگاه های مختلف صنعتی قابل استفاده می باشد و مزایای زیادی از جمله عدم خوردگی و زنگ زدگی را دارد.

همچنین گریس هایی که به صورت رنگی می باشند، در برابر تغییرات دمایی بالا و آب مقاوم بوده و بسیاری از صنایع مختلف بزرگ از جمله پتروشیمی و فولاد و سیمان و برخی از موارد دیگر کاربرد دارد.

 

محصولات و مقالات مرتبط: تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ | بلبرینگ صنعتی | بلبرینگ تماس زاویه ای | بلبرینگ خود تنظیم | بلبرینگ شیار عمیق | بلبرینگ کف گرد


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

 

6 دیدگاه در “رنگ گریس و ارتباط آن با میزان روانکاری|کاربرد و انواع گریس نسوز

  1. محمد قادری گفت:

    تفاوت رنگ گریس سفید و سیاه جیه؟

    1. manager.f گفت:

      با سلام
      گریس رنگ سفید جهت استفاده در دستگاه های غذایی تعبیه شده است، در حالی که گریس سیاه برای امور سنگین صنعتی قابل استفاده می باشد.

  2. اکبر مشتاق گفت:

    سلام، اگر رنگ گریس تیره شود نشانه چیست؟

    1. manager.a گفت:

      سلام . نشانه این است که خاصیت اصلی خودشان را از دست داده اند .

  3. سیمین گفت:

    سلام خسته نباشید . . . چه راهکاری برای سفید کردن گریس های رنگی وجود دارد ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنون . . . استفاده از دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی جزو موادی هستند که برای سفید کردن گریس های رنگی استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *