وبلاگ

تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

تاریخچه برینگ ها

بلبرینگ صنعتی هزاران سال قبل تولید شده و قابل استفاده بودند؛ اما نه به شکل امروزی که ما از آنها استفاده می کنیم. در زمان های قدیم که ساخت و ساز رواج داشت، ساخت قطعات برای آسانی کار هم به امری ضروری تبدیل شده بود. در این زمان بود که بشر متوجه شد که اگر حرکت به صورت چرخشی باشد بسیار کار برایشان راحتتر خواهد بود تا زمانی که حرکت به صورت لغزشی باشد.

با پیدا کرد این راهکار به این نتیجه رسیدند که اگر وسایلی مثل : چرخ ارابه ها، سنگ های آسیاب و… را بخواهند به راحتی حرکت دهند، قطعاتی از سنگ و یا چوب را به صورت گوی چه در آورند و میان قطعاتی که در هنگام برخوردبا هم موجب حرکت می شوند قرار دهند، به مراتب انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

با گذر زمان این گوچه ها به صورت کامل از میان قطعات در آمدند و با اتصال حلقه های داخلی و بیرونی به آنها شکل برینگ امروزی را به خود گرفتند. البته لازم به ذکر است که تولید انبوه این قطعه در سال 1907 اتفاق افتاد.

تاریخچه بلبرینگ

بیشتر بخوانید : انواع کاسه نمد صنعتی

 

پیدایش اولین بلبرینگ

اولین بلبرینگ کاربردی در دهه 1740 میلادی توسط جان هریسون برای یک ساعت دریایی H3 اختراع شد. هریسون از این نوع بیرینگ برای حرکت های نوسانی مختلفی استفاده کرد.

اولین بیرینگ های ساده و غلتشی از جنس چوب بودند و کمی بعد از برنز ساخته شدند. سیر تحول برینگ ها به گونه ای است که شاید باورش برایتان سخت باشد. برینگ ها را در ابتدا از سرامیک، یاقوت کبود، شیشه، استیل، برنز، سایر فلزها و پلاستیک ساخته می شدند که همه این مواد برای ساخت بیرینگ ها امروزه نیز استفاده می شود.

موارد جالب دیگری نیز وجود دارد مثلا سازندگان ساعت های دقیق، ساعت های گرانبهایی را با استفاده از بیرینگ های ساده از جنس یاقوت کبود ساختند که با کاهش اصطکاک دقت بیشتری در نگه داشتن زمان را به آنها می دهد.

ساخت اولین بلبرینگ شعاعی

اولین باری که از بیرینگ های شعاعی استفاده شد به سال 1869 باز می گردد که این بیرینگ هم در 5 آگوست همان سال توسط یک تعمیرکار دوچرخه ثبت اختراع شد. نام این تعمیرکار جولز شوراری (Jules Suriray) بود.

جالب است بدانید که از این بیرینگ در دوچرخه برنده اولین رقابت های دوچرخه سواری پاریس-روان (Paris-Rouan) در نوامبر سال 1869 مورد استفاده قرار گرفته شده بود.

بلبرینگ شعاعیبیشتر بخوانید : آشنایی با کد های بلبرینگ صنعتی

 

نحوه به وجود آمدن بلبرینگ خود تنظیم

در سال 1907 در یک کارخانه نساجی، بلبرینگ ها مشکلات فراوانی ایجاد می کردند. یکی از این مشکلات، شکستن برینگ ها در اثر خمش شافت بود. همین موضوع دلیلی بر این شد تا یک فرد مهندس و متخصص به فکر تولید بلبرینگ خودتنظیم بیوفتد تا بتواند خود را با خمش شافت مطابقت دهد.

امروزه در سرتا سر دنیا، کارخانجات بسیاری ساخته شده اند که به تولید بلبرینگ ها پرداخته اند. همچنین خود بلبرینگ ها دارای ابعاد مختلف و کاربرد مختلف می باشند.

برینگ ها به دلیل نقش مهمی که دارند به عنوان قطعه مادر در صنعت شناخته می شوند. از مهمترین صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، ماشین سازی، خودرو، نساجی، سیمان، کاشی، کاغذسازی، صنایع و…با توجه به حساسیت بالا در کار نگاه دقیقتری به انتخاب برینگ مناسب دارند.

برینگ ها در صنایع مختلف، کاربردهای زیادی دارند و نحوه انتخابشان به نوع کیفیت آنها بر میگردد زیرا این قطعات از فولاد ساخته شده اند و کیفیتشان به نوع آلیاژ فولاد وابسته است.

این ادعا وجود دارد که مصریان باستان از بلبرینگ های غلتشی به شکلی از تنه درخت در زیر ارابه های خود استفاده می کردند. شاید برایتان جالب باشد که بر چه اساسی این ادعا را بیان می کنند، علت آن این ست که آن ها این موضوع را در دیوار نگاری های خود نمایش داده اند به شکلی که بلوک های بزرگ سنگی را بر روی ارابه ها با اجسام چوبی روغن کاری شده که از بلبرینگ های ساده تشکیل شده بودند، حمل میکردند.

اولین مثال پیدا شده از بلبرینگ ها مربوط به یک کشتی می باشد. جنس این بلبرینگ از چوب بود و در یک میز دوار جای گرفته بود. جالبه بدونید که این کشتی های شکسته به 40 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

حتی یکی دیگر از موارد پیدا شده از بلبرینگ در زمان گذشته مربوط به یک نقاشی از لئوناردو داوینچی می باشد که طرحی از بلبرینگ ها را در طراحی هلیکوپتر حدود سال 1500 به نمایش کشیده است.

نقاشی بلبرینگ اثر داوینچی

| مشاهده قیمت‌های محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

آموزش نحوه استفاده از برینگ ها

از نظر تنوع بسیار گسترده اند و در هر صنعتی که نگاه کنید کاربردهای متفاوتی از آنها مشاهده می کنید. به همین علت باید قبل از خرید آنها کاربرد هر یک را بدانید و شناخت اولیه ای در رابطه با نحوه استفاده، سرعت و تلورانس، قدذت و شعاع بار محوری به دست آورید تا بتوانید ( پی ام ) فنی و تخصصی تری جهت جلوگیری از خرابی ها و افزایش طول عمر دستگاه ها داشته باشیم .

 

بیشتر بخوانید: کاتالوگ بلبرینگ های صنعتی

 

ما امروزه بیش از 9 هزار مدل برینگ در جهان داریم و باید دقت بیشتری در هنگام خرید آنها ب خرج دهیم. از انواع آموزش هایی که باید یاد بگیرید: روانکاری و سرویس، بهینه سازی، نصب و راه اندازی، اورهال، شارژ انبار ها ، شناخت قطعات تقلبی و پل ارتباط فنی با بازرگانی می باشد.

 

محصولات و مقالات مرتبط: رنگ گریس و ارتباط ن با میزان روانکاری | گریس نسوز | بلبرینگ تماس زاویه ای | بلبرینگ شیار عمیق | بلبرینگ کف گرد


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

10 دیدگاه در “تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

  1. مکی زاد گفت:

    چه جالب بود نحوه ساخت بلبرینگ و نمیدونستم

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از نظرتون

  2. کوروش تهامی گفت:

    چقدر جالب من که خیلی دوست داشتم در مورد تاریخچه بلبرینگ بدونم ممنون از مطلب کاملتون

  3. مکبث گفت:

    اون بخشبی که درباره تولید بلبرینگ خود تنظیم گفتین چه جالب بود.

  4. فروزان گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون، چی شد که صنایع به فکر ساخت و استفاده از بلبرینگ خود تنظیم افتادن؟

    1. manager.a گفت:

      به دلیل اینکه در یک کارخانه نساجی، بلبرینگ ها مشکلات فراوانی ایجاد می کردند. یکی از این مشکلات، شکستن برینگ ها در اثر خمش شافت بود.

  5. رضا گفت:

    سلام و عرض ادب . . . کیفیت برینگ ها به چه عاملی بستگی دارد ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام .. این قطعات از فولاد ساخته شده اند و کیفیتشان به نوع آلیاژ فولاد وابسته است.

  6. سارا شهابی گفت:

    بلبرینگ های سرامیکی چه فرقی دارن ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز اتفاقا ما در این مورد یک مقاله داریم که میتونید مطالعه بفرمایید : تفاوت بلبرینگ های سرامیکی با دیگر بلبرینگ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *