وبلاگ

تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ

بلبرینگ

تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ صنعتی، یکی از مهم ترین مباحثی است که در هنگام کار با انواع بلبرینگ ها باید به آن دقت داشت. بلبرینگ ها برای کار کردن به این لقی احتیاج دارند و به همین دلیل است که تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ، نقش مهمی در عملکرد انواع بلبرینگ ها دارد. نیاز است که شما انواع لقی بلبرینگ و حد مجاز آن ها را بشناسید. اما قبل از هر چیزی باید یک تعریف درست و استاندارد از این موضوع داشته باشید تا به راحتی بتوانید تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ را انجام دهید. در ادامه برایتان از تعریف لقی بلبرینگ و ویژگی های آن خواهیم گفت. با ما همراه باشید تا با مبحث تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ بیشتر آشنا شوید.

بلبرینگ

همان طور که می دانید، بلبرینگ ها از قرار گرفتن تعداد زیادی رینگ در کنار یکدیگر تشکیل می شوند. وجود یک حد فاصل بین محل قرار گرفتن رینگ ها از یکدیگر یک امر کاملا طبیعی است. حالا به فاصله ای که یک رینگ با رینگ بعدی خودش خود یا هر رینگ دیگری ایجاد می کند، لقی بلبرینگ و تلرانس بلبرینگ می گویند. این فاصله می تواند شعاعی و یا محوری باشد که هر دو مورد در لقی بلبرینگ ها مورد تایید می باشد. این تعریف استاندارد ترین تعریفی است که درباره ی لقی بلبرینگ می شد برایتان ارائه کنم.

حالا که به یک تعریف درست از لقی بلبرینگ رسیدیم لازم است بدانید که این لقی ها کاملا به مواد اولیه ای که بلبرینگ از آن ها ساخته می شود و نحوه ی عملکرد خود کارخانه بستگی دارد. معمولا خود کارخانه یک حد مجازی را برای تشخیص لقی بلبرینگ یا تلرانس بلبرینگ تعریف می کند و در مشخصات بلبرینگ ذکر می کند که در هنگام نصب بلبرینگ باید به این لقی مجاز تعریف شده از جانب کارخانه برای بلبرینگ مورد نظر دقت نمود. گام بعدی در تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ این است که شما انواع لقی ها در بلبرینگ ها را بشناسید. 

انواع بلبرینگ ها را می توان به بلبرینگ خودتنظیم، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ کف گرد تقسیم نمود. 

جدول لقی بلبرینگ داخلی شعاعی بیرینگهای اسفریکال با شافت سیلندریکال ( استوانه ای)

بیرینگ های اسفریکال با دو نوع رینگ داخلی ارائه میگردند ، یکی بصورت سوراخ سیلندریکال و دیگری بصورت مخروطی که قابلیت سوار شدن روی اسلیو رینگ با مهره چاکنات را دارد . به هنگام مراجعه به جدول لقی داخلی باید مراقب بود که گزینه صحیح را انتخاب کنید.

تلرانس جا زدن بلبرینگ

جهت نصب بلبرینگ‌ها، از تجهیزات محافظت شخصی مناسب برای جلوگیری از صدمات و آلودگی محصول استفاده کنید. دستکش ایمنی، کفش و عینک نه تنها ایمنی کارگران را تضمین می‌کند، بلکه از آلودگی بلبرینگ به وسیله ذرات خارجی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. انتخاب یک روش مناسب برای نصب، بستگی به نوع بلبرینگ، اندازه و اتصالات آن دارد.

در آینده مقاله ای با عنوان تلرانس جا زدن بلبرینگ خواهیم نوشت و بطور کامل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: خرید انواع کاسه نمد صنعتی

تلرانس بلبرینگ

نقش انواع لقی بلبرینگ ها در تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ

لقی بلبرینگ ها معمولا به سه دسته تقسیم می شود که این دسته ها به زمان های قبل نصب، حین کاربرد و بعد نصب بر میگردد. در ادامه به طور مفصل درباره ی انواع لقی بلبرینگ برایتان توضیح خواهم داد :

  • نوع اول لقی بلبرینگ قبل از نصب است
  • نوع دوم لقی داخلی بلبرینگ بعد از نصب و قبل از کارکرد دستگاه است
  • نوع سوم لقی حین کارکرد بلبرینگ است و این زمانی رخ می دهد که لقی داخلی بلبرینگ به یک حد پایدار برسد.

معمولا میزان لقی بلبرینگ ها به سه عامل خیلی مهم بستگی دارد. تغییرات دما، نوع انطباق بلبرینگ و محیط کار از مهم ترین موارد تعیین کننده ی میزان لقی تعریف شده برای بلبرینگ ها هستند. لقی داخلی بلبرینگ ها معمولا با حرف C نمایش داده می شود. و با توجه به میزان کارکردی بلبرینگ دارد به این حرف C عدد اضافه و کم می شود. به عنوان مثال لقی هایی با عدد های یک و دو که به صورت C1 و C2 نمایش داده می شوند از حد نرمال کمتر و لقی های C3،C4 و C5 از حد نرمال بالاتر می باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین گریس نسوز را از ما بخواهید!

انواع تلرانس بلبرینگ

حداکثر میزان مجاز لقی یا تلرانس بلبرینگ چقدر است؟

گفتیم که لقی و تلرانس یک بلبرینگ چیزی است که از جانب کارخانه ی سازنده تعیین می شود و به خریدار اعلام می گردد. معمولا یک میزان لقی داخلی نرمان برای خود بلبرینگ تعریف می شود که سه شماره ی بالاتر از آن حداکثر میزان مجاز لقی برای بلبرینگ است. یعنی کدهای C3،C4 و C5. به جدول زیر نگاه کنید.

با نگاهی اجمالی به این جدول مشاهده خواهید کرد که حداقل میزان لقی مجاز کمتر از لقی نرمال و حداکثر میزان لقی مجاز بیشتر از لقی نرمال چقدر است. البته که یک سری بلبرینگ ها مانند بلبرینگ تماس زاویه ایی و رولبرینگ بشکه ایی که از دسته ی بلبرینگ های خودتنظیم هستند، میزان لقی آن ها حین نصب مشخص می شود اما سایر بلبرینگ ها با توجه به کلاس لقی بر اساس اسامی بالا دسته بندی می شوند.

جدول لقی بلبرینگ قسمت داخلی بلبرینگ شیار عمیق

جدول لقی داخلی بلبرینگ شیار عمیق radial internal clearance of deep groove ball bearing

دلایل لقی داخلی یا تلرانس بلبرینگ ها پس از نصب چیست؟

اگر بلبرینگ بر روی محور و محفظه منطبق شود دارای لقی اولیه کمتری می باشد و هر چقدر میزان این انطباق پرسی تر باشد اختلاف ذکر شده افزایش پیدا می کند.

دلایل لقی تلرانس بلبرینگ

| مشاهده قیمت‌های محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

میزان تلرانس بلبرینگ ها با توجه به چه عواملی تعیین می شوند؟

  • محیط کار
  • نوع انطباق بلبرینگ
  • و تغییرات دما

لازم است بدانید در محیط هایی که دارای آلودگی می باشند، انطباق پرسی تر می باشد و اگر اختلاف دمای بین دو کنس بلبرینگ بیش از ده درجه کلوین باشد ، از بلبرینگ با لقی بیشتر استفاده می شود.

شرکت هایی که به تولید بلبرینگ ها می پردازند برای آنکه این مشکلات را رفع نمایند، بلبرینگ ها را با تلرانس های مختلف تولید می نمایند.

حال در بلبرینگ هایی که شرایط کارکرد نرمالی دارند از بلبرینگ هایی که دارای تلرانس نرمال می باشند، استفاده می شود، این لقی با حرف CN نمایش داده می شود که البته عمده تولیدات با این لقی یا تلرانس ها صورت می پذیرد.

البته لازم است بدانید که بلبرینگ هایی هم با تلرانس کمتر و بیشتر از تلرانس نرمال تولید می شوند که با شماره لقی های C5,…C2,C1دسته بندی می شوند و نسبت به تلرانس یا لقی نرمال دارای درجه بندی زیر می باشند.

C1<C2<C3<C4<C5

تاثیر تلرانس در قیمت و عمر مفید بلبرینگ

چیزی که بر عمر مفید یک بلبرینگ تاثیر می گذارد، نحوه ی صحیح نصب بلبرینگ صنعتی آن مطابق با مشخصاتی است که کارخانه تعریف کرده است. ببینید طبیعتا تلرانس به تنهایی نمی تواند تاثیر مستقیمی بر روی قیمت بلبرینگ داشته باشد. موارد خیلی مهم تری هستند که تعیین کننده ی قیمت بلبرینگ ها در سطح جهانی می باشند؛ مواردی مانند : شرکت هایی که بلبرینگ ها را ساخته و تولید کرده اند، کیفیت بلبرینگ های صنعتی و برند تولیدی بلبرینگ، از جمله مهم ترین موارد موثر بر قیمت بلبرینگ می باشند که تاثیر تلرانس بر قیمت بلبرینگ، یک تاثیر غیرمستقیم و مربوط به بخش کیفی بلبرینگ ها می شود و یک عامل مستقیم و تعیین کننده برای قیمت انواع بلبرینگ به حساب نمی آید.

بیشتر بخوانید:علائم خرابی کاسه نمد ها

نصب بلبرینگ

سخن آخر درباره ی تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ

انتخاب درست لقی برای بلبرینگ نقش مهمی در عملکرد بلبرینگ ها دارد و دلیل آن تاثیری است که لقی بلبرینگ بر روی اصطکاک، اندازه ی منطقه ی بارگذاری و عمر یاتاقان دارد. انتخاب صحیح مقدار نیروی پیش بارگذاری، یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب لقی مناسب برای بلبرینگ می باشد.

برای خرید یک بلبرینگ نیاز است که شما مشخصاتی که شرکت سازنده بر روی جعبه ی بلبرینگ ارائه داده است را مطالعه نمایید. شرایط چرخش بلبرینگ، مقدار بار، شرایط دمایی و دقت کارکرد، از مهم ترین عوامل موثر در کیفیت یک بلبرینگ می باشد. علاوه بر لقی و یا تلرانس بلبرینگ این موارد باید در ارجحیت شرایط خرید شما برای بلبرینگ ها قرار داشته باشند. سعی کنید که بلبرینگ ها را از نمایندگی و فروشگاه های مجاز و معتبر خریداری نمایید و اگر علم کافی برای خرید و انتخاب بلبرینگ ندارید، حتما با یک متخصص و یا فروشگاه هایی که ارائه ی مشاوره ی تخصصی جزو یکی از خدمات آن هاست، کمک بگیرید. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد به یک از سری از سوالات شما درباره ی تشخیص لقی و یا تلرانس بلبرینگ ها پاسخ داده باشد.

محصولات دیگر : زنجیر صنعتی

فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

17 دیدگاه در “تشخیص لقی یا تلرانس بلبرینگ

  1. آقاجانی گفت:

    قیمت کاسه نمد کویو وNational رو لطف میفرمایید.

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز،
      شما میتونید با شماره های:02133532346 | 02133532348 برای دریافت به روز ترین قیمت کاسه نمد ارتباط برقرار کنید.

  2. مسعود رضایی گفت:

    بهترین کاسه نمد برای ابزارای صنعتی چیه؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز،
      ما همه محصولاتی که در سایت قرار میدهیم، دارای بهترین کیفیت هستند. برندهای کاسه نمدی هم که موجود داریم اکثرا برای ابزار و وسایل صنعتی می باشد. شما میتونید با مراجعه به صفحه فروشگاه و انتخاب دسته بندی، دسته کاسه نمد رو انتخاب کنید و توضیحات هر محصول رو مطالعه کنید.

  3. mehdi.rz گفت:

    ببخشید در مورد نصب تلرانس نصب بلبرینگ متنی نمیزارین؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز، حتما به زودی مطلبی در مورد تلرانس بلبرینگ ها قرار می دهیم.

  4. سینا بهبودی گفت:

    ببخشید چطور میشه جلوی لقی بلبرینگ رو گرفت؟

  5. شهرام منتظر گفت:

    یه سوال دارم از خدمتتون چه عواملی باعث میشه بتونیم میزان تلرانس بلبرینگ ها رو توجه بشیم؟

  6. پرویز اتابکی گفت:

    در تعیین قیمت بلبرینگ چه عمل هایی مهم هستند؟

    1. manager.a گفت:

      شرکت هایی که بلبرینگ ها را ساخته و تولید کرده اند، کیفیت بلبرینگ های صنعتی و برند تولیدی بلبرینگ، از جمله مهم ترین موارد موثر بر قیمت بلبرینگ می باشند

  7. اکبر روستایی گفت:

    روزتون بخیر
    در ارتباط با لقی بلبرینگ سوالات بسیار داشتم که بر طرف شد.

    1. manager.mh گفت:

      لقی بلبرینگ مسئله مهمیست که سعی شد آن را برای شما هرچه بهتر شرح دهیم، امیدوارم استفاده کامل را برده باشید.

  8. سارا گفت:

    سلام و عرض ادب …. اگر اختلاف دمای بین دو کنس بلبرینگ بیش از ده درجه کلوین باشد ، از چه بلبرینگی استفاده می شود ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنونم … اگر این اتفاق بیفتد از بلبرینگ با لقی بیشتر استفاده می شود.

  9. سارا حقی گفت:

    سلام بلبرینگ چیه ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر ، بلبرینگ یا در واقع بال برینگ (ball bearing)، به معنای توپ‌های حامل است. این قطعه نوعی یاتاق یا چرخ‌دنده چرخشی یا توپی محسوب می‌شود و در هر وسیله‌ای که می‌چرخد به کار می‌رود تا مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطح در حال چرخش روی هم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *