وبلاگ

یاتاقان یا بلبرینگ ؟ | تفاوت ها +کاربرد

تفاوت یاقان و بلبرینگ

همانطور که می دانید یاتاقان و بلبرینگ هر دو از اصلی ترین و مهم ترین لوازم و قطعات صنعتی به شمار می روند . در حقیقت یاتاقان و بلبرینگ از جمله قطعاتی هستند که در فرایند چرخش ابزار مکانیکی تاثیر می گذارند و از اصطکاک دیگر لوازم جلوگیری می کنند . ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل اطلاعات مفیدی را درباره تفاوت های شایع این دو قطعه در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم . پس با ما همراه باشید .

سایر محصولات هایپر صنعت بلبرینگ : کاسه نمد

یاتاقان چیست و در صنعت چه نقشی دارد ؟

همانطور که اشاره کردیم یاتاقان نقش بسیار مهم و حیاتی در صنعت دارد و اگر این قطعه میان فلزات و دیگر قطعات مکانیکی نباشد اصطکاک ایجاد می شود و منجر به خرابی دیگر لوازم مکانیکی خواهد شد . هم چنین از یاتاقان برای کمک رسانی به قطعات چرخشی ماشین ها و کاهش اصطکاک استفاده می شود . یاتاقان ها به دلیل جنس محکمی که دارند سبب می شوند تا دیگر قطعات به راحتی روی یکدیگر سوار شوند .

کاربرد بلبرینگ صنعتی و گریس نسوز

 

یاتاقان های صنعتی

ویژگی ها و کاربرد یاتاقان های صنعتی چیست ؟

  • قابلیت تحمل نیروهای بسیار زیاد
  • آرام و بدون صدا کار می کنند .
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و ارتعاشات دارند .
  • از نظر تعداد دور محدودیتی ندارند .
  • جای کمتری را اشغال می کنند .

انواع بند های بلبرینگ :

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

یاتاقان های لغزشی چیست ؟

این نوع یاتاقان مانند یک تکیه گاه برای اجزای چرخشی در هر دو جهت شعاعی و محوری عمل می کند . ریگ های صلیبی هم در محفظه یاتاقان ها قرار میگیرند و محافظ محوری را ایجاد می کندد .

 

مشاهده سایر محصولات: زنجیر صنعتی

یاتاقان های غلتشی و لغزشی

یاتاقان های غلتشی چیست ؟

دو عدد ریگ و تعدادی ساچمه از جمله اجزا این یاتاقان می باشد که آنها به اندازه بین حلقه ها قرار دارند . در این نوع یاتاقان ها انتقال بار از طریق تماس غلتشی صورت می گیرد . هم چنین یاتاقان های غلتشی تنوع بسیار بالایی دارند و امروزه در حال تکامل هستند .

بلبرینگ چیست و چه نقشی در صنعت دارد ؟

درواقع بلبرینگ صنعتی برای موارد مختلفی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد . قفسه ، کاسه نمد فلزی ، رینگ های خارجی و داخلی و ساچمه ها از اجزاء تشکیل دهنده این قطعه صنعتی هستند . بلبرینگ های صنعتی به گونه ای ساخته شده اند که در انها ساچمه های گرد از طریق سطوح صیقلی موجود در آن را تا حدودی اصطکاک را کاهش می دهد و حرکات قطعات دیگر را رحت تر می کند .هم چنین انواع مختلفی از بلبرینگ ها در بازار وجود دارد که بلبرینگ شیار عمیق یکی از شایع ترین آنهاست . این قطعه برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خوردگی ، ساییدگی و . . . به وجود آمده است .

 

بلبرینگ صنعتینحوه کار بلبرینگ ها به چه صورت است ؟

فشار حرکت بلبرینگ ها مانند بلبرینگ خود تنظیم از لایه خارجی به گوی ها وسس این فشار به لایه داخلی وارد می شود . گوی ها به دلیل کروی بودن تماس کمتری با لایه های بیرونی و درونی دارند و به همین دلیل به راحتی حرکت می کنند . باید به این نکته اشاره کنم که اگر فشار بیش از حدی به گوی ها برخورد کند ، میتواند سبب تغییر شکل یا خرد شدن آنها شود که برای رفع این مشکل می توان از یاتاقان های غلتکی استفاده کرد . همچنین بلبرینگ های محوری از جمله بلبرینگ هایی هستند که نمی توانند بار محوری شدیدی را متحمل شوند .

کاربرد بلبرینگ ها چیست ؟

  • نگهداری از محور و جلوگیری از لق زدن آن داخل بدنه .
  • عدم اجازه به حرکت جانبی محور و برخورد قسمت های متحرک و ثابت .
  • کمک به انتقال قدرت بین دیگر قطعات

 

بلبرینگ

بلبرینگ ها از چه قطعاتی ساخته شده اند ؟

با توجه به اینکه بلبرینگ ها خود از قطعات کوچکی به حساب می آیند اما خود از قطعات ظریف تری ساخته شده اند که نقش بسیار مهمی در صنعت ایفا می کنند . باید به این نکته اشاره کنم که برای نگهداری قطعات صنعتی از جمله بلبرینگ ها میتوان از گریس نسوز در جهت مراقبت استفاده کرد . این اجزاء به چهار بخش اصلی تقسیم میشوند که در ادامه به آنها می پردازیم .

کنس یا رینگ

همه بلبرینگ ها مانند بلبرینگ کف گرد ، بلبرینگ شیار عمیق و . . دارای یک رینگ داخلی و خارجی هستند که معمولا از آلیاژ های مقاوم فولاد ساخته می شوند .

ساچمه یا رول

از اجزاء غلتکی بلبرینگ ها می توان به ساچمه ها اشاره کرد که با چرخش آنها حرکت بلبرینگ ها امکان پذیر می شود . هم چنین ساچمه ها اصولا از جنس فولاد های بسیار محکم هستند .

قفسه

در حقیقت بخشی که ساچمه ها را در برمیگرد از برخورد آنها جلوگیری میکند ، قفسه ها هستند که از جنس فولاد ، برنج و فیبر می باشند .

 

بلبرینگ های صنعتی

کاسه نمد

وظیفه کاسه نمد ها جلوگیری از خروج روغن هیدرولیک درون کیج ها و بین رول ها به بیرون می باشد . هم چنین از ورود آب به درون بلبرینگ ها جلوگیری می کند .

سخن آخر

در اخرمی توان گفت که بلبرینگ ها زیر مجموعه ای از یاتاقان ها هستند که هرکدام در جایگاه مناسب خود بسیار مفید و کاربردی می باشند . امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد . همچنین می توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای ما در قسمت کامنت در این زمینه به اشتراک بگذارید .


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

2 دیدگاه در “یاتاقان یا بلبرینگ ؟ | تفاوت ها +کاربرد

  1. حسن رامشی گفت:

    چه جالب من فکر میکردم یاتاقان و بلبرینگ یکی هستند ، ممنون بابت سایت خوبتون .

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر ، خوشحالیم رضایت شما را فراهم کردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *