وبلاگ

روغن صنعتی یا گریس؟ | تفاوت و کاربرد آنها

یکی از اصلی ترین تفاوت روغن صنعتی و گریس نسوز مربوط به ساختار و نحوه عملکرد آن می باشد. روغن های صنعتی از برخی مواد نفتی و روانکارها ساخته شده اند. گریس ها متشکل از ماده چسبنده، برخی افزودنی های شیمیایی می باشند که وظیفه کاهش اصطکاک بین سطوح در یک قطعه را بر عهده دارند. در این مطلب در مورد تفاوت روغن صنعتی و گریس نکاتی را بیان می کنیم.

 

خرید بهترین برندهای گریس سرمایشی و گرمایشی صنعتی

 

تفاوت روغن صنعتی و گریس در چیست؟!

تفاوت روغن صنعتی و گریس در ساختار و نوع کارکرد آن ها می باشد. بارزترین تفاوت روغن صنعتی و گریس تفاوت در تعداد روانکارهای قابل استفاده، قابلیت تمیز کاری، روان بودن و بسیاری از موارد دیگر می باشد.

روغن صنعتی و گریس تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و نوع ساختار و کارکرد آن ها باعث شده است که بسیاری از افراد متناسب با نوع و ماهیت دستگاه مورد نظر، از روغن صنعتی یا گریس استفاده کنند.

روانکار نوعی ماده جامد یا مایع و گاز می باشد که جهت جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی بین سطوح مختلف یک قطعه یا یک دستگاه تعبیه شده است.

گفتیم که از تفاوت روغن صنعتی و گریس در نوع کارکرد آن ها می باشد. روغن های صنعتی از مواد نفتی تشکیل شده اند و کاربرد بیشتری نسبت به گریس ها دارند. روغن های صنعتی در دماهای بسیار بالا قابل استفاده می باشد و به علت نوع ساختار خاص و مواد به کار رفته در این نوع روان کننده، قدرت تمیزکنندگی بالایی داشته و از نفوذ رسوبات مختلف جلوگیری می کند.

 

انواع بلبرینگ صنعتی با بهترین قیمت

روغن صنعتی

گریس ها معمولا از یک ماده سفت کننده یا ضخیم و نوعی ماده روان کننده تشکیل شده است و ماده اصلی گریس متشکل از مواد نفتی و صابون می باشد. فرایند اصلی کارکرد گریس به این گونه است که به قطعه مورد نظر چسبیده و مانع ایجاد ساییدگی بین قطعات می شود.

در حالی که روغن های صنعتی موجب خنک شدن قطعات و سطوح بین دستگاه می شود. این مورد را می توانیم یکی از مهم ترین تفاوت روغن صنعتی و گریس بیان کنیم. همچنین یکی از تفاوت روغن صنعتی و گریس مربوط به تمیز نمودن سطوح دستگاه مورد نظر می باشد.

گریس ها به گونه ای هستند که بر اثر تغییرات دمایی و با توجه به شرایط و میزان کارکرد دستگاه، در مدت زمان خاصی از بین رفته و خاصیت چسبندگی آن از بین می رود و محیط دستگاه مورد نظر آلوده می شود. در صورتی که روغن های صنعتی به راحتی پاک و تمیز می شوند و نسبت به گریس روان تر نیز می باشند.

 

بهترین و متنوع ترین زنجیر صنعتی

 

 

گفتنی است که از روغن های صنعتی برای دستگاه های استفاده می کنند که نوع عملکرد آن ها به صورت چرخشی و دایره ای شکل می باشند، یعنی دستگاه مورد استفاده ما دائما در حال چرخش می باشد.

روغن های صنعتی موجب خنک شدن و سرد شدن دستگاه چرخشی می شود. در صورتی که از گریس ها در چرخ دنده های صنعتی، یاتاقان های بزرگ و برخی قطعات خاص صنعتی استفاده می کنند. در واقع نوع کاربرد هر یک از روان کننده ها عامل اصلی تفاوت روغن صنعتی و گریس می باشد.

قابل ذکر است که گروه صنعتی هایپر تولیدات مختلفی در حوزه روغن های صنعتی و گریس دارد. البته این نوع روان کننده ها مخصوص کارخانه های صنعتی بزرگ مانند پتروشیمی ها، فولاد و سیمان و صنایع بزرگ قابل استفاده می باشد و این نوع روان کننده ها جهت استفاده در خودرو تعبیه نشده اند.

 

گریس صنعتی

| مشاهده قیمت‌های محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

نکاتی در مورد تفاوت روغن و گریس صنعتی

نکات مربوطه شامل موارد زیر می باشد:

  • در گریس ماده سفت کننده وجود دارد، در حالی که روغن صنعتی چنین ماده ای ندارد
  • در روغن های صنعتی می توان دستگاه را به آرامی حرکت داد و با سرعت پایین نیز دستگاه کار می کند
  • روغن صنعتی مانع زنگ زدگی می شود و با ترکیبات خاص کار می کند، در حالی که گریس برای هر قطعه صنعتی قابل استفاده نمی باشد

از تفاوت روغن صنعتی و گریس می توانیم به ماده اصلی استفاده شده در این روان کننده ها اشاره کنیم. همچنین لازم به ذکر است که روغن های صنعتی در مقابل چکه کردن مقاوم هستند، در حالی که ماده سفت کننده در گریس بعد از مدتی از بین می رود.

همچنین از تفاوت روغن صنعتی و گریس می توانیم به استفاده در دستگاه های خاص اشاره کنیم. روغن های صنعتی در برخی دستگاه های خاص استفاده می کنند، در صورتی که گریس ها کاربرد محدودتری دارند و بیشتر برای یاتاقان های بزرگ و چرخ دنده های صنعتی قابل استفاده هستند.

 

خرید کاسه نمد صنعتی بهترین برندها با مقاومت بالا

 

نتیجه گیری

گفتیم که تفاوت روغن صنعتی و گریس در نوع ساختار و نحوه عملکرد این دو روانکار می باشد. روغن های صنعتی به علت ویژگی های خاصی نظیر عدم زنگ زدگی و خوردگی، قابل استفاده در دستگاه های و صنایع مختلف می باشند. البته ماده سفت کننده در گریس نیز وظیفه روان کننده سطح مورد نظر را داشته و در برخی دستگاه های خاص فقط می توان از این ماده استفاده کرد.

 

محصولات دیگر : بلبرینگ تماس زاویه ای | بلبرینگ خود تنظیم | بلبرینگ شیار عمیق | بلبرینگ کف گرد


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

10 دیدگاه در “روغن صنعتی یا گریس؟ | تفاوت و کاربرد آنها

  1. مهدی رزم ابادی گفت:

    ;hvfvn ‘vds v, gxt ld ;kdn?

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      صفحه کلیدتون انگلیسی بوده، خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم.

  2. مهدی رزم ابادی گفت:

    من عذرخواهی میکنم، عرض کردم کاربرد گریس نسوز رو لطف می کنید؟

  3. سلطانی فر گفت:

    واقعا از مزیت خوب روغن های صنعتی که شماام تو متنتون اشاره کرده بودین اینه که در مقابل چکه کردن مقاومن و مثل گریس نیست که ماده سفت کننده اش بعد از یه مدتی از بین بره.

  4. پایدارفر گفت:

    خسته نباشدی، تفاوت روغن صنعتی و گریس توی چیه؟

    1. manager.a گفت:

      سلام این تفاوت در ساختار و نوع کارکرد آن ها هستش .

  5. صبا گفت:

    سلام خسته نباشید . . . به چه علت گریس ها در مدت زمان خاصی از بین می روند و خاصیت خود را از دست می دهند ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنون … گریس ها به گونه ای هستند که بر اثر تغییرات دمایی و با توجه به شرایط و میزان کارکرد دستگاه، در مدت زمان خاصی از بین رفته و خاصیت چسبندگی آن از بین می رود

  6. قاسم گفت:

    آیا برای خرید شهرستان هم میفرستید؟

    1. manager گفت:

      سلام بله دوست عزیز ارسال به شهرستان هم داریم. با کارشناسانمون تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *