وبلاگ

بهترین روش های صرفه جویی در مصرف روانکارها در کارخانجات

مصرف به صرفه روانکارهای صنعتی

روانکار در صنایع مختلف به منظور روان کردن سطوح و جلوگیری از خوردگی فلزات صورت می گیرد. همچنین روانکار به آب بندی سیستم، انتقال انرژی، تمیز کردن قطعات سیستم و جلوگیری از تجمع رسوب روی قطعه مورد نظر کمک می کند. روانکار ها به دو دسته روانکار صنعتی و روانکار خودرو تقسیم می شوند. روانکار های صنعتی دارای دو نوع روغن های صنعتی و روانکار های مخصوص می باشند.

روانکار صنعتی

انواع روانکار و دلایل مصرف آنها

از لحاظ فیزیکی روانکار ها به چهار دسته طبقه بندی می شوند که شامل روانکار های گازی، مایع، جامد و گریس می شود. روانکار های گازی مانند بخارات مایع یا گاز ها هلیوم می باشد که استفاده از این روانکار ها در دما های خیلی بالا یا خیلی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این روانکار ها فاقد ناخالصی هستند. گریس نسوز نیز روانکار های پرکاربردی هستند که نه مایع اند و نه جامد.

روغن ها مهمترین روانکار های مایع هستند که دارای انواع روغن های معدنی و سنتزی هستند. این روغن ها جز رایج ترین انواع روانکار ها هستند. روغن های معدنی و سنتزی از نفت خام به دست می آیند. برای تولید روغن های سنتزی لازم است عملیات بیشتری روی نفت صورت بگیرید در حالی که روغن های معدنی بعد از انجام یکسری عملیات تفکیک روی نفت خام تولید می شوند.

 

خرید بلبرینگ کف گرد با قیمتی استثنایی

 

به همین جهت قیمت تولید روغن های سنتزی بیشتر از روغن های معدنی است. این روغن ها طول عمر خیلی زیادی ندارند و هزینه تولیدشان نیز بسیار بالا است اما با توجه به هزینه بالای تولید سایر مشتقات نفتی به عنوان روانکار استفاده از این روغن ها بسیار به صرفه تر است.

جهت کاهش مصرف روانکار ها روش های مختلفی را می توان به کار گرفت که در ادامه به این روش ها اشاره خواهیم کرد.

 

بررسی روغن جهت کاهش مصرف روانکار

در صنایع مختلف لازم است سلامت روانکار مورد بررسی قرار گیرد. روغنی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته است و روغن جدید باید از هم متمایز شوند. روغن مورد استفاده باید آنالیز شود. از طریق آنالیز میزان آلاینده های موجود در آن مشخص می شود و درجه خلوص روغن از لحاظ نزدیکی به استاندارد های ISO مورد بررسی قرار می گیرد.

روانکار ساخنه شده از نفت خام

مصرف روانکار های حاصل از نفت خام بسیار متداول است.

 

ذخیره سازی و دسته بندی روغن ها

بعد از آنالیز روانکار باید کار علامت گذاری، انتقال و ذخیره سازی آن نیز با دقت صورت گیرد. لازم است بدانید که آسیبی که ناشی از نگهداری روغن با آلودگی بالا و ناشی از ریختن روغن اشتباه به دستگاه شما وارد می شود با هم برابر است.

بهتر است در ابتدا روانکار ها طبقه بندی شوند تا به اشتباه روانکار آلوده یا نامناسب مورد استفاده قرار نگیرد. این طبقه بندی می تواند با استفاده از قرار دادن در ظروف با رنگ های مختلف یا با استفاده از برچسب های رنگی روی ظرف مختلف صورت بگیرد.

 

انواع کاسه نمد با کیفیت و قیمت مناسب را از دست ندهید!

 

فیلتر کردن روغن

با استفاده از روش فیلتراسیون ذرات معلق موجود در روغن جدا می شود و این امر سبب افزایش عمر چرخ دنده های ماشین آلات می شود. فیلتراسیون می تواند در کنار صرفه جویی در مصرف روغن و کاهش هزینه های خرید روغن به حفظ سلامت ماشین آلات کمک کند.

بهترین روش های صرفه جویی در مصرف روانکارها در کارخانجات

سیستم روانکاری خودکار راهی جهت کاهش مصرف روانکار ها

سیستم روانکاری خودکار نقش مهمی در کاهش مصرف روغن دارد، استفاده از سیستم روانکار دستی هنوز در بسیاری از کارخانه ها رایج است که دقت بالایی ندارد، تعداد کمی از افراد با روانکار دستی کار می کنند و دقت لازم را به خرج می دهند در حالی که بیشتر افراد دقت لازم را به خرج نمی دهند و در نتیجه این بی دقتی ممکن است روانکار را بیشتر و یا کمتر از میزان مورد استفاده قرار دهند.

بنابراین در نتیجه استفاده از روانکار خودکار احتمال خطا کاهش می یابند و میزان روانکار مورد استفاده با دقت تعیین می شود از این طریق در مصرف روانکار صرفه جویی می شود.

 

خرید معتبرترین برندهای بلبرینگ صنعتی

 

استفاده از متخصصین روانکاری

جهت کاهش مصرف روانکار لازم است کارخانه افراد متخصص در این زمینه را به کار بگیرد. اگر از کارشناسان در این زمینه استفاده شود، در صورت بروز هر مشکلی به سرعت آن را برطرف می کنند.

متخصصان به طور روزانه سیستم را مورد بررسی قرار می دهند، روغن را فیلتر می کنند، نمونه برداری جهت بررسی میزان آلودگی انجام می دهند که همه این موارد سبب صرفه جویی در مصرف روانکار می شود.

چگونگی صرفه جویی در مصرف روانکار

 

نتیجه گیری کلی در خصوص مصرف روانکار

در حال حاضر بهترین و ارزانترین روانکار ها، روانکار های روغنی بدست آمده از مواد نفتی هستند. برای کاهش مصرف روانکار ها باید یکسری نکات در کارخانه ها مورد توجه قرار بگیرد، برای مثال با فیلتر کردن روغن، استفاده از متخصصین روانکار جهت آنالیز و بررسی دائم روغن ها، دسته بندی روغن ها از لحاظ میزان آلودگی و استفاده از سیستم روانکار خودکار می توان میزان مصرف روانکار را کاهش داد.

 

محصولات دیگر : بلبرینگ تماس زاویه ای | بلبرینگ خود تنظیم | بلبرینگ شیار عمیق | زنجیر صنعتی | فروش بلبرینگ صنعتی


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

10 دیدگاه در “بهترین روش های صرفه جویی در مصرف روانکارها در کارخانجات

  1. موحدی گفت:

    فیلتر کردن روغن چه فایده ای داره؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      با استفاده از فبلتر کردن روغن، ذرات معلق موجود در روغن جدا می شود و این امر سبب افزایش عمر چرخ دنده های ماشین آلات می گردد. همچنین باعث می شود تا در هزینه هایتان هم صرفه جویی شود.

  2. داریوش سهامی گفت:

    ما چند مدل روغن روانکاری داریم؟

    1. manager.f گفت:

      ما دو مدل روغن داریم معدنی و سنتزی. روغن های معدنی و سنتزی از نفت خام به دست می آیند. برای تولید روغن های سنتزی لازم است عملیات بیشتری روی نفت صورت بگیرید در حالی که روغن های معدنی بعد از انجام یکسری عملیات تفکیک روی نفت خام تولید می شوند.

  3. شهروز مهری گفت:

    ببخشید دلیل استفاده از روانکارای گازی چیه جه فرقی مگه با بقیه روانکارهای صنعتی دارن؟

    1. manager.f گفت:

      روانکار های گازی مانند بخارات مایع یا گاز ها هلیوم هستند که استفاده از این روانکار ها در دما های خیلی بالا یا خیلی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. و این روانکار ها فاقد ناخالصی هستند.

  4. ali poormorad گفت:

    سلام، قیمت تولید روغن های سنتزی بیشتراز روغن های معدنی است؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ، بله بیشتر است .

  5. شادی گفت:

    سلام خسته نباشید … در حال حاضر چه نوع روانکاری بهتر و ارزانتر می باشد ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنون … در حال حاضر بهترین و ارزانترین روانکار ها، روانکار های روغنی بدست آمده از مواد نفتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *