وبلاگ

گریس و روانکارهای تجدید پذیر؛جدیدترین نوع روانکارها

گریس و روانکار تجدید پذیر

روانکاری قطعات مختلف دستگاه های صنعتی و غیر صنعتی به منظور بهینه سازی کارکرد دستگاه و جلوگیری از خراب شدن قطعات با کمک گریس و سایر روغن و روانکارهای صنعتی امری اجتناب ناپذیر و همیشگی است. تا چند سال پیش برای این روانکاری از مواد و املاح نفتی استفاده میشد که با توجه به تجدید ناپذیر بودن این منابع باید هر چه سریع تر جایگزین مناسبی که ترجیحا هم در دسته منابع تجدیدپذیر قرار میگرفت ساخته می شد.

به همین منظور روانکارها و گریس نسوز که بر پایه روغن های گیاهی بوده به عنوان جایگزین مناسبی برای این محصولات در نظر گرفته شد.

بهترین روش های صرفه جویی در مصرف روانکارها را در سایت ما بخوانید.

گریس و روانکار تجدید پذیر چیست؟

برای اینکه بتوان گفت روانکار مورد استفاده در دسته روانکارهای تجدید پذیر قرار می گیرد یا باید راهی برای محدود کردن دفع روان کارها در محیط پیدا کرد و یا از روانکار های تجدید پذیر در صنایعی مانند کشاورزی، جنگلداری، شهرداری ها، معادن، دریا و سایر موارد، که تاثیر مستقیم بر روی محیط زیست دارند، استفاده کرد.

به عبارت ساده، تجدید پذیر، به تجزیه شیمیایی ماده (روان کارها) در حضور میکروارگانیسم ها یا باکتری ها گفته می شود. اگرچه تعاریف مختلفی از تجدید پذیری در صنعت وجود دارد، اما یکی از منطقی ترین تعریف ها بر اساس استاندارد ASTM D6064 که تجدید پذیری، را به عنوان “تابعی از درجه تخریب ، زمان و روش آزمون” توصیف می کند، ارائه می‌شود.

زیست فروپاش بودن با دو معیار عمومی اندازه گیری می‌شود؛ تخریب اولیه یا primary degradation، که به عنوان معیاری برای اندازه گیری میزان تضعیف پیوند کربن-هیدروژن استفاده می‌شود و تخریب ثانویه یا secondary degradation.

تخریب اولیه با طیف سنجی مادون قرمز (IR) اندازه گیری می شود، که مربوط به تعیین درصد تجزیه پذیری روان کارها است. پرکاربردترین روش برای اندازه گیری این معیار استفاده از آزمون L-33-93 شورای هماهنگی اروپا (CEC) است که به مدت 21 روز اجرا می شود.

تخریب ثانویه، که بیشتر به عنوان تجزیه پذیری نهایی شناخته می شود، سیر تکاملی دی اکسیدکربن، از طریق فرایند تخریب و در مدت 28 روز را اندازه گیری می کند. متداول ترین روش مورد استفاده برای تعیین نهایی زیست فروپاش بودن، توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با عنوان (OECD) 301B / ASTM D5864 ارائه شده است.

معیار تعیین به عنوان روانکار های دوست دار طبیعت در صورتی است که تجزیه بیولوژیکی آنها با روش CEC L-33-93 بیش از 80 درصد یا با روش OECD 301B بیش از 60 درصد باشد.

فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

4 دیدگاه در “گریس و روانکارهای تجدید پذیر؛جدیدترین نوع روانکارها

  1. سینا محمدی گفت:

    برای تعیین نهایی زیست فروپاش بودن چه روشی بیشتر استفاده میشه؟

    1. manager.a گفت:

      تخریب ثانویه، که بیشتر به عنوان تجزیه پذیری نهایی شناخته می شود .متداول ترین روش مورد استفاده برای تعیین نهایی زیست فروپاش بودن، توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با عنوان (OECD) 301B / ASTM D5864 ارائه شده است

  2. شهرزاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر . . . معیار تعیین به عنوان روانکار های دوست دار طبیعت باید به چه صورت باشد ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنون . . .در صورتی است که تجزیه بیولوژیکی آنها با روش CEC L-33-93 بیش از 80 درصد یا با روش OECD 301B بیش از 60 درصد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *