وبلاگ

بلبرینگ‌های ضد زنگ و کاربرد آنها در صنایع مختلف

بلبرینگ استیل ش

مهم‌ترین کاربردهای انواع بلبرینگ در صنعت را در مقاله‌ای آوردیم و نیز می‌دانیم، هر کدام از انواع بلبرینگ کابردهایی در صنایع دارند. همانطور که از نام آن مشخص است، بلبرینگ‌های ضد زنگ در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند. یکی از مهمترین این کاربردها دوام تجهیزات و صنایع مختلف است. مسلماً دوام و پایداری ابزار و تجهیزات از جایگاه مهمی در صنعت برخوردار است، به خصوص در صنایع سنگین که فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

بلبرینگ

انواع بلبرینگ‌های ضد زنگ

ما انواع مختلفی در بلبرینگ‌های ضد زنگ داریم. چند مورد از آنها را نام میبریم و به تعریف و کاربرد آنها در صنعت میپردازیم.

بلیرنگ شیار عمیق

یکی از مهمترین بلبرینگ‌های ضد زنگ، بلبرینگ‌های شیار عمیق فولاد ضد زنگ(Stainless steel) هستند که در مقابل خوردگی ناشی از رطوبت و سایر عوامل مقاوم‌اند. بلبرینگ شیار عمیق فولاد ضد زنگ قادر به تحمل بار های محوری از هر دو طرف به همراه بار شعاعی می باشند . در این نوع بلبرینگ‌ها مانند بلبرینگ‌های تک ردیفه شیار عمیق انطباق بین شیارهای عمیق و ساچمه‌ها بسیار دقیق است و ساچمه‌ها برطبق استاندارد بلبرینگ‌های تک ردیفه شیار عمیق از فولاد کربنی کروم شده ساخته شده است. طرح اصلی این بیرینگ ها به صورت باز و بدون آب بند است اما بیشتر بلبرینگ های شیار عمیق با فولاد ضد زنگ با کاسه نمد فلزی(از جنس فولاد ضد زنگ) یا آب بند تماسی با پسوند (RS1)نیز تولید می شوند اگر هر دو طرف بیرینگ کاسه نمد داشته باشد، بیرینگ برای کل مدت سرویس با یک گریس پر شده است و نیاز به گریس کاری مجدد ندارد این بیرینگ ها نباید قبل از نصب شسته شوند و یا تا دمای بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد گرم شوند.

بلبرینگ های شیار عمیق فولاد ضد زنگ که غالبا در صنایع غذایی استفاده می شوند با یک گریس غیر سمی پر می شوند که در شماره فنی بیرینگ شرکت SKF با پسوند VT378 مشخص می شود.

بلبرینگ‌های سرامیکی

بلبرینگ‌های ضد زنگ سرامیکی، امروزه در صنایع به سبب قابلیت های بالایی که در تماس با مواد خورنده صنعتی مانند آب و رطوبت، باران های اسیدی و گازهای سمی دارد استفاده بسیاری دارد.

 

“مقالات مرتبط”

⇓⇓⇓

” بررسی و مقایسه بلبرینگ سرامیکی و دیگر بلبرینگ ها “

بلبرینگ های فولادی که بیشترین سهم اتصالات را در صنایع دارند که هم بصورت بلبرینگ، یاتاقان بلبرینگ، رولبرینگ و بلبرینگ های چشمی و مفصلی در صنایع مصرف می شوند دارای مزایای زیادی هستند. مقاومت سایشی بالا، مقاومت در برابر بارگذاری و تنسایل بالا، قابلیت تحمل ضربه و چکش خواری از مهمترین مزایای بلبرینگ های فولادی محسوب می شود. با این وجود یک ضعف بسیار بزرگ نه تنها برای بلبرینگ فولادی بلکه برای تمامی قطعات صنعتی فولادی اکسید شدن سریع آنها در تماس با مواد خورنده صنعتی و اسید های رقیق می باشد. این امر سبب شده است تا همواره در صنایع به دنبال متریالی برای جایگزینی یاتاقان بلبرنیگ های فولادی وجود داشته باشد. بلبرینگ سرامیکی که دارای مقاومت حداکثری نه تنها در تماس با آب و رطوبت بلکه در تماس با بسیاری از خورنده های دیگر صنعتی است امروزه دارای کاربری وسیعی است.

بلبر سرامیکی

بلبرینگ‌های ضد زنگ استیل تا چه حد ضد زنگ و ضد خوردگی هستند؟

تفاوت بین فولاد غیر آلیاژی و فولاد ضدزنگ در میزان کروم است، بدین‌صورت که فولاد ضدزنگ حداقل 10.5 درصد کروم دارد. به خاطر این میزان کروم، یک‌لایه نازک در اثر تماس با اکسیژن روی سطح فولاد به وجود می‌آید که به آن لایه نفوذناپذیر (passive layer) گفته می‌شود که ماده پایه را از خوردگی محافظت می‌کند. اگر این لایه به خاطر تأثیرات و عوامل خارجی آسیب ببیند، خوردگی اتفاق میفتد. برخلاف این باور رایج که فولاد ضدزنگ، در برابر خوردگی 100 درصد مقاوم است، بر اساس این توضیحات فرایند، زنگ‌زدگی کاملاً ممکن است.

برخی فاکتورهایی که احتمال خوردگی در بلبرینگ‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • تماس با لایه زنگ می‌تواند موجب آسیب به لایه نفوذناپذیر شود.
  • محیطی با اکسیژن کم یا بدون اکسیژن: در اینجا لایه نفوذناپذیر می‌تواند خود را بازسازی کند و محافظت در برابر خوردگی را تضمین کند. هنگام انتخاب ماده لازم است به محیطی که قرار است در آن کار کند، توجه کنید.
  • استفاده نامناسب از بلبرینگ: ضروری است باید از شستشو با اسیدهای خورنده یا سیم ظرف‌شویی کاملاً خودداری شود.

کاربرد بلبرینگ‌های ضد زنگ در صنعت

بلبرینگ‌های ضد زنگ استیل، فولادی و سرامیک به دلیل استحکام و دوامی که دارند، صنعتگران از آنها در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند. از این حوزه ها میتوان به تولید دارو، صنعت غذایی و نیز صنایع سنگین استفاده کرد.

صنعت مواد غذایی

بلبرینگ‌های ضد زنگ استیل مخصوص استفاده در صنعت مواد غذایی امروزه سیستم های مدیریت ایمنی غذایی از قبیل HACCP، از اهمیت روزافزونی در تولید مواد غذایی برخوردارند. این بدین معنا است که قطعات مورد استفاده در خطوط تولید مواد غذایی باید یا با درجه غذایی باشند و یا به نحوی قابل تشخیص باشند که از نفوذ هر گونه مواد خارجی به درون مواد غذایی پیشگیری کنند. چرا که بسیاری از فراخوانی های مواد غذایی به دلیل احتمال وجود اجسام سخت یا تیز به این قطعه توجه زیادی میکنند.

صنعت غذایی

“مقالات مرتبط”

⇓⇓⇓

مهمترین کاربرد بلبرینگ در صنایع غذایی

 

صنعت تولید دارو

بلبرینگ‌های ضد زنگ فولادی، به طور مثال در یک سیستم بیوراکتور مخزن یکبار مصرف برای انواع فرآیندهای دارویی استفاده می شود. 316 بلبرینگ ضد زنگ به عنوان تکیه گاه محور، برای پروانه اختلاط استفاده می‌شود. یک یاتاقان ضد زنگ KMS 316 می‌تواند بدون روغن کاری کار کند یا از مایعی که در آن کار می‌کند به عنوان روان‌کننده استفاده کند.

بلبرینگ‌های ضد زنگ در حوزه های دیگری نیز کاربرد دارند که چند مورد از آنها عبارتند از:

  • پروسه های شیمیایی و هیروکربنی
  • پزشکی
  • صنایع چاپ
  • موتورها و پمپ ها
  • صنایع دریایی

جمع‌بندی

بلبرینگ‌های ضد زنگ مانند هر قطعه دیگر در صنعت، می‌تواند بسیار مفید واقع شده که هم به لحاظ دوام و استحکام بسیار کارآمد است، هم به لحاظ هزینه می‌تواند بسیار به صنعتگران کمک کند.


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

6 دیدگاه در “بلبرینگ‌های ضد زنگ و کاربرد آنها در صنایع مختلف

  1. پدرام گفت:

    ممنون. با این موضوع توی مقالات فارسی کمتر دیده بودم اینطور جامع توضیح بدن

    1. manager.p گفت:

      خواهش میکنم

  2. payam گفت:

    سلام. فروشگاه شما بلبرینگ سرامیکی داره؟ و اینکه مقاله ای درباره بلبرینگ سرامیکی دارید؟

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      حتما مقاله بررسی و مقایسه بلبرینگ سرامیکی با دیگر بلبرینگ ها رو مطالعه بفرمایید.

  3. حمیدرضا گفت:

    سلام میشه بگید طول عمر بلبرینگ ضدزنگ شیار عمیق حدوداً چقدره ؟

    1. manager.p گفت:

      سلام عموما طول عمر بالایی دارند ولی دقیق نمیشه گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *