وبلاگ

تفاوت بلبرینگ قفلی (Backstop) با سایر بلبرینگ‌ها

بلبرینگ قفلی

بلبرینگ قفلی، به‌عنوان نمونه‌ای از زیرمجموعه خانواده بلبرینگ‌ها، در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر قسمت ماشین‌آلات که نیاز باشد از کشیده شدن دو سطح روی هم جلوگیری شود، بلبرینگ، قطعه‌ای کاربردی است. به‌عنوان مثال، می‌توان آن را در هارددیسک کامپیوتر، چرخ‌های اسکیت، خودرو، موتور و سایر وسایل مشاهده کرد. حال، این قطعه انواع مختلفی دارد که بنا به کاربرد آن، می‌توان یکی از مدل‌های بلبرینگ صنعتی را انتخاب کرد. بلبرینگ قفلی، مدلی است که ما قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا با این قطعه بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با بلبرینگ قفلی

بلبرینگ قفلی که با عنوان‌های بلبرینگ بک استاپ و یک طرفه نیز، شناخته می‌شود، قطعه‌ای است که شرایط لازم را فراهم می‌کند تا چرخش بین قسمت‌های مختلف یک وسیله، برقرار شود. اگر بخواهیم انواع مدل‌های بلبرینگ یک طرفه را ذکر کنیم، می‌توانیم بگوییم این بلبرینگ‌ها از روی کدهای موجود در شماره فنی آن‌ها، قابل مقایسه هستند. درواقع، سه مدل بلبرینگ قفلی وجود دارد. اگر در انتهای شماره فنی بلبرینگ قفلی، کد PP وجود داشته باشد، نشان از این است که قسمت داخلی و خارجی بلبرینگ، مجهز به جای خار مستطیلی است. وجود کد P در شماره فنی بلبرینگ قفلی، نشان از آن است که تنها قسمت درونی بلبرینگ، مجهز به جای خار مستطیلی است و در قسمت بیرونی آن، خاری وجود ندارد. کد M هم حاکی از آن است که در قسمت داخلی و خارجی بلبرینگ، هیچ جای خار مستطیلی وجود ندارد.

تولید بلبرینگ‌های قفلی، بسیار متنوع است که سری CSK، به‌عنوان یک مدل بسیار پرکاربرد، محسوب می‌شود.

بلبرینگ یک طرفه

برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید.

تفاوت بلبرینگ قفلی با دیگر انواع بلبرینگ ها

همان‌طور که از اسم بلبرینگ قفلی یا یک طرفه، مشخص است این مدل بلبرینگ، دارای عملکردی یک طرفه است. مدل‌های دیگر بلبرینگ هستند که کارکرد آن‌ها به‌صورت دو طرفه است و این امکان وجود دارد که چرخش را در دو طرف انجام دهند؛ اما بلبرینگ بک استاپ، تنها در یک جهت چرخش دارد. می‌توان جهتی که بلبرینگ در آن حرکت می‌کند را توسط علامت فلش موجود روی آن، مشاهده کرد. از نظر عملکرد، بلبرینگ یک طرفه، حرکت چرخشی را در یک‌سو، انجام می‌دهد و سمت مقابل آن، نقش هرزگرد را ایفا می‌کند. درواقع، بلبرینگ قفلی چرخش خود را در همان سمتی که برای آن مشخص شده است انجام می‌دهد و برخلاف بلبرینگ‌های دو طرفه، این امکان وجود ندارد که در جهت معکوس هم حرکت کند.

در ساختار بلبرینگ قفلی نیز، همانند دیگر بلبرینگ‌ها رینگ داخلی، رینگ بیرونی، قفسه و چند عدد غلطک به‌کاررفته است؛ اما در طراحی ساچمه‌های بلبرینگ قفلی که در داخل رینگ‌ها کار گذاشته می‌شود دقت بیشتری صورت گرفته است. به‌طوری که امکان چرخش آن‌ها بین دو کنس داخلی و خارجی فقط در یک جهت مشخص، امکان‌پذیر است و در دیگر جهت، چرخش ندارد و بین رینگ‌ها به دام می‌افتد. ازنظر شکل ظاهری نیز، بلبرینگ قفلی به‌صورت گرد ساخته شده است.

به‌کارگیری بلبرینگ قفلی در صنایع مختلف، با توجه به تناسب قیمت آن با کیفیت کار ارائه شده از قطعه، بسیار رواج پیدا کرده است. به‌منظور بهره‌مند شدن از عمر مفید این قطعه در کارخانه‌ها، لازم است نحوه کار کردن با این مدل بلبرینگ، به افراد آموزش داده شود تا قطعه بتواند عملکرد درستی از خود نشان دهد و دچار خرابی نشود.

مشاوره رایگان کارشناسان فنی هایپرصنعت بلبرینگ برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین قطعه مورد نیاز شما

بلبرینگ یک طرفه

امتیازات به کارگیری بلبرینگ یک طرفه

کاربرد بلبرینگ قفلی، زمانی معنا پیدا می‌کند که در وسیله موردنظر، لازم است نیرو فقط در یک جهت مشخص، منتقل شود و برگشت نیرویی از آن انجام نشود؛ چراکه برگشت نیرو به قطعه، آسیب وارد می‌کند. حال، با استفاده از بلبرینگ بک استاپ، می‌توان از امتیازات زیر بهره‌مند شد:

  • بلبرینگ قفلی به نسبت ساده‌تر، طراحی شده است.
  • قطعه‌ای کاربردی در تجهیزات با سرعت بالا است.
  • به‌راحتی نصب می‌شود.
  • نگهداری و تعمیر آن، نیاز به مهارت‌های تخصصی لازم ندارد.
  • تحمل بارهای زیاد را دارد.
  • از عمر بالایی برخوردار است.
  • چون طراحی آن به‌صورت یک طرفه است، مانع از بازگشت نیرو می‌شود.

کدام صنایع از بلبرینگ قفلی استفاده می کنند؟

صنایعی که در آن‌ها نیاز هست دقت بیشتری وجود داشته باشد، از بلبرینگ قفلی استفاده می‌کنند. ازجمله این صنایع می‌توان به صنعت پزشکی، هوافضا، تجهیزات هیدرولیکی و خطوطی، نساجی، ذوب‌آهن، پتروشیمی و غیره اشاره کرد؛ همچنین در گیربکس‌های خاطی که نیرو به جک سمت، منتقل می‌شود، بلبرینگ قفلی، قطعه‌ای کاربردی است.

در هنگام استفاده از بلبرینگ بک استاپ، باید به این نکته توجه کرد که این قطعه در برابر میزان باری که به آن وارد می‌شود چقدر مقاومت دارد. درصورتی که میزان بار وارد شده با مقاومت بلبرینگ، همخوانی نداشته باشد، این قطعه آسیب می‌بیند و عملکرد ماشین را دچار مشکل می‌کند.

بلبرینگ قفلی

برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید.

سخن آخر

بلبرینگ بک استاپ، قطعه‌ای بسیار کاربردی در انواع ماشین‌آلات است و سبب می‌شود زمانی که قطعات در کنار هم فعالیت می‌کنند سایشی در آن‌ها انجام نشود. درواقع، این قطعه، عملکردی مشابه ترمز دارد که مانع از برگشت نیرو می‌شود و به‌صورت یک طرفه این کار را انجام می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع بلبرینگ، می‌توانید به سایت هایپر صنعت بلبرینگ مراجعه کنید.


مقالات مرتبط:

مهم ترین فاکتورهای انتخاب بلبرینگ در صنایع

بهترین روش‌های تشخیص اصل بودن بلبرینگ

آشنایی با بلبرینگ سخنگو (نسل جدید بلبرینگ‌ها)

ظرفیت بلبرینگ چیست؟+ نحوه محاسبه آن

2 دیدگاه در “تفاوت بلبرینگ قفلی (Backstop) با سایر بلبرینگ‌ها

  1. Faramarz Donyamali گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم کدهای P و M که توی شماره فنی بلبرینگ قفلی هستن چه چیزی رو نشون میدن؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      وجود کد P در شماره فنی بلبرینگ قفلی، نشان از آن است که تنها قسمت درونی بلبرینگ، مجهز به جای خار مستطیلی است و در قسمت بیرونی آن، خاری وجود ندارد. کد M هم نشان دهنده آن است که در قسمت داخلی و خارجی بلبرینگ، هیچ جای خار مستطیلی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *