وبلاگ

خزش بلبرینگ | علل خرابی بلبرینگ – رولبرینگ

خزش بلبرینگ علل خرابی بلبرینگ - رولبرینگ

یکی از علل خرابی بلبرینگ ها خزش در بلبرینگ می باشد ، که مربوط به سطوح خارجی بلبرینگ است و یعنی درواقع به از شل بودن یا لق بودن سطح بیرونی کنس داخلی بلبرینگ در اتصال با شفت و یا از شل یا لق بودن سطح خارجی کنس خارجی بلبرینگ در اتصال با محفظه حاصل میشود. خرش در بلبرینگ موجب سایش بین همان سطوح فوق الذکر در بلبرینگ شده و امکان شکست در اجزای چرخشی بلبرینگ را بالا می برد و همچنین از کارکرد صحیح بلبرینگ شناور هم جلوگیری می کند. خزیده شدن بلبرینگ که عموما با عبارت خزش بلبرینگ شناخته میشود از جابجا شدن حلقه داخلی بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) نسبت به شفت یا محفظه (یاتاقان) حاصل میشود.در واقع ایجاده پدیده خزش در بلبرینگ ها موجب ایجاده پدیده رایج دیگری با عنوان ساییده شدن یا سایش بلبرینگ میشود. باید به این موضوع اشاره کرد این مسئله به تمام بلبرینگ ها ائم از بلبرینگ های تماس زاویه ای ، بلبرینگ های خود تنظیم و … بدون استثنا نمیباشد .

بررسی خرابی رولبرینگ

ارتباط چرخ دنده با زنجیر چرخ صنعتی

خزش

یکی دیگر از عوامل ایجاد خرابی در بلبرینگ‌ها، خزش است. این خرابی بیشتر با سطوح خارجی بلبرینگ‌ها مربوط می‌شود. در حالت کلی شل بودن یا لق بودن سطح خارجی حلقه داخلی بلبرینگ در نقطه اتصال با شفت یا شل بودن و لق زدن سطح بیرونی حلقه خارجی بلبرینگ در اتصال با محفظه یا یاتاقان موجب ایجاد خزش می‌شود. چنانچه خزش در بلبرینگ ایجاد شود، پدیده دیگری به نام سایش نیز در این قطعات به وجود می‌آید. پس بهتر است قبل از ایجاد سایش و خوردگی بلبرینگ‌ها و در ادامه مشکلات گسترده‌تر، علت ایجاد خزش و راه‌های مقابله با آن را بدانیم.

علت خزش بلبرینگ

  • شل بودن اتصالات یا کاهش میزان انطباق نسبت به بار واردشده بر روی بلبرینگ در اثر حرارت آن
  • جابجا شدن شفت بلبرینگ‌ها در اثر تغییر اندازه یا گشاد کردن محفظه یاتاقان

راه های جلوگیری از ایجاد خزش بلبرینگ

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ایجاد خزش در بلبرینگ، استفاده از روانکار (روغن و گریس) مناسب است که نقش به سزایی در محافظت بلبرینگ‌ها در برابر خرابی ناشی از خزش دارد. استفاده از روانکار مناسب، کنترل و بررسی دوره‌ای آن و همچنین بررسی دوره‌ای خواص روانکار نه تنها موجب جلوگیری از پیدایش این خرابی می‌شود بلکه میزان عملکرد بلبرینگ را افزایش داده و طول عمر آن را بیشتر می‌کند.

روش‌های دیگری برای جلوگیری از خزش بلبرینگ وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • بررسی و کنترل میزان انطباق حلقه داخلی و شفت یا حلقه خارجی و یاتاقان
  • افزایش میزان انطباق با توجه به کنترل مورد قبلی
  • کنترل و تنظیم میزان بار وارد آمده در جهت محوری روی بلبرینگ
  • بررسی آب‌بندی یاتاقان
  • بررسی و کنترل میزان روانکار سطوح بلبرینگ

خرابی بلبرینگ

ساچمه بلبرینگ

علت اصلی خرابی بلبرینگ ها

در زیر به 4 عامل اصلی خراب شدن بلبرینگ ها می‌پردازیم:

نصب نامناسب

از دلایل خرابی بلبرینگ نصب نامناسب است در بیشتر موارد، بلبرینگ‌ها باید با پرس مناسب روی حلقه چرخان نصب شوند. براي رسيدن به حداكثر عمر بايد بيرينگ را به‌صورت صحيح نصب كرد. اين امر خصوصا براي بيرينگ هاي بزرگ مشکل‌تر از آنچه كه تصور می‌شود، است.تعدادی از شرایط می‌توانند باعث فرورفتگی، سایش، ترک‌خوردگی حلقه‌ها، دمای عملیاتی بالا، خستگی زودرس و خرابی زودرس بلبرینگ شوند . روش‌های مكانيكي، حرارتي يا هيدروليكي را می‌توان وابسته به نوع و اندازه بيرينگ براي نصب به كار برد. در همه روش‌ها بايد توجه کرد كه ضربه مستقيم به رینگ‌ها، قفسه و اجزاي غلتنده يا آب‌بندها وارد نشود و نيروي نصب نبايد هرگز از طريق اجزاي غلتنده منتقل شود. بعضي از اجزا ممكن است به‌صورت لق نصب شوند. لذا براي جلوگيري از خوردگي اصطكاكي بين سطوح استفاده از لايه نازكي از روغن توصيه می‌شود. جهت نصب و راه‌اندازی و یا پیاده‌سازی درست بلبرینگ ها روش‌های مختلف مكانيكي، حرارتي يا هيدروليكي وجود دارد که رعایت آن‌ها از خرابی زودهنگام جلوگیری می‌کند.

روانکاری نامناسب

روغن‌کاری، باید یکی از اولین نکاتی باشد که در عیب‌یابی خرابی یاتاقان در نظر گرفته می‌شود. روانکاری ناکافی، استفاده از روان کننده‌های نامناسب یا دمای بیش‌ازحد است که روان کننده را تخریب می‌کند. ازآنجا که گزینه‌های زیادی در دسترس است، اغلب روان‌‌کننده‌ها به‌اشتباه استفاده می شوند. برای روانکاری مناسب یاتاقان‌ های عناصر غلتان، ویسکوزیته (چسبندگی) کافی در دمای عملیاتی موردنیاز است. مسیرهای بلبرینگ و عناصر غلتان بسیار صیقلی یا تغییر رنگ داده‌شده نشان می‌دهد که سطوح کار در دمای کار ویسکوزیته مناسبی ندارند. زبری سطح در تماس، نتیجه ناکافی بودن لایه روغن، نشانه دیگری از شرایط سایش تماس فلز با فلز است. در صورت مخلوط شدن دو گریس ناسازگار، خرابی روغن‌کاری نیز اجتناب‌ناپذیر است. تغییر رنگ و قوام گریس نشانه خوبی از این مشکل است. روغن‌کاری بیش‌ازحد نیز می‌تواند به همان اندازه بد باشد. درحالی‌که روغن‌کاری کم، خطر تماس فلز با فلز را به همراه دارد، روغن‌کاری بیش‌ازحد باعث ایجاد گرما و اصطکاک می‌شود زیرا عناصر غلتان به‌طور مداوم سعی می‌کنند چربی اضافی را از مسیر خارج کنند.

خرابی رولبرینگوجود آلودگی در بلبرینگ

از دلایل خرابی بلبرینگ وجود آلودگی در آن است. خاک، ماسه و آب رایج‌ترین آلاینده‌ها هستند، اما مواد شیمیایی و سایر مواد خورنده نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. آن‌ها می‌توانند لایه روغن را رقیق کنند، ویسکوزیته(چسبندگی) را کاهش دهند، و سطوح بلبرینگ را خورده کنند، لایه روغن را مختل کنند و باعث فرسایش شوند و هزاران ذره ساینده ایجاد کنند. آلودگی ناشی از ورود مواد خارجی به روان‌کننده‌ها یا محلول‌های تمیزکننده است. این‌ها شامل خاک، شن ساینده، گردوغبار، تراشه‌های فولادی از مناطق کار آلوده و دست‌ها یا ابزارهای کثیف است. برای حل این مشکل، روان کننده را فیلتر کنید و مناطق کار، ابزار، وسایل و دست‌ها را تمیز کنید تا خطر آلودگی کاهش یابد.

خستگی بلبرینگ (پوسته‌شدن)

شکست خستگی که معمولا به آن پوسته‌شدن گفته می‌شود. پوسته‌پوسته شدن می‌تواند در حلقه داخلی، حلقه بیرونی یا توپ رخ دهد. این نوع خرابی پیشرونده است و پس از شروع، درنتیجه عملیات بیشتر گسترش می‌یابد. همیشه با افزایش قابل‌توجهی در ارتعاش و نویز همراه خواهد بود که نشان‌دهنده یک ناهنجاری است.

اگر خستگی زودرس ناشی از بار زیاد است، بار را کاهش دهید یا بلبرینگ را با بلبرینگی جایگزین کنید که ظرفیت بیشتری دارد. در غیر این صورت، طراحی مجدد را برای استفاده از یک بلبرینگ با عمر خستگی محاسبه شده بیشتر در نظر بگیرید. پوسته‌پوسته شدن از دلایل خرابی بلبرینگ هاست که اغلب نتیجه بارگذاری بیش‌ازحد، اتصالات محکم درونی و استفاده از یاتاقان فراتر از عمر خستگی محاسبه‌شده آن است. همیشه با افزایش قابل‌توجه ارتعاش و نویز همراه است. و برای حل این مشکل یاتاقان را تعویض کنید و یا طراحی مجددی را در نظر بگیرید که از یاتاقانی با عمر خستگی محاسبه‌شده بیشتر، فاصله‌های داخلی مناسب‌تر استفاده می‌کند.

علل خرابی رولبرینگروش جلوگیری و پیشگیری از خزش در بلبرینگ

  • شفت و محفظه ای با صلبیت ( استحکام ) بیشتری انتخاب شود
  • افزایش انطباق بسته تر در سطوح تماسی بین دو کنس بلبرینگ با شفت و محفظه
  • روکش کردن سطوح شفت و محفظه در نقاط تماس با کنس های بلبرینگ
  • بررسی انطباق و جلوگیری از چرخش رینگ creep failure بر روی شافت یا داخل هوزینگ
  • اصلاح سفتی بوش اسلیو با کنترل میزان سفتی مهره اسلیو
  • بررسی میزان دقت شافت و هوزینگ ، زاویه و الاینمنت شافت و هوزینگ بررسی گردد
  • پیش بارگذاری در جهت محوری که اینکار به وسیله بوش اسلیو نیز انجام میگردد.
  • محکم و ثابت نمودن رینگها از کناره ها یکی از روشهای ثابت نگه داشتن رینگ اعمال فشار محوری و تماس کامل با اجزای مجاور همانند شافت یا هوزینگ میباشد.
  • استفاده از چسب مخصوص برای ثابت کردن سطوح هنگامیکه کیفیت سطوح پایین باشد میتواند سطح درگیری را کاهش داده و باعث جلوگیری از چرخش رینگ گردد ، با استفاده از چسبهای مخصوص میتوان سطوح را کامل باهم درگیر کرد و از چرخش آنها جلوگیری نمود
  • استفاده از فیلم روغن برای انطباق سطوح

  • فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

    | خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *