وبلاگ

مهم ترین فاکتورهای انتخاب بلبرینگ در صنایع

انتخاب بلبرینگ در صنایع

انتخاب بلبرینگ یا در واقع بال برینگ یکی از مهم‌ترین کارها، در زمان تعویض قطعات خودرو یا دستگاه‌های دیگر است. این لغت به معنی توپ‌های حامل بوده و وظیفه دارد تا مانع ایجاد اصطکاک و سایش سطح‌های در حال چرخش روی هم شود. در صورتی که بلبرینگ دستگاه شما خراب شده و قصد تعویض آن را دارید، برای انتخاب بلبرینگ مناسب، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع بلبرینگ

انتخاب بلبرینگ صنعتی مسئله‌ای سخت به شمار می‌رود؛ چرا که این قطعه در قسمت‌های مختلف خودرو و دیگر سیستم‌ها، به کار رفته و انواع و اندازه‌های متفاوتی دارد. انواع بلبرینگ‌ها، به شرح زیر هستند:

  • بلبرینگ دینام
  • بلبرینگ پلوس
  • بلبرینگ گیربکس
  • بلبرینگ فرمان
  • بلبرینگ دنده هرزگرد
  • بلبرینگ چرخ
  • بلبرینگ اکسل

برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید

مهم ترین فاکتورهای انتخاب بلبرینگ

از آنجایی که برندهای مختلف به تولید بلبرینگ می‌پردازند و اندازه‌ها و نوع قطعات با یکدیگر تفاوت دارند، برای انتخاب یک بلبرینگ مناسب باید فاکتورهایی را مد نظر قرار داد.

فضای موجود جهت نصب

میزان فضای موجود برای نصب بلبرینگ تعیین می‌کند که چه نوع بلبرینگی باید به کار ببریم. به طور معمول، بلبرینگ‌ها را بر اساس قطر داخلی یا قطر شافت ماشین انتخاب می‌کنند. از قطر خارجی بلبرینگ نیز می‌توان برای تعیین نوع آن استفاده کرد. از بلبرینگ‌های شیار عمیق برای شافت‌های سایز کوچک و از رولبرینگ استوانه‌ای مخروطی و بشکه‌ای برای سایزهای بزرگ استفاده می‌شود.

شرایط محیطی

بهتر است در هنگام انتخاب بلبرینگ به شرایط محیطی آن نیز توجه شود. به عنوان مثال در صورتی که بلبرینگ شما در معرض آلودگی قرار بگیرد، ممکن است دچار اختلال صدا، لرزش یا ضربه شود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که شرایط کاری بلبرینگ در محیط‌هایی با دمای زیاد، غبارآلود، خلاء، حلال‌های شیمیایی،گازی یا مغناطیسی، آب دریا و دیگر موارد این چنینی باشد، از بلبرینگ‌هایی مناسب با همین شرایط استفاده کنید.

عدم هم راستایی

گاهی ممکن است به دلیل انحراف شافت ناشی از بار، عدم صحت شافت و محفظه و خطاهای نصب، شرایط عملیاتی بلبرینگ دارای عدم همترازی باشد. این عدم همترازی می‌تواند باعث آسیب رساندن به بلبرینگ شده و تحمل و شرایط کاری آن را مختل کند. به طور معمول زاویه کوچک‌تر از 0.0012 رادیان، مقدار مجاز برای عدم انطباق است. در صورتی که انتظار عدم انطباق بزرگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از ابتدا، بلبرینگ‌هایی با قابلیت خود تراز شدن مانند بلبرینگ‌های خود تنظیم، استفاده کنید.

سرعت دورانی

در زمان انتخاب بلبرینگ، باید به سرعت چرخش تجهیزاتی که بلبرینگ قرار است در آنها نصب شود، توجه داشته باشید. سرعت مجاز برای هر بلبرینگ، به نوع دمای کارکرد، اندازه یاتاقان، قفسه، دقت، بار و روغن‌کاری، بستگی دارد. به عنوان مثال در صورت وجود قفسه، رولبرینگ‌های استوانه‌ای و بلبرینگ‌های سوزنی سرعت بیشتری را فراهم خواهند کرد. از سریع‌ترین بلبرینگ‌های موجود، می‌توان به بلبرینگ‌های شیار عمیق، یاتاقان توپ، زاویه تماس و یاتاقان غلتکی استوانه‌ای اشاره کرد.

دقت در کار

از بلبرینگ‌ها در دستگاه‌ها و تجهیزات متفاوت استفاده می‌شود؛ به همین دلیل دقت مورد نیاز برای هر بلبرینگ، مختلف خواهد بود. از پرکاربردترین بلبرینگ‌ها با دقت عملکردی بالا، می‌توان به بلبرینگ‌های شیارعمیق، بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای و رولبرینگ‌های استوانه‌ای فشار اشاره کرد.

سختی

در زمان وارد شدن بار به بلبرینگ، تغییر شکل الاستیک در نقطه تماس عناصر نورد آن با سطح مسیر حرکت ایجاد خواهد شد. برای اینکه بتوانیم این تغییر شکل الاستیک را کنترل کنیم، بلبرینگ‌هایی با مقاومت بیشتر نیاز داریم. می‌توانیم میزان استحکام بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای و رولبرینگ‌های مخروطی را با قرار دادن پیش بار، افزایش دهیم. از طرفی پیش بارگذاری، سبب خواهد شد که میزان تحمل و سطح نویز سیستم، افزایش یابد.

توجه داشته باشید در زمان انتخاب پیش بارگذار، سختی تمام قطعات را مورد بررسی قرار دهید؛ همچنین در نظر گرفتن مواد ایده‌آل برای تحمل بار، امری ضروری است. به طور معمول بلبرینگ‌ها را از فلز، پلاستیک یا سرامیک می‌سازند. البته که نوع مواد سازنده‌ بلبرینگ بر قیمت آن، تاثیر مستقیم دارد.

نصب و پیاده سازی

در زمان انتخاب بلبرینگ بایدبه روش‌های نصب و پیاده‌سازی توجه کرد. از آنجایی که بازرسی دوره‌ای بلبرینگ‌ها امری ضروری است، باید بلبرینگ‌های استوانه‌ای، رولبرینگ‌های سوزنی، بلبرینگ‌های مخروطی و بلبرینگ‌هایی با حلقه‌های داخلی و خارجی قابل تفکیک رابه کار گرفت.

مشاوره رایگان کارشناسان فنی هایپرصنعت بلبرینگ برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین قطعه مورد نیاز شما

انتخاب بلبرینگ صنعتی

دمای محیط کار

دمای محیط کار در انتخاب بلبرینگ نقشی اساسی دارد. طور معمول محدوده دمای مورد تحمل بلبرینگ‌ها بازه دمای ۳۰ الی ۵۰ درجه است. در صورتی که دما از این محدوده بالاتر برود، میزان تحمل بار بلبرینگ کاهش خواهد داشت. توصیه می‌شود که برای دمای محیط کاری بالاتر، از بلبرینگ‌های سرامیکی و نسوز استفاده کنید.

هزینه نصب

بلبرینگ‌ها به دلیل اینکه برای بارهای کم‌تر و سوراخ‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، هزینه نصب بیشتری خواهند داشت. از طرفی رولبرینگ‌ها به دلیل اندازه بزرگ‌تر و تحمل بارهای سنگین‌تر، از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. در زمان انتخاب بلبرینگ باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

روانکاری و سیستم آب بند

سیستم آب‌بندی از اهمیت بالایی برای عملکرد صحیح و عمر طولانی بلبرینگ برخوردار است. همیشه باید توجه داشت که بلبرینگ از هر گونه ناخالصی و عوامل خارجی همچون گرد و غبار، آب، مایعات خورنده و روان کننده‌های استفاده شده، به خوبی محافظت شود. هر چه بلبرینگ کم‌تر با مواد خارجی در تماس باشد، عمر بیشتر و عملکرد بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت. برای خرید انواع بلبرینگ، رولبرینگ، یاتاقان، کاسه نمد و گریس نسوز، به سایت hayperbearing.com مراجعه کنید.

انتخاب بلبرینگ صنعتی

برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید

سخن پایانی

بلبرینگ‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در خودروها و دستگاه‌ها هستند. با انتخاب بلبرینگ مناسب، سیستم عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته و عمر بیشتری خواهد داشت. برای خرید بلبرینگ و انواع قطعات مشابه، می‌توانید به وب سایت hayperbearing.com مراجعه کنید. در صورت وجود هر گونه پرسش، با کارشناسان ما تماس بگیرید.


مقالات مرتبط:

بهترین روش‌های تشخیص اصل بودن بلبرینگ

۷ نکته کلیدی برای نگهداری از بلبرینگ ها

آشنایی با بلبرینگ سخنگو (نسل جدید بلبرینگ‌ها)

معرفی بهترین برندهای بلبرینگ در سال 2022

نحوه محاسبه تحمل بار بلبرینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *