وبلاگ

چرا بلبرینگ‌های صنعتی بعد از مدتی سر‌ و صدا تولید می‌‌کنند؟

سر و صدای بلبرینگ صنعتی

تولید صدای بلبرینگ صنعتی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از تکنسین‌های ماشین‌آلات با آن مواجه هستند. اگر بخواهیم یکی از قطعات مهم و اساسی ماشین آلات را معرفی کنیم، باید به بلبرینگ اشاره کنیم. در واقع وجود این قطعه در ماشین‌های صنعتی منجر به روان کار کردن و کاهش اصطکاک در شافت چرخان می‌شود. بلبرینگ در ماشین آلات نقش مهمی‌ ایفا می‌کند و به همین دلیل سالم بودن و درست کار کردن آن بسیار حائز اهمیت است. اگر به تازگی حین بررسی بلبرینگ‌های صنعتی متوجه صداهای غیر معمولی شدید، در این مطلب همراه ما باشید.

صدای بلبرینگ صنعتی

علل ایجاد صدا در بلبرینگ‌های صنعتی

تولید صدای بلبرینگ صنعتی هنگام کار کردن دستگاه نشان دهنده وجود مشکلی درون بلبرینگ است. گاهی اوقات آسیب دیدن خط حرکتی بلبرینگ می‌تواند منجر به تولید صدای اضافی شود. در چنین حالتی سایر قطعات که با بلبرینگ در تماس هستند هنگام چرخش از روی آن پرش دارند و این حرکت اضافه باعث تولید صدا می‌شود. از آنجایی که دلایل زیادی باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی در بلبرینگ‌های صنعتی می‌شود، در ادامه متداول‌ترین آنها را شرح می‌دهیم.

وجود آلودگی

اگر در محیط کار گرد و غبار زیادی وجود دارد یا هنگام نصب بلبرینگ به آلودگی و کثیفی محیط توجه ننموده و آن‌ها را تمیز نکردید، قطعا انباشته شدن این آلودگی منجر به ایجاد یک لایه رسوب و در نتیجه صداهای غیر معمول شده است. این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد صدای اضافی در بلبرینگ بوده که البته با چند راهکار ساده می‌توان اثر منفی آن را کاهش داد.

آسیب دیدن حفاظ و واشر بلبرینگ

در برخی موارد هنگام روانکاری بلبرینگ حفاظ و واشر آن دچار آسیب می‌شود که این موضوع باعث می‌شود، حفاظ و واشر در جلوگیری از آلودگی‌ها کارایی نداشته باشند. البته خوب است بدانید که خود فرایند روانکاری نیز می‌تواند، آلودگی ایجاد کند. در واقع وجود ذرات و آلودگی در گریس یا روغن به مرور زمان بلبرینگ را خراب می‌کند؛ چرا که این ذرات در مسیر حرکت بلبرینگ قرار می‌گیرند و در طول زمان منجر به پرس قطعات حرکتی و ایجاد سروصدای اضافی می‌شود.

بلبرینگ‌های صنعتی

اقدامات لازم جهت رفع صداهای غیرمعمول در بلبرینگ‌های صنعتی

صداهای غیر معمولی که بلبرینگ‌های صنعتی از خود تولید می‌کنند، به صورت تلق تلق، سوت کشیدن یا غرغر کردن شنیده می‌شود و هنگامی‌ که هر یک از این صداها را می‌شنوید، یعنی اینکه بلبرینگ آسیب دیده و باید هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. برخی افراد در چنین مواقعی با کمک گریس یا روغن، صدا را رفع می‌کنند اما این کار به حل مشکل بلبرینگ کمکی نمی‌کند و تنها آن را پنهان می‌کند. شاید روانکاری بلبرینگ سر و صداهای غیر معمول را موقتاً قطع کند اما بعد از مدتی مجدد این صداها را خواهید شنید. به علاوه اگر به صداهای اضافی بلبرینگ توجه نکنید به مرور زمان شاهد وارد شدن آسیب جدی به دستگاه خواهید بود.

در صورتی که می‌خواهید نظارت دقیقی روی عملکرد بلبرینگ‌ها داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از تکنولوژی ترموگرافی یا آنالیز ارتعاشات کمک بگیرید تا بلبرینگ‌ها حداکثر طول عمر خود را داشته باشند و بعد از آن نیاز به تعویض بلبرینگ‌ها پیدا کنید.

صدای بلبرینگهای صنعتی

برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید

جلوگیری از خرابی بلبرینگ‌های صنعتی

شاید تصور کنید زمانی که متوجه سر و صدای اضافی بلبرینگ‌های صنعتی شدید با تعویض بلبرینگ مشکل به طور کامل برطرف شده و می‌توانید به ادامه کار بپردازید. در صورتی که بعد از انجام این کار باید عامل خرابی بلبرینگ قبلی را بیابید. با این کار می‌توانید اقدامات مفیدی انجام دهید تا از بروز مجدد مشکل جلوگیری نمایید.

به علاوه بررسی منظم حفاظ و واشرها نیز باعث می‌شود نسبت به سلامت آنها اطمینان داشته باشید. این کار هم تاثیر زیادی در جلوگیری از آلودگی دارد و در بلند مدت از خراب شدن مداوم بلبرینگ‌ها می‌کاهد.

همچنین توجه کنید که هنگام نصب بلبرینگ از ابزارهای مناسب کمک بگیرید تا از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری شود. از طرف دیگر مداومت بر بررسی و کنترل سلامت دستگاه و چک کردن وضعیت بلبرینگ‌ها اهمیت زیادی دارد و نباید بعد از مدتی آن را به فراموشی بسپارید. توصیه می‌کنیم این کار را به طور منظم در فواصل زمانی نسبتا کوتاه انجام دهید تا بیشترین نتیجه را بگیرید. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که محیط کار شما آلودگی و گرد و غبار زیادی دارد حتما با تمیز کردن اطراف بلبرینگ از انباشته شدن آلودگی‌ها پیشگیری کنید.

صداهای بلبرینگ صنعتی

برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید

سخن پایانی

اگر متوجه شدید بلبرینگ‌های صنعتی، صداهای غیرمعمول تولید می‌کنند، باید بدانید که این موضوع ناشی از خراب شدن بلبرینگ‌ها است. با اینکه می‌توانید موقتاً از دستگاه در همین وضعیت استفاده کنید، اما به مرور زمان آسیب جدی‌تری به دستگاه وارد خواهد شد. در چنین حالتی تنها راه‌حل، تعویض بلبرینگ و پیدا کردن علت خراب شدن بلبرینگ است تا بتوانید در آینده از این اتفاق جلوگیری نمایید. همچنین بررسی مداوم سلامت واشر و حفاظ بلبرینگ نیز می‌تواند از بروز آسیب پیشگیری کند. اگر قصد خرید بلبرینگ را دارید سری به سایت مجموعه هایپر صنعت بلبرینگ به آدرس Hayperbearing.com بزنید.


مقالات مرتبط:

تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

معرفی بهترین برندهای بلبرینگ در سال 2022

روش های ساده برای تشخیص عمر مفید بلبرینگ که نمیدانید!

2 دیدگاه در “چرا بلبرینگ‌های صنعتی بعد از مدتی سر‌ و صدا تولید می‌‌کنند؟

  1. زانیار ملکی گفت:

    سلام
    بهترین راه برای رفع صدای بلبرینگ چیه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      برخی افراد از گریس یا روغن، برای رفع صدای بلبرینگ استفاده میکنن اما این کار به حل مشکل بلبرینگ کمکی نمی‌کنه و فقط اون رو بصورت موقت پنهان می‌کنه و بعد از مدتی مجدد این صداها رو خواهید شنید. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که بلبرینگتون رو تعمیر یا تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *