وبلاگ

بررسی و مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی

مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ

سرعت دورانی یکی از موثرترین و مهمترین مشخصه های بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها می باشد. در واقع سرعت دورانی به عنوان عامل اصلی تخریب این قطعات نیز شناخته می شود و به همین دلیل بسیار با اهمیت می باشد. در این مطلب به بررسی و مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی، پرداخته شده است.پیش از این گفته شد که سرعت دورانی موجب تخریب بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می شود. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که سرعت دورانی چگونه موجب آسیب و تخریب این قطعات خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال، به طور خلاصه می توان گفت که، سرعت دورانی شافت و محور موجب افزایش سرعت رینگ ها و ساچمه ها در این قطعات می شود. افزایش سرعت در رینگ و ساچمه، گرما بسیاری تولید می کند و اصطکاک این قطعات را افزایش می دهد. به دنبال این تغییرات نیروی گریز از مرکز نیز در محور و ساچمه های بلبرینگ افزایش می یابد. افزایش اصطکاک موجب فرسایش بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می شود.

برای خرید بلبرینگ صنعتی می توانید به لینک مراجعه نمایید.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

انواع بند های بلبرینگ :

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

سرعت دورانی بالا در این قطعات چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یکی از مشکلات شایع در بلبرینگ ها و رولبرینگ ها، خروج از مرکز اصلی و تاثیر بر اثر لرزش محوری در این قطعات می باشد. سرعت دورانی بالا به عنوان یکی از عمده ترین دلایل خروج بلبرینگ ها و رولبرینگ ها از مرکز اصلی شناخته می شود.کاهش طول عمر و بازده کاری، از دیگر مشکلات شایع سرعت دورانی بالا در بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشد. معمولا به جز رولبرینگ و بلبرینگ های خود تنظیم که برای تغییر دادن زوایای کوچک ( در حدود ۷ درجه ) طراحی شده اند و انعطاف نسبتا خوبی دارند، در سایر انواع رولبرینگ ها و بلبرینگ ها، تغییرات زاویه شافت، موجب کاهش طول عمر مفید این قطعات و افت بازده کار آن ها می شود.

البته لازم به ذکر است که راستا دوران و زاویه آن نیز در عملکرد رولبرینگ ها و بلبرینگ ها بسیار با اهمیت می باشد. زیرا این مورد به عنوان عامل متضاد سرعت دورانی بالا شناخته می شود. در مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی، به طور کلی نمونه بلبرینگ ها و رولبرینگ های کف گرد، در سرعت دورانی بالا، امکان بارگذاری های محوری وجود ندارد. بنابراین سرعت دورانی در این بارگذاری ها بالاتر می باشد.

برای خرید کاسه نمد می توانید به لینک مراجعه نمایید.

در مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی، می توان گفت که بارگذاری های سنگین شعاعی در نمونه های خود تنظیم و بارگذاری های محوری در نمونه های کف گرد ( بشکه ای )، بالاترین قابلیت را در سرعت دورانی دارند. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن خسارات وارده از سرعت دورانی بالا در این قطعات، نمونه هایی که پیش تر مثال زده شد، مناسب ترین انتخاب برای سرعت های دورانی بالا می باشند.

بلبرینگ و رولبرینگ

بررسی انواع بار های اعمالی و تاثیر آن در مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی

یکی از موارد فنی بسیار مهم در انتخاب نوع بلبرینگ ها و رولبرینگ ها، تشخیص نوع بار اعمال شده بر این قطعات می باشد. این مورد با میزان سرعت دورانی در این قطعات نیز در ارتباط می باشد. در مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی، نیز زاویه قرار گیری شافت عامل بسیار مهمی می باشد. بار های اعمال شده در شافت در رولبرینگ ها و بلبرینگ ها را می توان به طور کلی در سه دسته اصلی، طبقه بندی کرد. بر اساس شکل شافت و زاویه قرار گیری آن، نوع حرکت آن ها دسته بندی می شود‌.

زنجیر صنعتی استاندارد نیز از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت می باشد که با مراجعه به لینک می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

  1. بار های شعاعی

بار های شعاعی در اتصال با شافت های افقی ایجاد می شوند. معمولا اغلب بار ها که بر اساس شکل شافت و زاویه قرار گیری شافت ها در ماشین آلات صنعتی، ایجاد می شوند، در این دسته قرار می گیرند.

میزان این نوع بار در مقایسه با بار های محوری بسیار کمتر می باشد. اما لازم به ذکر است سرعت دورانی در شافت های افقی بسیار بالاتر می باشد.

  1. بار های محوری

این نوع بار ها در اثر اتصال بلبرینگ ها بر روی شافت های عمودی ایجاد می شود. نمونه بلبرینگ ها و رولبرینگ های محوری معمولا میزان زیادی از بار را متحمل می شود. بخش قابل توجهی از این بار بر اثر وزن خود قطعات می باشد.

این نوع بار ها سرعت دورانی پایین تری نسبت به بار های شعاعی به وجود می آورند.

  1. بار های ترکیبی

بار های ترکیبی در اتصال شافت ها مورب بر روی ماشی آلات صنعتی ایجاد می شود. ممکن است بار های ترکیبی در سرعت دورانی بالا یا در هنگام اتصال شافت ها با اینرسی و ضربه نیز ایجاد شوند. در سرعت دورانی بسیار بالا، نیروی گریز از مرکز باعث بهم خوردن تعادل و توازن شافت های متصل می شود.

بلبرینگ ها همچنین در صنعت غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و اگر قصد دارید کاربرد بلبرینگ در صنایع غذایی را مطالعه نمایید پیشنهاد می شود به لینک مراجعه نمایید.


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

2 دیدگاه در “بررسی و مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ بر حسب سرعت دورانی

  1. محمد مهرانی گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم کدوم نوع از بلبرینگ و رولبرینگ سرعت دورانی بیشتری داره؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی توی مدل بلبرینگ ها و رولبرینگ های کف گرد، در سرعت دورانی بالا، امکان بارگذاری های محوری وجود نداره، بنابراین سرعت دورانی توی این بارگذاری ها بالاتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *