وبلاگ

بررسی بلبرینگ موتور الکتریکی

بلبرینگ موتور الکتریکی

موتور الکتریکی نوعی ماشین الکتریکی به حساب می آید که جریان برق را به حرکت چرخشی و مکانیکی تبدیل می کند. اگر حالت برعکس اتفاق بیافتد یعنی حرکت مکانیکی به الکتریسیته تبدیل شود، به آن ژنراتور برق می گویند که باز هم نیاز به بلبرینگ در آن احساس می شود.موتور های الکتریکی اختراع شده معمولا از دو نوع DC و AC بوده و نوع دیگر آن هم یونیورسال می باشد که هر دو نوع را با هم شامل می شود. تمامی این موتور ها دارای ساختمان تقریبا یکسانی هستند و همگی دارای: استاتور، روتور، شفت، سیم پیچ، یاتاقان و … می باشند.هدف اصلی ما در این مقاله شناخت انواع مختلف بلبرینگ های مورد استفاده در موتور های الکتریکی می باشد و سعی داریم به ترتیب تمامی موارد را به صورت کاملا خلاصه و مفید خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

الکترو موتور بلبرینگ

” بیشتر بخوانید : بلبرینگ سرامیکی

بلبرینگ موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی در صنعت نقش اساسی را ایفا می‎‌کنند. کاربرد اصلی موتورهای الکتریکی، انرژی الکتریکی را ابتدا به انرژی مغناطیسی و سپس به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. در همه‌ی موتورهای الکتریکی برای جلوگیری از سرصدای زیاد موتور و همچنین روان کردن کار از بلبرینگ موتورالکتریکی استفاده می‌شود.یک منبع تغذیه متناوب یا مستقیم به دو بلبرینگ همان‌گونه که در شکل آمده است وصل می‌کنیم سپس با دادن یک چرخش اولیه توسط نیروی محرکه خارجی به بلبرینگ ها آنها به چرخش ادامه می‌دهند. برای کارکرد بهتر می‌توان اصطکاک بین بلبرینگ ها و محور را کاهش داد.جریان در بلبرینگ و محور وجود دارد. از طرفی می‌دانیم حول محور حامل جریان میدان مغناطیسی داریم و نیز می‌دانیم میدان مغناطیسی و جریان بر یکدیگر اثر می‌گذارد و باعث ایجاد نیرو می‌شود که نیروی لورنتس نام دارد پس بلبرینگ به چرخش ادامه می‌دهد.

انواع بلبرینگ

انواع بند های بلبرینگ :

برای دیدن محصولات بیشتر میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

معرفی انواع بلبرینگ های مورد استفاده در موتور های الکتریکی:

بحث اصلی ما بیشتر موتور های مورد استفاده در صنایع بزرگ همچون: صنایع برق، نفت، گاز، پتروشیمی و … می باشد. اکثر موتور های بکار رفته در تاسیسات برقی و صنعتی شامل: یاتاقان های عناصر نورد یا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشند.

بهترین بلبرینگ موتور الکتریکی

هیبرید بیرینگ‌ها یا بلبرینگ سرامیکی، شامل حلقه‌های استیل و المان‌های غلتان با جنس سیلیکون نیترید (Si3N4) می باشند. بدین خاطر که سیلیکون نیترید‌ها مقاوت بالایی دارند، آن‌ها می‌توانند عایقی الکتریکی در هردو موتور AC و یا موتور DC باشند. به علاوه این بیرینگ‌ها قابلیت سرعت‌های بالاتر را دارند و در مقایسه با نوع استیل آن‌ها عمر کاری بیشتری را در اکثر کاربرد‌ها دارا می باشند. چگالی بیرینگ‌های سیلیکون نیترید 40 درصد چگالی استیل می‌باشد و بدین خاطر که المان‌های غلتان آن‌ها وزن کمتری دارند، اینرسی کمتری را دارا هستند.

بلبرینگ الکتروموتوربلبرینگ محافظ یکی از بلبرینگ های مورد استفاده در بلبرینگ های موتور الکتریکی:

این بلبرینگ ها از ورود هر گونه آلودگی به عناصر نورد چه در هنگام نصب در موتور و چه در هنگام کار جلوگیری می کند. سپر ها و شیلد های مورد استفاده در این قطعه به حفظ روغن کاری کمک کرده و مانع از خارج شدن آن از داخل محفظه می شود. ساچمه های موجود در بلبرینگ ها می توانند به خوبی توسط بسته های گریس روغن کاری شوند و قابلیت تحمل فشارهای بالا را نیز دارا می باشند.

موتور الکتریکی بلبرینگجرقه الکتریکی در بلبرینگ موتور الکتریکی

وقتی یک جریان سرگردان (نشتی) در یک موتور الکتریکی، از بیرینگ‌ها به عنوان مسیری برای عبور به زمین استفاده می‌کند، این پدید باعث ایجاد خرابی در بیرینگ‌ها می‌شود که به جرقه الکتریکی (Electric Arc) معروف است. اصلی‌ترین علت خرابی بلبرینگ‌های موتور الکتریکی بخاطر عدم تقارن در مدار مغناطیسی موتور، کابل های برق بدون پوشش و درایور سوئیچ تغییر فرکانس، می باشد. وقتی جریانی الکتریکی عبور می‌کند و یا جرقه ای درون بیرینگ ها رخ می‌دهد، می‌تواند سطوح برجسته عرضی و یا ناهمواری‌های موجی شکلی را بر راهگاه بیرینگ‌ها ایجاد کند و همچنین حفره‌ها و چاله‌هایی را بر روی المان‌های غلتان آن‌ها به وجود می آورد.

جرقه زدن در بلبرینگ موتور الکتریکی باعث تغییر رنگ راه گاه‌ها و المان‌های غلتان به تیره و خاکستری تیره می شود. دمای ناشی از جرقه جریان الکتریکی باعث افزایش دمای بیرینگ‌ها و در این صورت کاهش عمر سیستم روغن کاری و تیره شدن رنگ گیریس به سرعت می‌شود. زمانی که خرابی بیرینگ‌ها شروع می‌شود، ارتعاش زیاد موجب ایجاد دما، بالابردن سطح صدا و کاهش اثرگذاری روغن یا گریس می‌شود که همه این موارد به کاهش عمر کاری بیرینگ‌ها سرعت می‌بخشد. پدیده جرقه الکتریکی به علت اختلاف پتانسیل بین شفت و هوزینگ بیرینگ‌ها اتفاق می‌افتد. حتی اختلاف بسیار ناچیز پتانسیل می‌تواند این پدید را موجب شود. برای جلوگیری جریان الکتریکی از جرقه زدن درون بیرینگ ها، هر دو هوزینگ و خود بیرینگ ها باید عایق شوند.

موتور بلبرینگتاثیر بلبرینگ سرامیکی درالکترو موتور‌ها

این امر موجب کاهش آسیب در شروع حرکت و یا توقف بلبرینگ موتور الکتریکی و همچنین به شکل موثری کاهش اصطکاک در سرعت‌های بالا می‌شود. اصطکاک کمتر به معنی خنک تر بودن در حین عملکرد و در نتیجه عمر روغن کاری بیشتر است. در نتیجه بیرینگ‌ هیبرید برای عملکرد در سرعت بالا مناسب میباشند. در این بیرینگ‌ها در صورتی که میزان روغن یا گریس یه دلایلی کافی نباشد، تهدیدی بر سایش و لکه دار شدن بین استیل و سیلیکون نیترید وجود ندارد. همچنین ضریب اصطکاک بین استیل و سیلیکون نیترید پایین می‌باشد. سیلیکون نیترید سختی و مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به استیل دارد. این به معنای افزایش مقاومت در برابر سایش و استحکام و عمر کاری بالا در شرایط بد محیطی می‌باشد. المان غلتان سیلیکون نیترید انبساط دمایی کمتری نسبت به ساچمه استیل با اندازه مشابه دارند. این به معنای عملکرد بهتر در دماهای بالاتر و دقت بیشتر در کنترل پیش بار می‌باشد.


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

2 دیدگاه در “بررسی بلبرینگ موتور الکتریکی

  1. فرامرز حسن پور گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم علت استفاده از بلبرینگ الکتروموتور تو موتورهای الکتریکی رو بدونم

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      درون همه‌ی موتورهای الکتریکی برای جلوگیری از سرصدای زیاد موتور و همچنین روان کردن کار، از بلبرینگ الکتروموتور استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *