وبلاگ

مهم‌ترین نکاتی که برای خرید گریس نسوز باید به آن توجه کنید

مهم ترین نکات خرید گریس نسوز

روانکارها یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت به شمار می‌روند که هدف اصلی استفاده از آن‌ها کاهش اصطکاک مواد مختلف است. امروزه بسیــاری از دستگاه صنعتی در شرایط کاری با دمای بالا کار می‌کنند به همین دلیل در این شرایط نیاز به روانکارها و گریس‌های صنعتی داریم که هم بتوانند در دمای بالا کار کنند و هم سلامت دستگاه صنعتی را در طول مدت فعالیت‌شان تضمین کنند. گریس‌هایی با پایه‌ی لیتیمی مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند و علاوه بر این مقاومت در برابر آب نیز مقاومند. به این نوع گریس‌ها گریس نسوز می‌گویند که مناسب صنایع ذکر شده هستند. برای تهیه روغن گریس در پالایشگاه استفاده از روانکار مناسب حائز اهمیت است. در این مقاله نکاتی درباره انتخاب و خرید گریس نسوز مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد.

گریس‌ نسوز چیست؟

گریس‌ها یا روان کننده‌ها به‌طور سنتی برای روانکاری وسایل نقلیه، کشتی‌ها، ماشین‌آلات و اجزای آن‌ها همیشه استفاده می‌شده است. گریس نسوز یک ماده نیمه جامد است که از ترکیب نوعی روغن به همراه افزودنی های مخصوص به وجود می آید. با افزودن موادی به روغن خاصیت این ماده را بالا می برند. در دمای طبیعی گریس نسوز حالت نیمه جامد دارد.

با توجه به تنوع گزینه‌ها، مهندس روغن‌کاری باید هنگام تهیه گریس برای برآوردن نیازهای دمای بالا، انتخابی و متمایز باشد. انتخاب گریس باکیفیت بسیار مهم است.

خرید گریس نسوز

برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید

ویژگی‌های یک گریس خوب

چندین عامل در تعیین کیفیت گریس نسوز تاثیرگذار هستند:

  • نوع مواد افزودنی
  • نوع روغن مورد استفاده
  • نوع روغن پایه اضافه شده
  • نوع غلیظ کننده‌ی مورد استفاده
  • حداکثر دمای گریس
  • میزان گرید
  • نوع مواد افزودنی در گریس نسو

گریس‌های نسوز با توجه به توانایی که دارد قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند از این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت در برابر زنگ خوردگی و ضد اکسیداسیون بودن اشاره کرد. گریس نسوز با کیفیت می‌تواند تا دمای ۲۰۵ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند.

منظور از درجه حرارت بالا چیست؟

جواب قطعی برای اینکه چه دمایی به عنوان دمای بالا اطلاق می شود وجود ندارد و پاسخ به این سوال بستگی به شرایطکاری دارد. اما بطور تقریبی می‌شود گفت که دمایی بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد، درجه بالا محسوب می‌شود و به طوری که فاصله تعویض روانکار به طور قابل ملاحظه‌ای بالا باشد می‌توان شرایط کاری با دمای بالا در نظر گرفت که برای این کار باید از روانکار با قابیت تحمل بالا یا گریس نسوز استفاده کرد.

شناخته شده‌ترین رابطه برای تاثیر دما بر عمر روانکار، رابطه آرینوس است این رابطه در علوم مهندسی کاربرد دارد و مشخص می‌کند که به ازای هر ۱۰ درجه سانتی گراد افزایش دمای روانکار، عمر روانکار به نصف مقدار اولیه کاهش پیدا می‌کند. البته این عبارت مخصوص روغن‌های صنعتی معدنی است.

روغن‌ها و گریس‌های صنعتی با پایه سنیتیک دوام بیشتری نسبت به روغن‌های صنعتی با پایه مینرال دارند ، لذا گاهی ممکن است افرادی که تجربه کافی در خصوص انتخاب روانکار صنعتی ندارد برای کار دستگاه در دمای کاری بالا روغن‌های صنعتی با پایه مینرال به شرایطی که مداوم تعویض شوند توصیه شود، که این توصیه نمی تواند یک توصیه عملی و کاربردی باشد. لذا برای این کار باید از متخصصین مربوطه کمک گرفت.

مشاوره رایگان کارشناسان فنی هایپرصنعت بلبرینگ برای انتخاب مناسبترین و بهترین قطعه مورد نیاز شما

 

 

عوامل موثر در انتخاب درست گریس نسوز

عواملی که باید هنگام انتخاب و خرید گریس نسوز مناسب برای کار خود در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. در نظر گرفتن عواملی از جمله نوع ماده سفت کننده، نوع روغن پایه و میزان گرانروی آن، پایداری ترکیب مواد افزودنی و ویژگی‌های آن، میزان بار و فشار اعمال شده، دمای محیط کاری و آلودگی هوا.
  2. سازگاری خاصیتی است که توسط موسسه ملی گریس روغن‌کاری (NLGI) تعریف‌شده است که برای تعیین سطح نرمی یا سختی هر گریس استفاده می‌شود. به هر گریس یک عدد NLGI اختصاص داده می‌شود که از 000 به 6 می‌رسد. سپس از این گریدهای NLGI برای بیان سطح قوام هر گریس استفاده می‌شود. بنابراین، به‌عنوان‌مثال، گریس NLGI گرید 000 کاملا روان است، گریس NLGI درجه 0 بسیار نرم است، گریس NLGI 1 نرم است، گریس NLGI 2 نرمال در نظر گرفته می‌شود، گریس NLGI 3 سفت است، درحالی‌که گریس NLGI 6 بسیار سخت است.
  3. این دما متناوب است یا مداوم؟ اگر پیوسته است، پس به دنبال یک محصول سطح بالا باشید که الزامات عملیاتی را برآورده کند.
  4. فاصله یا فرصت معقول روغن‌کاری مجدد چقدر است؟ اگر قرار است روغن‌کاری مجدد دشوار باشد، یک محصول سطح بالا را برای دستیابی به هزینه استفاده کمتر در نظر بگیرید، حتی اگر گران‌تر باشد.
  5. ویسکوزیته گریس توانایی آن را برای پایدار ماندن و محافظت موثر در برابر اصطکاک تعیین می‌کند. ویسکوزیته بالاتر هنگامی‌که گریس در معرض بارهای سنگین و آهسته قرار می‌گیرد، پایداری بیشتری را فراهم می‌کند، درحالی‌که ویسکوزیته کمتر برای کاربردهای با سرعت‌بالا ایده آل است.
  6. روغن پایه نشان‌دهنده پایه و اساس هر روان کننده است و شایان ذکر است که نوع آن عملکرد کلی گریس موردنظر را تعیین می‌کند. سه نوع اصلی روغن پایه عبارت‌اند از روغن‌های معدنی، مصنوعی و گیاهی. روغن‌های مصنوعی بهترین نتایج را از نظر حفاظت، عملکرد، دما و مقاومت در برابر آب‌وهوا و به دنبال آن پایداری برشی خوب ارائه می‌دهند.
  7. از مواد افزودنی برای افزایش ویژگی‌ها و کیفیت هر گریس از جمله گریس نسوز و افزایش عملکرد آن استفاده می‌شود. رایج‌ترین افزودنی‌ها عبارت‌اند از افزودنی‌های فشار شدید، اکسیداسیون، زنگ‌زدگی و بازدارنده‌های خوردگی، پلیمرهایی که برای افزایش چسبندگی استفاده می‌شوند، مواد جامد نامحلول و افزودنی‌هایی که محافظت از سایش و پارگی را افزایش می‌دهند. همچنین رنگ‌ها و رنگ‌دانه‌های خاصی به هر گریس اضافه می‌شود.
  8. محدوده دمای واقعی را تعیین کنید. دمای کار ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. برای اندازه‌گیری دمای کارکرد گریس از سنسور تماسی یا غیر تماسی استفاده کنید. آیا از (200 درجه سانتی‌گراد) فراتر می‌رود؟
  9. هرگونه مشکل لکه‌زدایی را در نظر بگیرید. آیا محصول می‌تواند روی یک جزء در حال انجام چکه کند؟ فرکانس و حجم روغن‌کاری مجدد باید در برابر مسائل آلودگی محصول متعادل شود.
  10. غلیظ کننده‌ها برای فعال کردن همه اجزای گریس برای چسباندن بهتر استفاده می‌شوند که باعث افزایش کارایی کلی هر گریس از جمله گریس نسوز می‌شود. انواع غلیظ‌کننده‌هایی که معمولا مورداستفاده قرار می‌گیرند، صابون‌های ساده و پیچیده هستند که بر پایه ترکیبات لیتیوم، کلسیم، آلومینیوم، سدیم و باریم هستند. علاوه بر این، برخی غلیظ‌کننده‌های غیرصابونی، مانند آنهایی که بر پایه خاک رس و پلی اوره هستند، می‌توانند برای قوام بخشیدن به گریس استفاده شوند.

 

نکات خرید گریس نسوز

برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید

قواعد انتخاب گریس نسوز با توجه به دما

۳ قاعده ساده برای انتخاب گریس نسوز با توجه به دمای کاری آن وجود دارد. در ابتدا به نقطه ریزش گریس نسوز که می‌خواهید بخرید، دقت کنید:

  • اگر نقطه ریزش گریس، بیشتر از ۲۰۰ درجه سانتی گراد باشد، با کم کردن ۶۰ درجه سانتی‌گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می‌آید.
  • اگر نقطه ریزش گریس، بیشتر از ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۲۰۰ سانتی‌گراد باشد، با کم کردن ۴۰ درجه سانتی‌گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می‌آید.
  • اگر نقطه ریزش گریس، کمتر از ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد، با کم کردن ۲۵ درجه سانتی‌گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می‌آید.

(اندازه‌های ذکر شده بصورت تقریبی است)

گریسهای نسوز

کلام آخر

در اینجا نکاتی را در رابطه با خرید گریس نسوز بیان کردیم که با استفاده از آن می‌توانید گریس مورد نظر و مناسب خود را تهیه کنید. از موضوعات دیگر که باید به آن توجه کرد، خرید گریس نسوز مرغوب و با کیفیت است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و خرید گریس نسوز و دیگر قطعات صنعتی با بالاترین و مرغوب‌ترین کیفیت به سایت هایپر صنعت بلبرینگ به نشانی hayperbearing.com مراجعه کنید.

سوالات متداول خرید گریس نسوز

گریس نسوز لیتیم بخریم یا پلی اوره؟

پایه روغنی گریس می‌تواند مینرال یا سنتیک باشد و ضخیم کننده گریس نسوز تاثیر بیشتری بر کارایی گریس نسوز دارد تا پایه روغنی آن امــا به عنوان یک قانون سرانگشتی به یاد داشته باشد که دو گریس مشابه به صورتی که یکی با پایه روغنی مینرال باشد و دیگری با پایه روغنی سنتیک، دوام گریس نسوز با پایه روغن سنتیک بهتــر می باشد.

گریس نسوز ساده بهتر است یا کمپلکس؟

معمولاً در گریس ها، ضخیم کننده یا Thickener در دو پایه ساده و کمپلکس به بازار عرضه می‌شود به صورت یک قانون سر انگشتی به یاد داشته باشید که گریس کمپلکس دوام بیشتر، قابلیت تحمل دمای بالاتر و قیمت بیشتری نسبت به گریس مشابه با پایه ساده دارد.


مقالات مرتبط:

صفر تا صد تولید انواع روغن و گریس های صنعتی

رنگ گریس و ارتباط آن با میزان روانکاری|کاربرد و انواع گریس نسوز

گریس لیتیوم کمپلکس چیست ؟ + معرفی و کاربرد

راهنمای انتخاب بهترین گریس نسوز برای بلبرینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *