وبلاگ

بررسی ارتباط و هماهنگی چرخ دنده با زنجیر چرخ صنعتی

بررسی ارتباط و هماهنگی

استفاده از این قطعات صنعتی یعنی چرخ‌دنده‌ها به دوران باستان بازمی‌گردد و در ابتدای کاربرد از آن‌ها دارای جنس سنگی یا چوبی بوده، اما باگذشت زمان تکامل یافته و نقص‌های آن‌ها اصلاح‌شده است. امروزه چرخ‌دنده‌ها معمولاً از جنس فلز ساخته شده‌اند و همچنین دارای طراحی دقیق در قسمت دندانه‌ها هستند، درحالی‌که درگذشته کمبود امکانات و تکنولوژی پایین‌تر، سبب دندانه‌های نامنظم چرخ‌دنده‌ها بوده و مشکلات زیادی را به بار می‌آورد. شما در هر مرحله میتوانید با ورود به قسمت محصولات ، از فروشگاه ما دیدن فرمایید ، که محصولاتی ائم از بلبرینگ صنعتی ( بلبرینگ های خود تنظیم ، کف گرد و … ) ، زنجیر صنعتی و … دارا هستیم . شما میتوانید در هر مرحله با مشاوره ی رایگان از کارشناسان ما بهره مند شوید .

چرخ صنعتی

” بیشتر بخوانید : زنجیر های صنعتی در کشاورزی

چرخ دنده

چرخ دنده ها یکی از وسیع ترین مصارف را در صنعت دارند از چرخ دنده های درون ساعت مچی گرفته تا چرخ دنده های عظیم موجود در کشتی های بزرگ استفاده می شود .آلیاژ چرخدنده های مصرفی بستگی به نوع استفاده ما و موقعیت مکانی محل مصرف دارد برای مثال در مناطق شرجی و مرطوب از آلیاژ هایی با قابلیت ضد اکسیدان همراه با گریس های مخصوص استفاده می کنیم. عموما آلیاژ های مصرفی براساس ساخت چرخدنده ها از جنس برنج ، فولاد ، برتز و پلاستیک می باشد.چرخدنده ها محلی برای قرار گیری زنجیر ها هستند که شیار های زنجیر های صنعتی در درون دندانه ها چفت شده و از این طریق نیرو به صورت مطمین انتقال می یابد .از روش های ساخت چرخدنده ها می توان به دو نوع ماشین کاری و ریخته گری اشاره نمود که در روش ریخته گری محصول نهایی توسط قالب شکل گرفته که با روش ماشین کاری که شامل فرم پذیری با دستگاه های فرز مانند می باشد کاملا متفاوت است .چرخ دنده ها دارای شکل های گوناگون با کاربرد های گوناگون می باشند که مدل های ساده دندانه دار بیشترین نوع مصرفی از چرخدنده ها در صنعت می باشد که همچنین از مدل های دیگر می توان به مارپیچی و اریب اشاره نمود .

زنجیر چرخ به همراه چرخ دنده

“بیشتر بخوانید : زنجیر صنعتی

زنجیر

زنجیر های صنعتی از چند بخش تشکیل شده اند که تمامی مجموعه اجزا آن توسط پین ها به همدیگر متصل می شوند و از در هم آمیختگی جدا می شوند .جنس زنجیر ها نیز بر اساس کار و محیط کاری انتخاب می شود ، برای مثال در محیط هایی با رطوبت بالا از آلیاژ هایی با ویژگی گالوانیزه استفاده می کنند تا از زنگ زدن و اکسید شدن در امان باشند .گستره کاربرد های زنجیر های صنعتی به میزان زیادی بالا می باشد از صنایع کشاورزی و غذایی گرفته تا صنایع خودرو سازی و بسته بندی تماما از زنجیر برای انتقال نیروی آسان و به صرفه استفاده می شود .محل اتصال چرخ دنده ها با زنجیر ها دندانه موجود در چرخ دنده و شیار موجود در بین زنجیر ها می باشد همچنین برای بهبود عملکرد زنجیر می توان از روانکار ها برای کاهش میزان اصطحکاک بین زنجیر وچرخ دنده استفاده نمود .

ساختار چرخ‌دنده

ساختار چرخ‌دنده از داخلی‌ترین لایه به این شکل است که ابتدا توپی که به محور محرک متصل است، قرارگرفته و خارج از آن چرخ‌دنده قرار دارد و در بیرونی‌ترین قسمت در جهت شعاعی بخش محیطی چرخ‌دنده است. دندانه‌های چرخ‌دنده که عامل اصلی تولید صدا در این قطعه است، روی این قسمت قرارگرفته است.

برای طراحی انواع چرخ دنده پارامترهایی مدنظر قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دایره گام: دایره‌ای فرضی که برابر دو چرخ‌دنده مماس بر هم بوده و محاسبات بر اساس آن انجام می‌شود؛
  • گام محیطی: طول کمانی از دایره گام که بین دو نقطه متناظر از دو دندانه مجاور است؛
  • ارتفاع سردنده: فاصله بین بالای دندانه تا دایره گام است؛
  • ارتفاع ته‌دنده: فاصله بین ته دندانه تا دایره گام است؛
  • لقی محیطی: مقداری که فضای خالی بین دو دندانه یک چرخ‌دنده از ضخامت دندانه‌های چرخ‌دنده درگیر با آن در امتداد دایره گام بیشتر است.

زنجیر چرخ و اجزا آنکاربرد چرخ‌دنده در صنعت

نسبت دنده در چرخ‌دنده با فاصله از مرکز تا نقطه تماس محاسبه می‌شود، نسبت دنده (ضریب دنده) برابر با فاصله از مرکز قطعه تا نقطه تماس است؛ یعنی برای مثال در دو چرخ‌دنده که قطر یکی ۵ برابر دیگری است، ضریب دنده برابر ۵.۱ خواهد بود. دو چرخ‌دنده در هنگام کار باهم، دندانه‌ها نیرو را از محوری به محور دیگر منتقل می‌کنند.

برای طراحی انواع چرخ دنده برای کاربردهای مختلف، باید پارامترهایی مدنظر قرار گیرند که در ادامه می‌بینید.

  • ارتفاع سر دنده
  • ارتفاع ته دنده
  • ضخامت دنده
  • انحنای جانبی دنده

چرخ دندهکاربرد دنده زنجیر در هماهنگ‌سازی حرکات

همچنین از انواع چرخ زنجیرها به عنوان وسیله‌ای برای هماهنگ‌سازی حرکات زمانی مانند سیستم زمانبندی سوپاپ در موتورهای چهار چرخ استفاده می‌شود. از جمله صنایعی که از دنده زنجیر بهره می‌برند می‌توان به صنعت اتومبیل، صنایع کشاورزی، غذایی، الکترونیک، فولاد، صنایع شیمیایی، دوچرخه و صنایع موتورسیکلت اشاره کرد که به واسطه طراحی تکنولوژی و روش‌های جدید تولیدی، نیازمند بهره‌گیری از انواع عملکردهای این وسیله هستند. در ضمن نوع تخصصی آن را می‌توان در شرایط محیطی سخت (برای مثال در حضور گرد و غبار، محیط‌های خورنده، آب دریا و غیره) به کار بست.

چرخ دنده و زنجیر

چرخ دنده ها قطعاتی مکانیکی برای انتقال حرکت و قدرت بین اجزای دستگاه می باشند. در این مقاله انواع مختلف چرخ دنده ها و نحوه کار دنده ها را مورد بحث قرار می دهیم. هنگام جفت شدن دو چرخ دنده، دندانه های آن دو با هم درگیر شده و روی هم می غلتند؛ به عبارتی چرخ دنده محرک چرخ دنده متحرک را به حرکت در می آورد. بسته به نوع طراحی و ساخت و اندازه چرخ دنده های درگیر، انتقال حرکت بین شفت محرک و متحرک می تواند همراه با تغییر جهت چرخش و یا سرعت باشد. چرخ دنده ها و خصوصیات آن ها سبب شده است از آن ها بطور گسترده ای برای کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور در انواع دستگاه های موتوری از جمله خودرو، موتور سیکلت و هم چنین انتقال حرکت و نیرو در انواع دستگاه های مکانیکی از قبیل ساعت، ابزار دقیق استفاده شود.

زنجیرصنعتی با چرخ دنده چگونه هماهنگ می شود و مراحل آن:

یکی از مهمترین عوامل که بر عملکرد بهینه و صحیح در زنجیر های صنعتی تاثیر گذار است نحوه هماهنگی یا متصل سازی صحیح زنجیر با چرخ دنده می باشد که در زیر به هر یک از موارد آن خواهیم پرداخت :

مرحله اول : در ابتدا توجه داشته باشید که چرخ دنده و زنجیر کاملا تمیز و عاری از هر گونه ذراتی که موجب اصطحکاک و تاخییر در عملکرد سیتم انتقال نیروی زنجیر باشد . در صورت وجود آلودگی به تمییز کردن زنجیر و چرخ دنده بپردازید .

مرحله دوم : این مرحله شامل روغن کاری یا گریس کاری در زنجیرها و چرخ دنده ها می باشد . روانکاری چرخ دنده و زنجیر به هنگام هماهنگ سازی اولیه موجب سهولت در هماهنگی و حرکت نرم تر در دور های پایین اولیه می باشد .

زنجیر چرخ صنعتی

مرحله سوم : پس از انجام عملیات گریس کاری یک طرف از چرخ دنده ها را مد نظر بگیرید و سپس یک طرف از زنجیر را به آرامی و با ظرافت به داخل چرخ دنده بیاندازید . توجه داشته باشید شیار های زنجیر صنعتی به درستی در بین دندانه های چرخ دنده ها قرار بگیرد . سپس در صورت رسیدن به طرف دیگر چرخ دنده که عموما محل انتقال نیرو می باشد به ارامی زنجیر را بین دندانه های چرخ دنده قرار دهید و اگر انتهای زنجیر به چرخ دنده نرسید پین های یکی از چرخ دنده ها را به آرامی بدون آسیب رسانی به بلوکهای زنجیر باز کرده و از دور چرخ دنده رد کنید پس از اطمینان از صحیح چفت شدن چرخ دنده و زنجیر باید هر دو طرف زنجیر را به همدیگر رسانده و دوباره به وسیله پینی که قبلا خارج شده بود آن زنجیر را به هم متصل بسازید .

مرحله چهارم : این مرحله حساس ترین مرحله در هماهنگی کامل بین زنجیر و چرخ دنده می باشد . توجه داشته باشید به هنگام شروع حرکت چرخ دنده ها و زنجیر به درستی در جای صحیح خود قرار گرفته باشند و سپس از تمیز بودن و روانکاری شدن صحیح در سیستم اطمینان حاصل نمایید .

توجه داشته باشید هر گونه مشکل در این مرحله موجب خرابی یا آسیب رساندن به زنجیر یا چرخ دنده ها می شود ، برای شروع حرکت ابتدا موتور یا بخش محرک را در دور های پایین و با سرعت کم شروع به حرکت دهید تا در صورت مشاهده مشکل با خاموش نمود آن از آسیب رسانی بیشتر به زنجیر جلوگیری شود و دلیل دیگر آغاز به کار در دور های پایین به اصطلاح آب بندی و یا چفت سازی صحیح تر در سیستم چرخدنده و زنجیر می باشد .

(در تمامی مراحل استفاده از موارد ایمنی از قبیل دستکش و عینک ایمنی هرگز فراموش نگردد زیرا در صورت ایجاد مشکل می تواند خسارت هایی جبران ناپزیر را به شما وارد نماید )


فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ با بیش از 30 سال سابقه موفق در زمینه واردات انواع بلبرینگ‌های صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان فروش بلبرینگ skf در تهران بوده و آماده ارائه انواع بلبرینگ‌های این کمپانی به شما می‌باشد. برای مشاهده محصولات skf روی لینک روبرو کلیک کنید: نمایندگی بلبرینگ skf

| خرید سایر محصولات بلبرینگ صنعتی از سایت هایپر صنعت بلبرینگ: فروش بلبرینگ صنعتی |

2 دیدگاه در “بررسی ارتباط و هماهنگی چرخ دنده با زنجیر چرخ صنعتی

  1. صابر حداد گفت:

    سلام. تمیز کردن زنجیر و چرخ دنده ضروریه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله، چرخ دنده و زنجیر کثیف موجب اصطکاک و تاخیر توی عملکرد سیستم انتقال نیروی زنجیر میشه، به همین دلیل در صورت وجود آلودگی باید به تمیز کردن زنجیر و چرخ دنده بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *