وبلاگ

هر آنچه باید از بلبرینگ های دما بالا بدانید!

بلبرینگ دما بالا

بلبرینگ دما بالا همان گونه که از نام آن مشخص است به بلبرینگی گفته می‌شود که دماهای بسیار بالا را تحمل می‌کند و برای محیط‌هایی مناسب است که دمای آنها مدام در نوسان است. تحمل دمایی این بلبرینگ‌ صنعتی سبب می‌شود قابلیت بلبرینگ افزایش یابد و پیچیدگی آن در برابر تحمل بار و حرارت بالا کاهش یابد.

برای اینکه تحمل بلبرینگ‌ها افزایش یابد، در زمان تولید از آلیاژهای خاصی کمک می‌گیرند تا در هنگام کار کردن در دمای بالا خللی در آن به وجود نیاید. کمپانی‌های معروفی در دنیا به تولید بهترین بلبرینگ‌ها می‌پردازند که برندهای ناچی، کویو، تیمکن، ubc، nsk، ntn و… از جمله آنها هستند. برای اینکه بیشتر با این محصول آشنا شوید با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

خصوصیات بلبرینگ دما بالا

بلبرینگ دما بالا نسل جدیدی از بلبرینگ‌های نسوز هستند که با توجه به نیاز مشتری تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات در صنایعی که نیاز به تحمل دمای بالایی هست، استفاده می‌شوند.‌ در تولید آنها از آلیاژهای ترکیبی با پرسلین بهره می‌گیرند تا هم از خرابی آنها جلوگیری شود و هم از زنگ زدگی در امان باشند؛ همچنین در شکل و اندازه آنها تغییری ایجاد نشود؛ در نتیجه این محصولات دوام و عمر طولانی دارند.

چون این بلبرینگ‌ها اصطکاک کمی دارند نیازی ندارند که گریس‌کاری شوند و به راحتی نصب می‌شوند. این محصول چون کیفیت بالایی دارد هزینه‌های دستگاه را کاهش می‌دهد. بلبرینگ‌های شیار عمیق در مدل‌های متفاوت همراه با واشر فلزی یا همراه با واشر پلاستیکی تولید می‌شوند. این بلبرینگ‌ها می‌توانند در بیشتر از ۱۰۰۰ دور در دقیقه عمل کنند. از خصوصیات بارز دیگر آن می‌توان به قابلیت استفاده از این محصول در فضاهای گرم و خشک با دوره‌های کم اشاره کرد.

بلبرینگ دما بالا

| برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید. |

انواع بلبرینگ دما بالا

انواع بلبرینگ نسوز می‌توانند در صنایع متنوعی استفاده شوند. اغلب این بلبرینگ‌ها در سه دسته خلاصه می‌شوند که عبارتند از:

  • بلبرینگ نسوز دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد
  • بلبرینگ نسوز دمای ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد
  • بلبرینگ نسوز دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد

هر کدام از بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های ذکر شده تحمل دماهای مختلفی را دارند و محدوده دمای مجاز هر کدام از آنها به قفسه بلبرینگ و رولبرینگ مربوط می‌شوند که انواع آنها به قرار زیر هستند:

قفسه فولادی

نوعی از بلبرینگ‌ها که قفسه فولادی دارند تا دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد هم کاربرد دارند. گرچه در دماهای بالای ۱۸۰ درجه ظرفیت تحمل بار آنها کاهش پیدا می‌کند. محدوده دمای بلبرینگ دارای کاسه نمد به جنس کاسه نمد وابسته است.

قفسه برنجی

این قفسه به گریس‌کاری نیاز ندارد. محدوده دمایی آن بین منفی ۵۰ درجه تا بالای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد است و تحت بارهای استاتیکی تا دمای مثبت ۲۸۰ درجه هم مجاز است؛ به شرط اینکه کاهش ظرفیت تحمل بار آن در بلبرینگ و رولبرینگ خللی ایجاد نکند.

قفسه فیبری

محدوده دمای مجاز برای این بلبرینگ که به روانکاری هم نیاز ندارد منفی ۵۰ تا مثبت ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد است. به جز بلبرینگ، کاسه نمدی هم محدوده دمای مجاز آن بین منفی ۳۰ درجه تا مثبت ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

بلبرینگ دما بالا معمولا بلبرینگ‌های با قفسه برنجی تحمل بیشتری نسبت به بلبرینگ‌های فولادی دارند. در واقع اگر از بلبرینگ‌های معمولی در دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده شود چون تحمل دمای بالا را ندارند بلبرینگ‌ها خراب می‌شوند؛ به همین دلیل باید از بلبرینگ‌های دما بالا استفاده شود.

کاربرد بلبرینگ دما بالا

ما زمانی به کاربرد بلبرینگ‌ها پی می‌بریم که متوجه می‌شویم این محصول در دماهای بسیار بالا کارایی دارند. روانکاری در این بلبرینگ و رولبرینگ‌ها بر پایه گرافیت انجام می‌شود و یک لایه نازک در بین غلطنده‌ها و قفسه قرار گرفته که سایش و اصطکاک بین آنها را کم کرده است. استفاده از بلبرینگ‌های نسوز در صنایعی رایج است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صنایع تولید شیشه
  • صنایع مواد غذایی
  • صنایع تولید پشم‌شیشه
  • فرهای بزرگ
  • کوره سرامیک‌پزی
  • کوره‌های آجرپزی
  • کوره‌های پخت
  • راکتورهای هسته‌ای
  • صنایع ساخت آلیاژ
  • صنایع فولاد
  • صنایع پزشکی
  • صنایع ذوب آهن و ..‌.

بلبرینگ دما بالا

| برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید. |

قیمت بلبرینگ دما بالا و سخن پایانی

قیمت بلبرینگ دما بالا همچون محصولات دیگر متفاوت است. قیمت آنها بر اساس کیفیت و مواردی همچون مقاومت، میزان طول عمر، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی و … تعیین می‌شوند. مهم‌ترین موردی که بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارد، مربوط به میزان تحمل دمای آنها می‌شود. به این معنی که هر چقدر تحمل محدوده دمایی مجاز آنها بیشتر باشد کیفیت بالاتری دارند و در نتیجه قیمت آنها گران‌تر است.

ولی شما باید بر حسب نیاز خود بلبرینگ‌ مناسب را خریداری کنید و نیازی نیست برای مکان‌هایی که مثلا بلبرینگ ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد مناسب است، بلبرینگ دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد را بخرید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت انواع بلبرینگ نسوز به سایت Hayperbearing.com مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

مهم ترین کاربرد های انواع بلبرینگ در صنعت

آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استاندارد دقت آنها

2 دیدگاه در “هر آنچه باید از بلبرینگ های دما بالا بدانید!

  1. محسن زارع گفت:

    سلام روز بخیر. دمای مجاز بلبرینگ با قفسه برنجی چقدر هستش؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام وقت بخیر
      محدوده دمایی این دستگاه بین منفی ۵۰ درجه تا بالای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد هستش و تحت بارهای استاتیکی تا دمای مثبت ۲۸۰ درجه هم مجازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *