وبلاگ

آموزش کامل تعویض بلبرینگ پمپ آب

نحوه تعویض بلبرینگ پمپ آب

هر پمپ آب از قطعات مختلفی تشکیل شده است، یکی از مهم‌ترین اجزای هر پمپ بلبرینگ‌ها هستند. نقش این اجزا در پمپ آب به قدری اهمیت دارد که در صورت خراب شدن یا درست کار نکردن این قطعه، پمپ نمی‌تواند آب را به درستی پمپاژ کند. به همین دلیل نیاز است زمانی که بلبرینگ‌ پمپ آب عمر مفید خود را کرده باشند، آن را تعویض کنید. در این مقاله قصد داریم روش صحیح تعویض بلبرینگ پمپ آب را به شما آموزش دهیم.

بلبرینگ پمپ آب چیست؟

بلبرینگ پمپ آب خانگی قطعه فلزی در داخل پمپ آب است که سبب حرکت محور یا شافت داخل پمپ آب شده و به قسمت پروانه پمپ آب نیز متصل است که با چرخیدن محور پمپ آب پروانه پمپ نیز شروع به حرکت می کند.

هر پمپ آب به دو قسمت تقسیم می‌شود:

  1. بخش مکانیکی: این بخش شامل پروانه و کاسه نمد است که مستقیما با آب در تماس هستند.
  2. بخش الکتروموتور: این بخش از پمپ با آب در تماس نبوده و قسمت برقی پمپ آب را تشکیل می دهد. بلبرینگ نیز به همراه شافت یا محور در قسمت الکتروموتور پمپ آب قرار گرفته ولی در پمپ‌های صنعتی بلبرینگ صنعتی در قسمت مکانیکی قرار دارد.

این دو بلبرینگ در داخل پمپ آب یکی در قسمت بالای محور و دیگری در پایین محور قرار گرفته و با چرخش این دو، محور نیز در داخل پمپ آب به گردش در می‌آید. قطعات تشکیل دهنده پمپ آب با توجه به نوع آن متفاوت است. اما بعضی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر پمپی عبارتند از پیستون، بلبرینگ پمپ، پوسته پمپ، دیفیوز پمپ، رینگ سایشی پمپ، رینگ خنک کاری پمپ، نوار گرافیتی پمپ، سیل مکانیکی پمپ، واشر کاغذی پمپ و…

 

(مشاوره رایگان کارشناسان فنی هایپرصنعت بلبرینگ برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین قطعات)

بلبرینگ پمپ آب

 

علائم خرابی بلبرینگ پمپ آب

نشانه‌های خرابی بلبرینگ پمپ آب عبارتند از:

  1. کم شدن توان پمپ آب
  2. لرزش پمپ آب هنگام کار کردن و تنش‌های بالا
  3. صداهای ناهنجار و غیر معمول پمپ آب
  4. صدای خشک کار کردن پمپ آب
  5. جرم گرفتن بلبرینگ پمپ آب
  6. عدم پمپاژ پمپ آب
  7. استفاده نکردن از صافی در پمپ آب خانگی
  8. شکستن پروانه پمپ آب

مهم‌ترین علل خرابی بلبرینگ پمپ آب

بلبرینگ‌های پمپ آب بنا به دلایل مختلفی می‌تواند خراب شوند، این عوامل عبارتند از:

  1. دمای محیط و رطوبت
  2. عوامل فیزیکی مثل فشار جانبی به بدنه بلبرینگ
  3. استفاده از روانکار نامناسب و عدم روانکاری به موقع

 

روش تعویض بلبرینگ پمپ آب

(برای مشاهده قیمت‌ها و خرید بلبرینگ از سایت هایپر صنعت بلبرینگ به فروش بلبرینگ مراجعه کنید)

 

مراحل تعویض بلبرینگ پمپ آب

در ادامه این مقاله به معرفی و توضیح کامل 5 گام‌ تعویض بلبرینگ پمپ آب خواهیم پرداخت:

تهیه کردن لوازم مورد نیاز برای تعویض

ابتدا باید وسایل مورد نیاز را برای تعویض بلبرینگ‌های داخل پمپ آب تهیه کنیم، این وسایل عبارتند از: پیچ گوشیتی، دو عدد بلبرینگ پمپ آب نو، گیره فلزی برای باز کردن بلبرینگ‌ها، آچار فرانسه و روان کننده مثل گریس. (برای خرید گریس نسوز از فروشگاه هایپر بلبرینگ روی لینک روبرو کلیک کنید: گریس نسوز)

قطع جریان برق و باز کردن پروانه پمپ آب

گام بعدی برای تعویض بلبرینگ پمپ آب، قطع جریان برق و باز کردن درپوش آن است. سپس پس از باز کردن پروانه‌های پمپ می‌توانید به راحتی به شافت پمپ دسترسی داشته باشید. این محور نیز درپوشی دارد که با یک پیچ بسته شده است. درپوش این شفت را هم باز کنید.

بیرون آوردن دینام پمپ آب

پس از طی کردن مرحله قبل و باز کردن درپوش محور پمپ، حال به دینام پمپ که بلبرینگ‌ها بر روی آن سوار شده‌اند دسترسی خواهید داشت. برای تعویض بلبرینگ‌ها باید دینام را بیرون آورده و بلبرینگ‌ها را از محور شفت جدا کنید. اگر بلبرینگ‌ها دچار جرم گرفتی شده باشند و یا زنگ زده باشند، این کار ممکن است کمی دشوار شود. روش حل کمک گرفتن از آچار فرانسه است.

تعویض بلبرینگ‌های فرسوده با بلبرینگ‌های جدید

در این مرحله باید بلبرینگ‌های قدیمی را از پمپ آب خارج کرده و آن‌ها را با بلبرینگ‌های جدید عوض کنید. بعضی از افراد بعد از باز کردن درپوش شفت و مشاهده بلبرینگ‌ها فکر می‌کنند که بلبرینگ سالم هستند. اما اگر احساس می‌کنید که بلبرینگ‌ها به اندازه کافی عمر کرده‌اند بهتر است که آن‌ها را تعویض کنید چرا که ممکن است در آینده موجل مشکل بزرگتری شوند.

گذاشتن دینام در جای خود، بستن درپوش شفت و پروانه پمپ

در این مرحله از تعویض بلبرینگ پمپ آب دقیقا همان کاری که در قدم‌های قبل برای باز کردن قطعات مختلف پمپ آب را انجام داده بودید، به صورت برعکس انجام دهید. به این صورت که ابتدا دینام را در جای خود قرار بدهید، سپس سه پیچ بلند شفت را محکم ببندید و بعد از آن پروانه را ببندید. در انتها درپوش دینام را بسته و پیچ‌های آن را سفت کنید و ببندید.

 

آموزش تعویض بلبرینگ پمپ آب

(برای تهیه و خرید محصولات نمایندگی بلبرینگ SKF به این لینک مراجعه کنید)

 

روش‌های جلوگیری از خراب بلبرینگ پمپ آب

روش‌های جلوگیری از خراب شدن سریع بلبرینگ پمپ آب و بالا بردن طول عمر این قطعات عبارتند از:

  1. روانکاری به موقع به صورت دوره‌ای با استفاده از روانکارهای مناسب و با کیفیت (گریس های پیشنهادی ما گریس LGMT2 و گریس LGMT3 هستند)
  2. استفاده از مارک‌های بلبرینگ معروف و معتبر

از برندهای بلبرینگ پمپ آب معروف می‌شود به محصولات شرکت‌های ژاپنی مثل KOYO، NACHI و NTN اشاره کرد. اما اگر دنبال گزینه‌های اقتصادی‌تر و ارزان‌تر هستید پیشنهاد ما برندهای چینی درجه 1 مانند برندهای PFI، HCH ،KG و FBJ است.

برای خرید انواع بلبرینگ پمپ آب و دیگر محصولات بلبرینگ با قیمت مناسب و جنس درجه 1، پیشنهاد می­‌کنیم به سایت hayperbearing.com مراجعه کنید.


مقالات مرتبط:

مهم ترین تفاوت های بلبرینگ لغزشی و غلتشی چیست؟

بهترین برند بلبرینگ دستگاه نورد فولاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *