وبلاگ

آشنایی با بلبرینگ سخنگو (نسل جدید بلبرینگ‌ها)

بلبرینگ سخنگو

بلبرینگ‌های صنعتی دستگاه‌هایی بسیار پرکاربرد و مهم در صنعت هستند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از این رو مهم است که این قطعات دارای جنسی بادوام و دارای طول عمری بالا باشد، همچنین کارایی آن نیز بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از جدیدترین نسل‌های بلبرینگ‌ صنعتی، یعنی بلبرینگ سخنگو آشنا کنیم. این محصول با جدیدترین تکنولوژی ساخته شده و می‌تواند گزینه‌ای بسیار کارآمد در عرصه صنعت باشد.

شاید با شنیدن عبارت بیرینگ سخنگو تعجب کنید. این اصطلاحی است که شرکت NTN برای نسل جدید بیرینگ‌های مجهز به سنسور خود انتخاب کرده است

از سری اخبار مربوط به بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) ها در نظر داریم تا به معرفی و برسی نسل جدیدی از بلبرینگ تحت عنوان بلبرینگ سخنگو بپردازیم.

بلبرینگ سخنگو چیست؟

احتمالا با شنیدن نام بلبرینگ سخنگو، از نام آن تعجب کرده باشید و به فکر فرو رفته باشید که علت آن چیست؟ در جواب باید بگوییم که نام این دستگاه مبنی بر سخنگو بودن دستگاه نیست! در اصل بلبرینگ سخنگو یا Talking Bearing نام نسل جدیدی از بلبرینگ‌هاست که به تازگی توسط شرکت NTN ژاپن، در ژوئن 2022 معرفی و از آن رونمایی شد. در ادامه با معرفی ویژگی‌های این دستگاه با ما همراه باشید.

بلبرینگهای سخنگوویژگی‌های بلبرینگ سخنگو

  1. عملکرد این بلبرینگ از نظر مکانیکی همانند دیگر بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌های معمولی است.
  2. تفاوت اساسی بلبرینگ سخنگو در مقایسه با بلبرینگ‌های ساده داشتن سنسورهای متنوع از جمله سنسور ژنراتور، سنسور پایش، ابزار ارتباط بی سیم (وایرلس) در کنار واشرهای بلبرینگ است.
  3. سنسورهای بلبرینگ سخنگو به ما امکان بررسی متغیرهایی مثل میزان ارتعاش و میزان سرعت در حال چرخش را بطور دقیق می‌دهد.
  4. همینطور این سنسورها میزان دمای بلبرینگ را با حساسیت بالا مشخص می‌کنند تا با اطلاع از این مقدار، از گرم شدن بیش از حد آن آگاه شویم.
  5. وجود سنسورهای بلبرینگ سخنگو باعث می‌شود تا اقداماتی نظیر نگهداری و مراقبت از این دستگاه به حداقل برسد و همینطور خرابی‌های بلبرینگ را قبل از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ به ما نشان می‌دهد.
  6. در نهایت با گزارش‌ها و نتایجی که این دستگاه مشخص می‌کند، طول عمر بلبرینگ به حد قابل توجهی بالا می‌رود.

انواع بلبرینگ سخنگو

بلبرینگ‌ها در حالت کلی با توجه به کاربرد، نحوه کارشان در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. بلبرینگ سخنگو نیز با توجه به کاربردش در انواع مختلفی با مقدار میزان حمل بار، سرعت حرکت و ابعادی متنوع همراه با سنسورهای پایشی که دارد ساخته می‌شود

بر اساس گزارش شرکت NTN که سازنده این دستگاه است، در حال حاضر بلبرینگ سخنگو در قالب بلبرینگ‌های شیار عمیق طراحی و برای استفاده در صنایع تولید می‌شود.

ساختار بلبرینگ سخنگو

عکس منتشر شده از ساختار درون بلبرینگ سخنگو توسط شرکت NTN

نحوه عملکرد بلبرینگ سخنگو

انرژی الکتریکی برای راه‌اندازی سنسورها و ارتباطات بی سیم (وایرلس) بلبرینگ سخنگو به وسیله‌ی ژنراتوری که دورن آن طراحی شده تامین می‌شود. به این صورت که انرژی به دست آمده از چرخش بلبرینگ، انرژی مورد نیاز سنسورهای پایش درون این دستگاه را تامین می‌کند.

در شکل زیر نحوه کارکرد بلبرینگ سخنگو را به طور کامل مشاهده می‌کنید.

استفاده از بلبرینگ سخنگو

ویژگی‌های خاص و مزایای استفاده از بلبرینگ سخنگو

  1. سازگار بودن در محیط‌های مختلف از جمله کارخانه‌ها و تولیدی‌ها
  2. تشخیص سریع مشکلات و خرابی‌های بلبرینگ قبل از خرابی کل دستگاه
  3. اطلاع از دمای درون بلبرینگ برای جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه
  4. تولید انرژی مورد نیاز برای سنسورها و عدم نیاز به کابل برق به بلبرینگ
  5. بالا بردن طول عمر و کارایی بلبریرینگ
  6. راحتی در استفاده و نصب بسیار آسان

سخن پایانی

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت انواع بلبرینگ‌های شیار عمیق و بلبرینگ‌های شرکت NTN به فروشگاه سایت هایپر بلبرینگ مراجعه کنید. همچنین برای دریافت جدیدترین اخبار و مقالات آموزشی درباره انواع بلبرینگ، می‌توانید به بخش بلاگ سایت مراجعه کنید.

برگرفته شده از وبسایت رسمی NTN


مقالات مرتبط:

تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

معرفی بهترین برندهای بلبرینگ در سال 2022

روش های ساده برای تشخیص عمر مفید بلبرینگ که نمیدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *