وبلاگ

انواع گریس بلبرینگ و کاربرد هر کدام

گریس مایعی پر کاربرد و با ویسکوزیته خاص است که برای روانکاری بلبرینگ به کار می‌رود. این ماده‌ی روغنی وظیفه‌ی حفاظت از بلبرینگ را بر عهده دارد و از خوردگی آن جلوگیری می‌کند. بدون گریس، بلبرینگ عملکرد خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و قطعات آن در اثر کارکرد مداوم دچار آسیب می‌شوند. گریس لایه‌ای بین بلبرینگ و انواع مواد خارجی و فلزات ایجاد کرده و از قطعه‌ محافظت می‌نماید. این روغن در صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، هواپیما سازی و تجهیزات مختلف استفاده می‌شود.

شاید برای شما مهم باشد که بدانید انواع گریس بلبرینگ چیست؟ باید بگوییم که گریس‌ها متناسب با قطعات مختلف هستند و انواع متنوعی دارند. گریس کلسیم، نسوز، دور بالا، چند منظوره، پلی اوره، سدیم و بنتون از پرکاربردترین انواع آن‌ها هستند. این مواد دارای کاربرد‌های متفاوتی می‌باشند. برای مثال گریس کلسیم برای مصارف عمومی استفاده می‌شود و در دماهای بالا کارایی ندارد. در ادامه به معرفی انواع گریس بلبرینگ خواهیم پرداخت.

گریس بلبرینگ کلسیم

گریس بلبرینگ کلسیم یکی از انواع گریس‌های چند منظوره است که برای قطعات مختلف استفاده می‌شود. این ماده‌ی روغنی در مصارف عمومی کاربرد دارد و متناسب با قطعات مختلف می‌باشد. گریس کلسیم در دماهای پایین عملکرد بالایی از خود بروز می‌دهد اما برای کار در دمای بالا مناسب نیست. این ماده در دماهای گرم قدرت روانکاری ندارد و نقش محافظتی ایجاد نمی‌کند.

گریس کلسیم از مزایای بالایی برخوردار است و دارای پایداری مکانیکی زیادی می‌باشد. این ماده در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است و قطعات را از فرسایش حفظ می‌کند. گریس کلسیم در صنعت کشاورزی و روغن کاری ماشین آلات، خودروسازی و صنایع دریایی به کار می‌رود.

 

گریس نسوز یا آلومینیوم

گریس نسوز یا آلومینیوم، ماده‌ای غیر ذوب است که در دماهای بالا مقاومت بالایی دارد. این روغن در شرایط مختلف دمایی قابل استفاده است؛ همچنین در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و در این شرایط دچار خوردگی نمی‌شود. گریس آلومینیوم در مقابل برش مقاوم است و در محیط‌های مرطوب نیز به کار می‌رود.

این روغن با هوا وارد اکسید نمی‌شود در واقع مقاومت اکسیداسیون بالایی دارد. یکی از ویژگی‌های این روغن انتقال بار است که برای قطعات مختلف نیاز می‌باشد. گریس نسوز در صنایع کشاورزی، فولاد سازی، ساخت و ساز، خودرو سازی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

 

گریس بلبرینگ دور بالا

گریس بلبرینگ ‌دور بالا یا باریم بسیار باکیفیت تولید می‌شود و بسیار پرکاربرد می‌باشد. این ماده از پایداری مکانیکی بالایی برخوردار است و قطعات مختلف  را به خوبی روانکاری می‌کند. گریس باریم برای استفاده در ماشین آلات سنگین و سبک، مناسب است و سبب محافظت آن‌ها از آسیب‌ می‌شود. این روغن در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم است و در دماهای بالا عملکرد بهتری دارد. گریس دوربالا در صنایع دریایی، هوایی و ماشین آلات مختلف به کار می‌رود.

 

گریس چند منظوره

گریس لیتیوم از انواع گریس‌های چند منظوره است که در شرایط حساس و سخت استفاده می‌شود. این روغن از ویسکوزیته‌ی بالایی برخوردار است و پایداری مکانیکی چشمگیری دارد. ویسکوزیته به مقاومت غلظت ماده در برابر جاری شدن می‌گویند، در حقیقت این گریس در دمای محیط غلیظ‌‌تر می‌باشد. روانکاری قطعات با این گریس طولانی مدت است.

این روغن در برابر خوردگی، فرسایش و اکسیداسیون بسیار مقاوم می‌باشد و برای مصارف مختلف به کار می‌رود؛ همچنین این روغن در دماهای بالا کاربرد دارد. گریس چند منظوره در صنایع باغبانی، خودروسازی، فلزی و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

 

گریس پلی اوره

گریس پلی اوره از مواد اولیه‌ی مرغوبی تولید می‌شود و بسیار باکیفیت است. این روغن برای انواع بلبرینگ و یاتاقان قابل استفاده است و قطعات داخلی و عمیق را با قدرت بالایی روانکاری می‌کند. گریس پلی اوره دارای پایداری مکانیکی و مقاومت برشی بالایی می‌باشد و از قطعات به خوبی نگهداری می‌نماید. این روغن در برابر آب و رطوبت مقاوم است و دچار خوردگی نمی‌شود. گریس پلی اوره در کارخانه‌ی فولاد سازی و موتور‌های الکتریکی به کار می‌رود و در صنایع فلزی نیز کاربرد‌های زیادی دارد.

گریس بلبرینگ سدیم

گریس بلبرینگ سدیم از روغن‌های پایه، سودا و مواد افزودنی دیگر تولید می‌شود. این گریس خواص بالایی دارد اما ضد آب نمی‌باشد. برای قطعاتی که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند مناسب نیست. این روغن در برابر اکسیداسیون بسیار ضعیف عمل می‌کند و آسیب پذیر است. نقطه‌ی ریزش گریس سدیم بالا می‌باشد ولی در قطعات استفاده شده عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. گریس سدیم برای روانکاری بلبرینگ استفاده می‌شود در برابر زنگ زدگی مقاومت بی نظیری دارد. این روغن برای روانکاری تماس زاویه‌ای استفاده می‌شود.

گریس بنتون

گریس بنتون یا رس بر پایه‌ی مواد رسی تولید می شود و نوعی روغن غیر ذوب است. این روغن در دماهای بالا ذوب نمی‌شود و قطعات را به خوبی روانکاری می‌کند. گریس رس فشار مکانیکی و مقاومت بالایی دارد. در برابر سایش یا خوردگی بسیار مقاوم است و ضد آب می‌باشد. گریس بنتون در سرامیک سازی، ساخت و ساز و صنایع فولاد استفاده می‌شود.

بهترین گریس بلبرینگ

پس از مطالعه‌ی ویژگی‌های انواع گریس بلبرینگ، شاید مهم باشد که بدانید بهترین گریس برای بلبرینگ چیست؟ بهتر است گفته شود که بهترین گریس‌ها قطعات ریز و درشت بلبرینگ را با قدرت بالایی روانکاری می‌کنند و نقش محافظت کننده دارند. گریس دارای ویژگی‌های عالی به خوبی با شرایط مختلف دمایی خود را وفق می‌دهد و حالت فراری ندارد. همچنین آلودگی‌ها و مواد شیمیایی مضر را به خود جذب کرده و از آسیب قطعات جلوگیری می‌کند. در دماهای پایین و بالا عملکرد بهتری دارد. این گریس‌ها برای قطعات سبک و سنگین قابل استفاده هستند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *