وبلاگ

بلبرینگ سیمان چیست؟

آشنایی با بلبرینگ سیمان

ایران مانند هر کشور دیگری دارای منابع بسیار زیادی در حوزه‌ی نفت، گاز و پتروشیمی بوده و صنایع مختلفی در این حوزه‌ها وجود دارند. قطعات متعددی در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین این قطعات بیرینگ یا بلبرینگ است. بلبرینگ نام‌های دیگری همچون رولبرینگ و یاتاقان نیز داشته که بیشتر در بین افراد متخصص به نام بلبرینگ مشهور است.

بلبرینگ‌های مختلفی در صنایع مربوط به حفاری و سیمان وجود دارند. هر کدام از آن‌ها با توجه به شرایط محیطی و دیگر مسائل ساخته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود هر کدام طراحی منحصربه‌فرد و خاص خود را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین صنایع در ایران صنعت سیمان است. این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای خرید و استفاده از بلبرینگ سیمان نیز افزایش یابد.

بلبرینگ سیمان نقشی بسیار مهمی در انواع ماشین آلات موجود در صنعت سیمان دارد. به طوری که وجود این دسته از ابزارها باعث افزایش بهره‌وری درست، از بخش‌های مختلف ماشین آلات موجود در تهیه سیمان است. ماشین الات مختلفی در تهیه و تولید سیمان به کار رفته است که می‌توان به دیگ چرخان، آسیاب توپی، آسیاب غلتکی، واحدهای تهیه شن و ماسه و در اخر نقاله‌ها اشاره کرد.

برای استفاده از هر کدام از این ماشین آلات و قطعات نیاز به یک خرید بلبرینگ است، بلبرینگی که مقاومت بسیار بالا و پایداری بسیار کافی داشته باشد. چرا که ماشین الات موجود در صنعت سیمان باید به صورت پیوسته و در محیط‌های مختلف کار کنند. پس انتخاب درست و مناسب یک بلبرینگ باید با توجه به مسائل مختلفی از جمله آب، شن، گرد و خاک و شرایط آب‌وهوایی انتخاب شده، باشد.

انواع بلبرینگ سیمان

حال پس از توضیح و درک آنکه بلبرینگ چیست و چه نقش حیاتی در صنعت سیمان دارد، نوبت به معرفی انواع بلبرینگ‌های سیمان و کاربردهای آن می‌رسد. بلبرینگ‌های سیمان دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها بسته به نوع طراحی و دیگر مسائل ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

بلبرینگ استوانه ای

این دسته از بلبرینگ‌ها به دلیل داشتن یک قفسه برنجی عملکرد بسیار خوبی با تجهیزات مختلف دارند. حتی اگر ابزارهای دیگر شما دارای لرزش بسیار بالایی هستند، با خیالی راحت از این بلبرینگ‌ها استفاده کنید. این دسته از بلبرینگ‌ها با توجه به طراحی داخلی خود، دارای ظرفیت اضافه نیز هستند.

بلبرینگ سیمانی مخروطی

این دسته از بلبرینگ‌ها از مجموعه‌های ساخته شده با فاصله شکل گرفته‌اند. بلبرینگ مخروطی با متریال‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان به فولاد استاندارد،  htf یا فولاد کربنی اشاره کرد. شما می‌توانید با توجه به نوع کاربرد خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کرده و استفاده کنید.

 

بلبرینگ یا رولبرینگ های کروی

اگر می‌خواهید بلبرینگ شما بار بسیار بالایی را تحمل کند، به طور حتم انتخاب بلبرینگ‌های کروی پیشنهاد ما است. این دسته از بلبرینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای تحمل بارهای بالا و سرعت‌های محدود است. این دسته از بلبرینگ‌ها دارای یک قفسه بسیار محکم از فولاد یا برنج بوده که مقاومت بسیار بالایی دارند. این دسته از بلبرینگ‌ها می‌توانند دمای زیادی را تا 200 درجه سانتی‌گراد تحمل کنند.

این موضوع یکی از ویژگی‌های بارز این دسته از بلبرینگ‌ها است. بلبرینگ‌های کروی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که لرزش و ارتعاشات کمتری نسبت به دیگر بلبرینگ‌ها دارند که این خود به نوعی امتیاز ویژه‌‌ای به حساب می‌آید.

بلبرینگ های شیار دار مهر و موم شده

بلبرینگ شیارهای عمیق مهر و موم شده از دیگر انواع بلبرینگ‌های سیمان بوده که در صنعت سیمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از بلبرینگ‌ها در دو رنگ کلی یعنی سیاه و قهوه‌ای در بازار ارائه می‌شوند. بلبرینگ‌های شیار دار مهر و موم شده قهوه‌ای که به آن‌ها بلبرینگ مهر و موم شده استاندارد نیز گفته می‌شود می‌توانند تا دمای 120 درجه سانتی‌گراد فعالیت کرده و عمل کنند. در مقابل بلبرینگ‌های مهر و موم شده سیاه تا دمای 200 درجه سانتی‌گرادرا تحمل می‌کنند.

بلبرینگ های تک ردیفی شیار عمیق

این دسته از بلبرینگ‌ها دارای طراحی بسیار خاص و منحصربه‌فردی هستند که دارای عناصر نورد بزرگی بوده و می‌توانند بار دینامیکی بسیار زیادی را تحمل کنند.

بلبرینگ یا رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه

این دسته از بلبرینگ‌ها در اندازه‌های مختلف با اندازه‌های اینچی یا متریک تولید می‌شوند و دارای مهر و مو‌های سنگینی هستند.

چه عواملی باعث خرابی بلبرینگ‌های سیمانی می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث خرابی بلبرینگ‌های سیمانی می‌شوند که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها که در زیر آمده است اشاره کرد:

  • آسیب بلبرینگ
  • نامناسب بودن روانکاری در بلبرینگ
  • آلودگی خارجی
  • نصب نامناسب بلبرینگ
  • ساییدگی
  • گسستگی

مشخصات و ویژگی های بلبرینگ سیمان

بلبرینگ‌های سیمان برای انتقال بار و پشتیبانی از حرکت دیگر قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از بلبرینگ‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که نیاز است قبل از خرید بلبرینگ آن‌ها را دانست. در زیر ویژگی‌های اصلی و مهم مربوط به بلبرینگ‌ها را خواهیم گفت.

  • مقاوم در برابر بار
  • مقاومت بسیار بالا در برابر گرما ، گرد و غبار
  • طول عمر بالا
  • تحمل کافی در برابر لرزش و ارتعاشات
  • اندازه‌های مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *