وبلاگ

بلبرینگ سرامیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ سرامیکی قطعه‌ای است که برای جلوگیری از اصطکاک در وسایل چرخشی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این قطعه تنها به صنعت خودروسازی محدود نمی‌شود و در صنایع مختلف خرید بلبرینگ صنعتی امری ضروری میباشد. برخی افراد تصور می‌کنند که تنها در صحنه خودروسازی باید از بلبرینگ‌های سرامیکی استفاده شود اما اینگونه نیست و این قطعه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به وظایف گسترده بلبرینگ‌های سرامیکی می‌توان برای تولیدات بسیار زیاد از انواع آنها استفاده کرد. بلبرینگ سرامیکی از نیترید سیلیکون و حلقه و کنس های فولادی و زیر کونیا تولید می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت غلتشی یا مقاومت اصطحکاکی اشاره کرد. از آنجایی که این قطعه از سطح صاف و ابعاد یکنواخت تشکیل شده برای نگهداری چرخ‌ها و کاهش انرژی نیز مناسب است.

وظایف و کاربردهای بلبرینگ سرامیکی

بلبرینگ‌ سرامیکی چه کاربردی دارد؟ این محصول کاربردهای زیادی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

کمک به انتقال قدرت بین قطعات

وظایف بلبرینگ سرامیکی چیست؟ یکی از وظایف مهم بلبرینگ‌های سرامیکی انتقال قدرت بین قطعات است که با چرخش درست و صحیح آن از اصطکاک جلوگیری کرده و نیرو را به بخش‌های دیگر منتقل می‌کند.

جلوگیری از ایجاد اصطحکاک

از دیگر وظایف بلبرینگ‌های سرامیکی می‌توان به کاهش اصطکاک و مانع هدر رفت انرژی اشاره کرد.

جلوگیری از سایش قطعات و سطوح

بلبرینگ سرامیکی باعث کاهش ایجاد خوردگی و تماس‌های زیاد در بین سطوح می‌شود و به افزایش طول عمر قطعات کمک می‌کند.

بلبرینگ سرامیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های بلبرینگ‌های سرامیکی می‌توان به عملکرد مناسب آنها در چرخش‌هایی با دور بالا اشاره کرد. این بلبرینگ‌ها امکان تحمل نیروهای عمودی را داشته و قابلیت تولید حرارت کمتری دارند‌. از کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به تحمل نیروی بسیار زیاد و مقاومت بالا در راستای محور اشاره کرد. با توجه به این کاربردها می‌توان گفت که از بلبرینگ‌های سرامیکی در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ زیرا در شرایط گوناگون مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

مزایای بلبرینگ سرامیکی

مشخصات بلبرینگ سرامیکی چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ با توجه به اینکه بلبرینگ‌های سرامیکی با استفاده از چه نوع مواد اولیه‌ای تولید می‌شوند دارای مشخصات مختلفی هستند. هرچه این محصول با استفاده از متریال با کیفیت تولید شود می‌تواند نسبت به عوامل مختلف مقاوم‌تر باشد. از مزایای این محصول می‌توان به مقاومت بالا در برابر تغییر شکل اشاره کرد.

بلبرینگ‌های سرامیکی نیازی به روانکاری نداشته و بدون روغن می‌توان از آنها استفاده کرد. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به مقاومت بالا در دماهای بالا و رفتار این محصول به صورت پایدار در این دماها اشاره کرد. از آنجایی که سرامیک به عنوان یک متریال غیر فلزی شناخته می‌شود در مقابل مواد شیمیایی و رطوبت دچار خوردگی نخواهد شد.

این محصول اکترون آزاد بیشتری داشته و به همین دلیل یک عایق غیر مغناطیسی به شمار می‌آید. در کنار مزیت‌های بسیار زیادی که در استفاده از بلبرینگ سرامیکی هست، معایبی نیز دارد که می‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ سرامیکی

بلبرینگ‌های سرامیکی از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که هر کدام از آنها وظایف گوناگونی را بر عهده دارند. اگر تمامی اجزای این بلبرینگ‌ها به درستی وظایف خود را انجام دهند باعث افزایش طول عمر چرخ‌ها خواهند شد. از اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنس یا رینگ

در بلبرینگ‌های سرامیکی نوعی رینگ خارجی و داخلی وجود دارد که از آلیاژهای مقاوم مانند فولاد تولید می‌شوند.

ساچمه یا رول

ساچمه یا رول از اجزای دیگر بلبرینگ‌های سرامیکی محسوب می‌شود که حرکت آنها باعث چرخش بلبرینگ می‌شود. این قسمت از بلبرینگ‌ها نیز از جنس آلیاژهای مقاوم مانند فولاد تولید می‌شود.

قفسه

قفسه به عنوان یکی دیگر از اجزای برینگ‌های سرامیکی شناخته می‌شود که مانع حرکت افقی و جانبی ساچمه‌ها می‌شود. جنس این قسمت از بلبرینگ فولاد و برنج یا فیبر است.

کاسه نمد

بین رنگ و قفسه بلبرینگ‌های سرامیکی قطعه‌ای وجود دارد که کاسه نمد نامیده می‌شود. این قطعه وظیفه دارد از خروج روغن هیدرولیک به بیرون جلوگیری کرده و در برابر نفوذ آب هم عایق است. در صورتی که اجزای بلبرینگ‌های سرامیکی از متریال با کیفیت تولید شوند به راحتی می‌توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

کاسه نمد در این محصول باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ زیرا به عنوان یک عایق در برابر رطوبت شناخته می‌شود و از پوسیدگی و خراب شدن قطعات دیگر نیز جلوگیری می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *