وبلاگ

روش نصب بلبرینگ

نصب بلبرینگ و جازدن به روش صحیح در عملکرد ابزار آلات صنعتی اهمیت بالایی دارد؛ چون سبب بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. در صورتی که روبلبرینگ و بلبرینگ به درستی بیرون کشیده نشوند به شفت و قطعات چسبیده‌ی آن آسیب وارد می‌کنند. در این حالت بلبرینگ جدید طول عمر پایینی خواهد داشت. برای نصب و جایگزین کردن بلبرینگ صنعتی نباید از ابزار‌هایی مانند اره و چکش استفاده شود.

چون این وسیله‌ها جا بلبرینگ را از بین می‌برند، برای بیرون کشیدن بلبرینگ ضروری است که از دستگاه‌های بلبرینگ کش استفاده کنید. همچنین اقدامات مربوط به درآوردن و جا زدن بلبرینگ باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. در ادامه، آموزش نصب و بیرون آوردن بلبرینگ با روش‌های متداول را بیان خواهیم کرد. توجه داشته باشید که در حالت کلی این شیوه‌ها به صورت حرارتی، مکانیکی و هیدورلیکی انجام می‌شوند.

روش های نصب بلبرینگ

روش حرارتی درآوردن و جا زدن بلبرینگ

نصب گرم یا حرارتی یکی از روش‌های بیرون آوردن و جا زدن رولبرینگ و بلبرینگ می‌باشد که برای انواع بلبرینگ‌ها قابل اجرا است. در این روش بلبرینگ‌ها باید به درستی حرارت داده شوند. برخی افراد از شعله و حرارت روغن داغ برای گرم کردن بلبرینگ استفاده می‌کنند که مناسب نیست. در حقیقت بلبرینگ در این حالت طول عمر پایینی خواهد داشت. بهترین روش حرارت دادن بلبرینگ استفاده از بخاری القایی است که این وسیله باید متناسب با اندازه‌ی بلبرینگ باشد.

موقعی که گرما به صورت القایی منتقل می‌شود، بلبرینگ منبسط شده و اندازه‌ی شکاف افزایش می‌یابد. در این حالت بلبرینگ روی شفت به آسانی قرار می‌گیرد. روش حرارتی نصب بلبرینگ به خصوص برای یاتاقان‌های بزرگ بیشتر کاربرد دارد که قطر آن‌ها بالای ۲۰۰ میلیمتر می‌باشد. دمای مجاز تا گرم کردن در این روش نباید بیش از ۱۲۵ درجه سانتیگراد باشد.

روش مکانیکی نصب بلبرینگ

برای نصب و جا زدن بلبرینگ از روش مکانیکی نیز استفاده می‌شود. در این شیوه ابزار‌های مختلفی مانند آچار گلویی خاردار و گلویی سنگین کار به کار می‌روند. حرکات آچار‌ها با استفاده از این روش باید به آرامی انجام بگیرد. این کار به تخصص بالایی نیاز دارد تا جا بلبرینگ و قطعات مختلف دچار آسیب نشوند. حلقه‌های بلبرینگ پس از نصب نباید زیاد سفت باشند؛ چون فاصله داخلی این قطعه دچار تغییر می‌شود.

ابزار‌های نصب همواره در این روش لازم است روی حلقه‌ی داخلی قرار بگیرند تا در صورت رها شدن به قسمت‌های دیگر ضربه وارد نکنند. روش مکانیکی که نصب سرد هم نامیده می‌شود برای انواع بلبرینگ کوچک، متوسط و بزرگ کاربرد دارد.

جا زدن و درآوردن بلبرینگ به روش هیدرولیکی

در روش نصب بلبرینگ به روش هیدرولیکی از مهره‌های مخصوصی استفاده می‌شود که میزان دقت عملکرد بالایی نسبت به روش‌های دیگر دارند. قطعات مهره‌های هیدرولیکی از دو قسمت حلقه فولادی رزوه‌ای و پیستون حلقوی شکل تشکیل شده‌اند. هنگام نصب فشار هیدرولیکی در پشت حلقه‌ها ایجاد می‌کنند که سبب حرکت بیرینگ به جلو و نصب آن می‌شود.

در روشی دیگر که به درایو بالا معروف است یک مهره روی بخش رزوه دار شفت قرار می‌گیرد و سپس به روی حلقه داخلی بلبرینگ هدایت می‌شود. در این حالت با پمپ هیدرولیکی بلبرینگ را در جای اصلی خود محکم می‌سازند.

روش نصب صحیح بلبرینگ

نصب بلبرینگ و جا زدن به روش صحیح، طول عمر قطعات را افزایش می‌دهد؛ بنابراین دقت در نصب اهمیت بالایی دارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد. در این روش بلبرینگ با استفاده از بوش واسطه و مهره روی شفت بدون هیچ گونه شیب قرار می‌گیرد. هنگامی که شفت صاف و بدون شیب باشد اصطکاک بین بوش، بلبرینگ و شفت برای محکم سازی بلبرینگ استفاده می‌شود.

نکات نصب بلبرینگ

  • هنگام نصب دقت داشته باشید که بلبرینگ جدید دارای بسته بندی باشد، در غیر این صورت باید آن را تمیز کنید. این قطعه نباید دارای ذرات ریز فلزی، گرد و خاک و رطوبت باشد.
  • در هنگام تعویض بلبرینگ از روانکار استفاده کنید، چون سبب افزایش عملکرد آن می‌شود.
  • قطعات اطراف، محفظه‌ها و شفت را از آلودگی‌های مختلف پاک کنید.
  • برای نصب و درآوردن بلبرینگ، ابزار‌های مناسبی را به کار ببرید تا قطعات دچار آسیب نشوند.
  • ‌اگر بلبرینگ با حالت‌های کج در جای خود قرار بگیرد به علت ضربات زودتر خراب می‌شود. بنابراین در نصب آن باید بیشتر دقت شود.
  • دمای استفاده از بلبرینگ نباید بیش از ۲۰۰ درجه به بالا باشد چون گرم شدن بیش از حد این قطعه را زودتر از کار می‌اندازد.
  • نصب بلبرینگ ابزار آلات صنعتی و خودرو را به افراد متخصص بسپارید. چون نصب غیر اصولی در اثر ناآگاهی باعث خرابی زود هنگام وسیله می‌شود.
  • برای نصب بلبرینگ و جا زدن آن باید روش‌های استاندارد را پیش بگیرید.

حالت‌های مختلف نصب و درآوردن بلبرینگ

نصب و یا چیدمان بلبرینگ به صورت قابل تنظیم، شناور و شناور تثبیت کننده می‌باشد. در حالت قابل تنظیم پس از نصب بلبرینگ و نحوه‌ی قرار گیری آن قابل تغییر است. در بلبرینگ شناور- تثبیت کننده بلبرینگ موقعیت شفت و نیروی محوری را حفظ می‌کند. در انتخاب این نوع بلبرینگ تلرانس داخلی و میزان لقی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در حالت شناور، بلبرینگ شناور تغییرات طول در محور که تحت تأثیر انقباض و انبساط قرار دارند را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ بنابراین در چنین شرایطی، از بلبرینگ‌هایی که دارای حلقه‌های خارجی و داخلی قابل جدا شدن هستند، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *