وبلاگ

ترفند روش درآوردن بلبرینگ شکسته

دلایل شکستن بلبرینگ

بلبرینگ گاهی در اثر استفاده‌ی طولانی مدت، نگهداری نامناسب و کار کردن در سرعت بالا شکسته می‌شود. برای درآوردن بلبرینگ شکسته از روش‌های گرمایی، هیدرولیکی و مکانیکی استفاده می‌کنند. در هر کدام از این روش‌ها ابزار‌های خاصی نیاز می‌باشند. در هنگام خارج ساختن بلبرینگ باید دقت کنید تا شفت و رینگ خودرو آسیب نبینند. در ادامه‌ی این مقاله هایپر صنعت بلبرینگ روش‌های درآوردن بلبرینگ شکسته را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

دلایل شکستن بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ یکی از اجزای اصلی خودرو می‌باشد که از سایش بخش‌های مختلف آن جلوگیری می‌کند. همچنین اصطکاک قطعات را کاهش داده و سبب راحت کار کردن آن‌ها می‌شود. بلبرینگ به تدریج و در اثر عوامل مختلف شکسته می‌شود در این حالت باید آن را تعویض نمایید. برخی بلبرینگ‌ها عمر مفید مشخصی دارند و پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند. سرعت بالای خودرو، استفاده‌ی طولانی مدت، نگهداری نامناسب و سایش بلبرینگ از عوامل اصلی شکستگی آن می‌باشند.

در صورتی که بلبرینگ اغلب تحت فشار کار کند ممکن است زودتر شکسته شود. علاوه بر این‌ها وجود ذراتی مانند سنگ، خاک، فلزات و سایر اجسام خارجی دیگر باعث شکسته شدن بلبرینگ می‌شوند. در نهایت اگر بلبرینگ به هر دلیلی خراب شود باید آن را از جای خود درآورید. چون در غیر این صورت قطعات دیگر دچار آسیب خواهند شد.

روش_های درآوردن بلبرینگ شکسته

روش‌های درآوردن بلبرینگ شکسته

برای درآوردن بلبرینگ شکسته روش‌های مختلفی وجود دارندکه روش گرمایی، مکانیکی و هیدرولیکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

درآوردن بلبرینگ شکسته به روش گرمایی

 در این روش رینگ را با گرم کردن از جای اصلی خود بیرون می‌کشند. در روش گرمایی باید دقت کنید که دچار آسیب نشوید. همچنین نباید به شفت و قسمت‌های دیگر خودرو خسارت وارد شود. در این روش ابتدا باید مشعل‌های استیلن یا چکش‌های بزرگ را آماده کنید. نیروی بکار برده شده توسط این ابزار‌ها بلبرینگ را خارج می‌کند. در گرمکن‌های القایی رینگ‌های بدون لبه و یا دارای یک لبه را بدون گرم کردن شفت گرم می‌سازند.

 در روشی دیگر نیز رینگ را با انبساط کردن بیرون می‌کشند. در این حالت شفت دچار آسیب نمی‌شود. گرمکن‌های القایی خاصیت مغناطیسی در رینگ‌ها به وجود می‌آورند که از جریان برق به دست می‌آید. در آخر مغناطیسی بودن بلبرینگ را بهتر است بررسی کنید.

درآوردن بلبرینگ شکسته به روش مکانیکی

برای درآوردن بلبرینگ شکسته به روش مکانیکی پولی کش، چکش، مهره قفل کن، بوش و… مورد نیاز می‌باشند. در روش مکانیکی بلبرینگ‌ها را به اشکال مختلف می‌توان از جای خود بیرون کشید. در این روش بلبرینگ‌های کوچک را با چکش و توسط پولی کش به آسانی از داخل رینگ بیرون می‌کشند. برای این کار شاخک‌های پولی کش باید در پشت و یا نزدیک رینگ قرار بگیرند. در روش مکانیکی ممکن است بلبرینگ دارای دو شفت باشند و یا قطعات دیگری در اطراف آن قرار داشته باشند. در این حالت با ابزار‌های مختلف اطراف بلبرینگ را مقداری باز کنید تا آسان‌تر به بیرون کشیده شود.

  •  برای درآوردن بلبرینگ‌های کوچک و متوسط از پولی کش و مهره قفل کن استفاده می‌کنند. در این روش رینگ‌ را با پولی کش خود مرکز کننده گرفته و در می‌آورند. بلبرینگ‌های کوچک و متوسط روی شفت مخروطی شکل قرار دارند که ممکن است زودتر بیفتند. برای جلوگیری از آزاد شدن سریع بلبرینگ‌ها از مهره قفل کن استفاده می‌کنند.
  • در روشی دیگر این امکان وجود دارد که بلبرینگ‌های کوچک و متوسط روی شفت پله‌ دار قرار بگیرند. برای بیرون کشیدن بلبرینگ‌ها با چکش به قطعات اطراف بلبرینگ‌ها ضربه وارد می‌سازند. بوش را به مهره غلاف کرده و سپس بلبرینگ را خارج می‌کنند.
  • بلبرینگ‌های کوچک و متوسط را با شل کردن مهره غلاف و ضربات چکش در می‌آورند. چکش از طریق رینگ واسطه به بلبرینگ فشار وارد می‌کند.

درآوردن بلبرینگ شکسته به روش هیدرولیکی

روش هیدرولیکی برای درآوردن بلبرینگ‌های شکسته بزرگ کاربرد دارد. در این روش از مهره‌های خاصی استفاده می‌کنند که دارای دو قسمت می‌باشند. ساختار بخشی از مهره حلقه‌ی فولادی رزوه شده است که از قسمت داخل با شیار یک طرفه جاسازی شده است. در داخل شیار قسمت دوم پیستون حلقوی شکل قرار دارد. این مهره‌ها با دقت بیشتری بلبرینگ شکسته را خارج می‌کنند. در روش هیدرولیکی بهتر است از روغن استفاده کنید چون در سرعت عمل کار مؤثر می‌باشد.

مناسب‌ترین روش درآوردن بلبرینگ شکسته

بلبرینگ شکسته را با سه روش ذکر شده می‌توان از رینگ درآورد. هر کدام از روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در روش هیدرولیکی کار با دقت و سرعت بالایی انجام می‌شود. روش مکانیکی نا امن به نظر می‌آید. چون در اثر ضربات چکش ممکن است بلبرینگ و قطعات دیگر بیشتر آسیب ببینند. در روش گرمایی کمی بی دقتی به شفت و خود شخص ممکن است صدمه وارد کند.

بهترین روش جلوگیری از آسیب بلبرینگ  و قطعات اطراف آن است. انجام سه روش به مهارت بالایی نیاز دارد. بلبرینگ را در روش‌های مکانیکی، هیدرولیکی و گرمایی نباید در معرض شعله قرار دهید. بیرنگ در اثر حرارت مشعل به ضایعات تبدیل می‌شود که باید از آن جلوگیری شود. در هنگام خارج ساختن بلبرینگ رینگ و قطعات اطراف نباید دچار آسیب شوند. بهترین روش جلوگیری از همه‌ی آسیب‌های احتمالی در این فرآیند می‌باشد.

مناسب_ترین روش درآوردن بلبرینگ شکسته

نکات ایمنی درآوردن بلبرینگ خراب

در هنگام درآوردن بلبرینگ خراب یا شکسته بهتر است به چند نکته بیشتر توجه داشته باشید:

  • برای خارج ساختن بلبرینگ شکسته از ابزار مناسب استفاده کنید.
  • در حین انجام کار باید ایمنی خود را در نظر بگیرید. قطعات بلبرینگ نباید به طرف شما پرت شوند. دقت در مراحل کار شخص را از خطر آسیب‌های احتمالی حفظ می‌نماید.
  • برای خارج ساختن بلبرینگ باید دانش و مهارت لازم را داشته باشید. چون افراد غیر حرفه‌ای نمی‌توانند بلبرینگ را خارج سازند.

خارج کردن بلبرینگ شکسته به روش هیدرولیکی

سخن پایانی

بلبرینگ شکسته کارایی خودرو را کاهش می‌دهد به این علت باید زودتر آن را از محل خود خارج سازید. برای درآوردن بلبرینگ خراب از روش‌های رایج گرمایی، مکانیکی و هیدرولیکی استفاده می‌کنند. در این فرآیند باید ایمنی خود را در بگیرید و همچنین شفت خودرو باید سالم بماند. در روش مکانیکی با ضربات چکش و پولی کش بلبرینگ را بیرون می‌کشند. در روش گرما از حرارت و در روش هیدرولیکی از مهره‌های مخصوص برای این کار بهره می‌گیرند. جهت خرید بلبرینگ صنعتی از هایپر صنعت بلبرینگ می توانید از طریق سایت اقدام کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *