وبلاگ

بلبرینگ مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

Miniature bearings

بلبرینگ مینیاتوری جزء قطعات پرکاربردی است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. این نوع بلبرینگ را می‌توان جزء بلبرینگ‌های شیار عمیق قرار داد که ابعاد بزرگی ندارند. بدین ترتیب، اندازه این نوع بلبرینگ را شما بین ۵.۱ میلی‌متر الی ۹ میلی‌متر می‌توانید در نظر بگیرید.

معمولاً در صنایع حساس استفاده از بلبرینگ‌های مینیاتوری مورد توجه قرار می‌گیرد. به خاطر محور نازک و فضای کمی که این قطعات دارند، دوران آن‌ها سرعت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به آن چیزی که درباره بلبرینگ مینیاتوری چیست تعریف کردیم‌، می‌توان گفت که جزء پرکاربردترین بلبرینگ‌های صنعتی در صنایع گوناگون به شمار می‌آید. در موارد بسیاری برای ساخت بدنه بلبرینگ‌های مینیاتوری از یک نوع فولاد کم آلیاژ و کروم‌دار استفاده می‌کنند و در مورد فناوری به کار رفته در ساخت آن هم باید گفت فناوری‌های پیشرفته‌ای به کار می‌آید.

انواع بلبرینگ مینیاتوری چیست؟

در مورد اینکه بلبرینگ مینیاتوری چیست صحبت کردیم اما به بررسی انواع آن نپرداختیم. بلبرینگ‌های مینیاتوری به صورت تک ردیفه، فلج‌دار، پر ساچمه، شیار عمیق سری ۶، شیار عمیق سری V6، شیار عمیق MR و شیار عمیق سری R تولید می‌شوند که معمولاً برای موارد کاربری حساس که بلبرینگ باید اندازه کوچکی داشته باشد ولی سرعت تحمل وزن بالا هم معیار قرار می‌گیرد، قطعاً شیار عمیق سری R گزینه ایده‌آلی است.

از جمله انواع بلبرینگ‌های مینیاتوری که بار زیادتری را نسبت به دیگر قطعات می‌تواند تحمل کند و برای سرعت دورانی مناسب است، شیار عمیق MR است. بلبرینگ‌هایی که مجموعه‌ای از ساچمه‌ها را تشکیل می‌دهند و تحمل بار زیادی را دارند، شیار عمیق سری V6،هستند.

دوام و استحکام بالا با اندازه بسیار کوچک برای کاربری‌های ظریف تعریفی است که برای شیار عمیق سری ۶ می‌توان بیان کرد. حداکثر تعداد ساچمه را با ظرفیت تحمل بار بالا برای بلبرینگ مینیاتوری پر ساچمه می‌توان در نظر گرفت. فلج‌دار مینیاتور داخلی هم به این صورت است که اگر قرار باشد کارایی از بلبرینگ مینیاتوری با جهت محور کار همگام باشد، از قطر داخلی این نوع بلبرینگ استفاده می‌شود و معمولاً بلبرینگ ماشین آلات راهسازی از نوع فلج‌دار است که دوام بالایی دارد. بلبرینگ تک ردیفه هم قطر داخلی آن کمتر از ۱۰ میلی‌متر است. به خاطر چند کاره بودن بسیار مقرون به صرفه است و از فولاد ضد زنگ و پلیمر با کیفیت تولید می‌شود.

بلبرینگ مینیاتوری چه کاربردی دارند؟

این نوع بلبرینگ به خاطر سایز کوچک و کیفیت بالای خود در صنایع گوناگون همچون صنایع پزشکی، گاز و صنایع این چنینی دیگر بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. بلبرینگ‌های مینیاتوری به خاطر استحکام بالا، دوام قابل قبول و سرعت بالا جزء پرکاربردترین‌ها هستند.

البته تنها عیب و ایرادی که بلبرینگ‌های مینیاتوری دارند، قیمت بالایی است که به خود اختصاص می‌دهند. در دستگاه‌های زیادی از جمله دستگاه هواسنج، گیربکس مینیاتوری، مته دندانپزشکی و… هم بلبرینگ‌های مینیاتوری کاربرد بسزایی دارند.

به طور کلی اگر بخواهیم ک دسته‌بندی اصلی را برای موارد استفاده از بلبرینگ مینیاتوری معرفی کنیم می‌توان به لوازم الکترونیکی، ابزارآلات، اسباب بازی‌ها و پزشکی اشاره کرد. به عنوان مثال، در ساخت اسباب بازی‌های گوناگون مانند عروسک‌ها و توپ‌ها برای کمک به حرکت قطعات متحرک که یک تجربه بازی خوب را به وجود آورد، کاربرد بلبرینگ مینیاتوری را در ساخت اسباب بازی نمی‌توان نادیده گرفت.

بلبرینگ مینیاتوری چه مشخصاتی دارند؟

بلبرینگ مینیاتوری در انواع مختلف خود به این دلیل این چنین در صنایع حساس که به ظرافت زیادی نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند که بدنه آن‌ها را از آلیاژ‌هایی نظیر SAE 52100 chrome  steel  یا 6 DIN 100C می‌سازند. آلیاژهای گفته شده همانطور که گفته شد، یک نوع فولاد کم آلیاژ کروم‌دار هستند که به صورت حدودی ۲% کروم و ۰.۵ % منگنز را به ساخت خود اختصاص می‌دهند.

بلبرینگ مینیاتوری می‌تواند لبه‌دار و استیل باشد که هر کدام کارایی خاص خود را خواهند داشت. زمانی که شما قصد داشته باشید برای سرعت بالایی از بلبرینگ مینیاتوری استفاده کنید. معمولاً نوع سرامیکی آن حرف بیشتری برای گفتن دارد و از نظر متریال بلبرینگ مینیاتوری علاوه بر متریال سرامیک از فولاد، برنج و پلاستیک تولید می‌شود.

ابعاد بلبرینگ مینیاتوری با سه سایز معرفی می‌شود که این 3 سایز را قطر داخلی، قطر خارجی و عرض تشکیل می‌دهند. اندازه ابعاد را به صورت اینچ یا میلی‌متر می‌توان معرفی کرد.به عنوان مثال، شما اگر یک بلبرینگ مینیاتوری ۶۰۰۰ را انتخاب کنید، قطر داخلی آن ۶ میلی‌متر، قطر خارجی آن ۱۰ میلی‌متر و عرض آن هم ۲ میلی‌متر معرفی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *