وبلاگ

کاربرد انواع بلبرینگ های تماس زاویه‌ ای

کاربردهای انواع بلبرینگ تماس زاویه‌ای

بلیرینگ‌ها در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام با توجه به ویژگی‌ها و ساختاری که دارند، در موارد مختلفی به کار ‌می‌روند. یکی از انواع بلبرینگ‌ها نوع تماس زاویه‌ای است که این نوع نیز در کاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شود. نکته مهم در رابطه با این قطعه این است که باید با توجه به نیازی که دارید، یک بلبرینگ صنعتی مناسب انتخاب کنید.

 

بلبرینگ تماس زاویه‌ای چیست؟

بلبرینگ تماس زاویه‌ای یکی از پرکاربردترین انواع بلبرینگ است که در انواع ماشین آلات و وسایل روزمره کاربرد وسیعی دارد. در هر حرکتی که یک جسم به دور یک محور بچرخد، حتماً از بلبرینگ در آن استفاده می‌شود. این قطعه مکانیکی ساختار ساده‌ای داشته ولی در کاهش اصطکاک، افزایش طول عمر و راندمان و کم کردن سر و صدای ماشین آلات نقش خیلی مهمی ایفا می‌کند. بلبرینگ تماس زاویه‌ای می‌تواند بار‌های محوری و شعاعی را تحمل کرده و عملکردی با سرعت بالا دارند. در مواردی که بار‌های محوری و بار‌های شعاعی هر دو وجود دارند، از این نوع بلبرینگ استفاده می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت قطعه‌ای همه کاره است که در طیف گسترده‌ای دارای عملکرد بالایی است.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای چیست؟

انواع بلبرینگ تماس زاویه‌ای

بلبرینگ تماس زاویه‌ای براساس فاکتور‌های مختلف تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها براساس تعداد ردیف است که انواع بلبرینگ براساس تعداد ردیفی که دارد، به شرح ذیل هستند:

بلبرینگ تک ردیفه: در این نوع بلبرینگ یک ردیف وجود دارد و بار محوری در یک جهت کنترل می‌شود. بلبرینگ چهار نقطه یکی از انواع این قطعات است که می‌تواند بار محوری را به خوبی تحمل کند. کارایی آن بالا است و زاویه تماس آن معمولاً ۳۵ درجه است. سطح لغزنده درونی آن نیز به صورت دو تکه است که همین مورد سبب افزایش قدرت تحمل بار می‌شود.

بلبرینگ دو ردیفه: این قطعه قابلیت این را دارد که بار محوری را در دو جهت کنترل کند. عرض این بلبرینگ نسبت به مجموعه عرض دو نوع تک ردیفه کمتر است. به طور کلی این نوع بلبرینگ‌ها شامل دو بلبرینگ تماس زاویه‌ای تک هستند که سطوح لغزنده بیرونی و درونی آن به هم چسبیده‌اند. زاویه تماس دو قطعه مخالف هم است و یک زاویه ۹۰ درجه را با هم تشکیل داده‌اند. این ساختار سبب شده تا این قطعه بتواند از دو جهت مخالف بار محوری را تحمل کند.

انواع بلبرینگ تماس زاویه‌ای

محصولات مرتبط: زنجیر صنعتی

 

کاربرد بلبرینگ تماس زاویه‌ای

بابرینگ تماس زاویه‌ای کاربرد‌های مختلف و گسترده‌ای دارد که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره شده است.

ماشین ابزار: اغلب در ماشین‌های فرز، ماشین‌های تراش و ماشین‌های حفاری به کار می‌رود. تحمل بار محوری و شعاعی زیادی داشته و برای کاربرد‌هایی که دقت بالا نیاز است بسیار مناسب هستند.

رباتیک: در ربات‌های صنعتی، ربات‌های خدماتی و ربات‌های پزشکی از این قطعه استفاده می‌شود. به دلیل برخورداری از ثبات و دقت بالا احازه می‌دهد تا ربات دقیق و روان حرکت کند.

صنعت خودرو: کاربرد بلبرینگ تماس زاویه‌ای در صنعت خودرو از دیگر کاربرد‌های این قطعه است که می‌توان به آن اشاره کرد. از آنجا که این قطعه می‌تواند بار‌های سنگین و سرعت بالا را تحمل کند، در اجزای مختلف خودرو چون گیربکس‌ها، توپی چرخ‌ها و موتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌

صنعت هوافضا: در کاربرد‌های مختلف هوافضا از این نوع بلبرینگ استفاده می‌شود. از جمله آن می‌توان به کاربرد آن در روتور هلیکوپتر، موتور‌های جت و فضاپیما‌ها اشاره کرد. این قطعه طوری طراحی شده که سرعت‌های بالا و دما‌های شدید را می‌تواند کنترل کند، از این رو برای استفاده در محیط‌های سخت مناسب هستند.

پمپ‌ها و کمپرسور‌ها: از دیگر کاربرد بلبرینگ تماس زاویه‌ای می‌توان به استفاده از آن در پمپ‌ها و کمپرسور‌ها اشاره کرد. این قطعه در پمپ‌های گریز از مرکز، کمپرسور‌های رفت و برگشتی، پمپ‌های پیستونی و کمپرسور‌های اسکرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بلبرینگ به دلیل نوع طراحی که دارد، می‌تواند بار‌های شعاعی و محوری را تحمل کرده و گزینه مناسبی برای کاربرد‌هایی با فشار بالا است.

کاربردهای انواع بلبرینگ تماس زاویه‌ای

توصیه‌های مهم در نصب بلبرینگ تماس زاویه‌ای

نصب بلبرینگ تماس زاویه‌ای کاری دقیق است که داشتن تجربه در آن بسیار مهم است. اگر در نصب هر اشکالی ایجاد شود، احتمال خراب شدن قطعه وجود دارد. برای نصب آن باید فشار قابل کنترل و متوازن استفاده شود. این فشار باید به دایره مماس بر شفت وارد شود و نباید هیچ فشاری به دایره بیرونی وارد شود. برای اعمال فشار متوازن توصیه می‌شود، از یک استوانه فلزی محکم استفاده شود. قطر آن باید به قدری باشد که سطح بلبرینگ را پوشانده و شفت راحت داخل آن جا شود. با استفاده از وسیله‌ای چون گیره یا جک فشار وارده به استوانه را به آرامی وارد کنید. اگر نمی‌توان از فشار آرام استفاده کرد، برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعه باید از چکش‌های پلاستیکی استفاده شود. با استفاده از یک گرما دهنده مناسب بلبرینگ را گرم کرده تا نصب راحتتر شود. توجه کنید که دمای آن نباید از ۱۱۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود.

توصیه‌های مهم در نصب بلبرینگ تماس زاویه‌ای

سخن پایانی

در مطالب بالا با بلبرینگ تماس زاویه‌ای و کاربرد‌های آن آشنا شدید. این بلبرینگ پر کاربرد براساس معیار‌های مختلف تقسیم می‌شود و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای دارد. این قطعه تحمل فشار بالایی دارد و برای کار‌هایی که فشار زیادی را متحمل می‌شوند مناسب است. توجه کنید که برای نصب آن فرد باید تجربه داشته باشد، در غیر این صورت احتمال آسیب به قطعه وجود دارد.جهت خرید و مشاوره راجع به انواع بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در سایت هایپر صنعت بلبرینگ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *