وبلاگ

۷ نکته کلیدی برای نگهداری از بلبرینگ ها

۷ نکته کلیدی برای نگهداری از بلبرینگ

بلبرینگ یکی از قطعات اصلی در دستگاه‌ها و ماشین آلات است که در کاهش اصطکاک و انتقال حرکت نقش مهمی دارد. این قطعه برای داشتن یک عملکرد خوب و افزایش عمر مفید نیاز به یکسری مراقبت‌ها دارد. با نگهداری از بلبرینگ می‌توان جلوی فرسودگی آن را گرفت. برای اینکه بلبرینگ دچار آسیب نشود، باید نکاتی را رعایت کنید.

بلبرینگ چیست؟

بلیرینگ از قطعات اصلی ماشین آلات است که نوعی یاتاقان یا چرخ دنده صنعتی است که در تمام وسایلی که می‌چرخند، استفاده می‌شود. این قطعه از اصطکاک جلوگیری کرده و مانع از سایش سطح در حال چرخش به روی هم می‌شود، که این امر فرسودگی را کاهش می‌دهد. این قطعه بار‌های محوری و شعاعی را تحمل کرده و هدف استفاده از آن‌ها گردش اجسام سنگین در کنار هم است. بلبرینگ در انواع مختلفی موجود است که از جمله آن می‌توان بلبرینگ استوانه‌ای، مخروطی، توپی، غلتکی را نام برد. هر کدام از این قطعات ویژگی‌هایی دارند و با توجه به کاربردی که دارند، استفاده می‌شوند. با نگهداری درست از این قطعه می‌توان عمر آن را بیشتر کرده و کمک کرد تا کارایی آن بهتر شود و نیاز به خرید بلبرینگ صنعتی در کارتان کمتر شود.

بلبرینگ چیست؟

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

بلبرینگ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این اجزا به چهار بخشی اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • ساچمه یا رول: این اجزا غلتکی بوده و معمولاً جنس آن از فولاد است. این قطعه می‌چرخد و سبب حرکت بلبرینگ می‌شود.
  • قفسه یا کیج: این جزء از جنس فولاد، فیبر و برنج است و جلوی حرکت جانبی و افقی رول‌ها را می‌گیرد. قفسه ساچمه را دربرگرفته و جلوی تماس آن‌ها با یکدیگر را می‌گیرد.
  • کنس یا رینگ: هر بلبرینگ دو رینگ خارجی و داخلی دارد که دیگر اجزای آن را از دو طرف احاطه کرده‌اند. اغلب جنس این رینگ‌ها از فولاد بوده و مقاومت بالایی دارند.
  • کاسه نمد: این قطعه بین کیج و رینگ‌ها قرار داشته و نوعی عایق در برابر نفوذ آب به داخل بلبرینگ است. شاید کاسه نمد در هر دو طرف کیج و بین رینگ خارجی و داخلی باشد و یا آنکه فقط بین کیج و رینگ داخلی قرار گرفته باشد. وظیفه آن این است که جلوی خروج روغن هیدرولیک از داخل کیج‌ها و بین رول‌ها می‌شود.

 

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

محصولات مرتبط : چرخ دنده صنعتی مورب | چرخ دنده صنعتی ساده

اهمیت تمیز کردن در نگهداری از بلبرینگ

نگهداری از بلبرینگ اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌توان جلوی فرسایش آن را گرفته و علاوه بر افزایش عمر مفید عملکرد آن را نیز بهبود بخشید. یکی از مواردی که در نگهداری این قطعه اهمیت دارد، تمیز نگه داشتن آن است؛ زیرا اصطکاک را کمتر کرده و باعث کاهش افت انرژی می‌شود. آلودگی موجود در بلبرینگ حرارت و دما را افزایش داده و با تمیز کردن آن می‌توان حرارت و تأثیر منفی آن بر روی عملکرد را کم کرد؛ همچنین تمیز نگه داشتن قطعه دقت در حرکت دستگاه را افزایش داده و کارایی را بهبود می‌بخشد.

نشانه‌های نیاز به تمیز کردن بلبرینگ

نیازی نیست همیشه بلبرینگ را تمیز کنید بلکه با دیدن برخی نشانه‌ها این کار را انجام دهید. در زیر به آن اشاره شده است:

  • شنیدن صدا‌های غیر عادی: شنیدن صدای غیر عادی مثل خراشیدن و یا صدا‌های خشن نشان از احتمال ایراد در بلبرینگ دارد. اگر این صدا به دلیل وجود آلودگی باشد، باید حتماً قطعه را تمیز کنید.
  • افرایش دما: گاهی به دلیل وجود آلودگی در بلبرینگ با افزایش دما مواجه خواهید شد. در این صورت باید آن را تمیز کرده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر از روان‌کننده استفاده نمایید.
  • لرزش یا تراکم ناخواسته: از دیگر نشانه‌های نیاز به تمیز کردن تراکم ناخواسته یا لرزش است که باید فوراً آن را تمیز کرد.
  • تغییر در عملکرد: وقتی عملکرد قطعه تغییر کند و یا کاهش یابد یعنی نیاز به تمیز شدن است. در این شرایط برخی مواقع دستگاه خوب کار نمی‌کند و در بعضی اوقات نیز کلاً توانایی کار ندارد.
  • مشاهده ذرات آلوده: وقتی بلبرینگ را باز کرده و رسوبات یا ذرات آلوده در آن دیده شد، باید آن را تمیز کرد.

نشانه‌های نیاز به تمیز کردن بلبرینگ

نکات مهم در نگهداری از بلبرینگ

نگهداری از بلبرینگ از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در این زمینه نکاتی را رعایت کنید. در صورتی متوجه خرابی بلبرینگ شدید، باید بلافاصله برای تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید، تا آسیب جدی‌تری به آن وارد نشود. برخی از نکات مهم در این زمینه عبارتند از:

حمل و نگهداری درست

برای آنکه گرد و غبار، رطوبت، آلاینده‌ها و کثیفی وارد بلبرینگ نشود، باید درست از آن نگهداری شود. باید بلبرینگ‌ها در در بسته‌بندی اصلی به صورت افقی قرار داده و در محیطی خشک و تمیز نگه داشت. بلبرینگ ظریف است و باید در هنگام حمل و یا کار با آن بسیار دقت کرد.

استفاده از ابزار‌های تخصصی

از دیگر نکات برای نگهداری از بلبرینگ استفاده از ابزار‌های تخصصی است. اگر از ابزار غیر تخصصی استفاده شود، باعث ایجاد فرو رفتگی، آسیب دیدن و سایش بلبرینگ می‌شود.

انجام جایگزینی با دقت بالا

اگر نیاز به تعویض بلبرینگ است، باید آن را با بلبرینگی با کیفیت‌تر از آن و یا برتر از آن جایگزین کنید. اگر قطعه‌ای با کیفیت پایین‌تر نصب کنید، احتمال شکست خوردن و خرابی تجهیزات بیشتر می‌شود. این مورد در افزایش هزینه‌ها نیز مؤثر است و مجبور به تعویض مجدد قطعه خواهید شد.

نصب درست

با توجه به نوع یاتاقان و تناسب آن روش‌های بستن بلبرینگ متفاوت است، اما نکته مهم بستن درست آن است. برای نصب حلقه‌های بلبرینگ شعاعی با توجه به سرعت، نوع بار و سطوح ارتعاش می‌توان از اتصالات پرس محکم و اتصالات کشویی استفاده کرد. اگر در زمان نصب فشار یاد و نادرستی اعمال شود، احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد؛ بنابراین هرگز از اتصالات خیلی سفت یا خیلی شل استفاده نکرده و بر روی بلبرینگ از روکش ضعیف استفاده نکنید.

اهمیت تمیز کردن در نگهداری از بلبرینگ

جهت مشاهده و خرید گریس نسوز از سایت هایپر بلبرینگ کلیک کنید.

نظارت

به عنوان یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از بلبرینگ نظارت بر آن است. معمولاً بلبرینگ هنگام خراب شدم علائم و نشانه‌هایی دارد. افزایش دما، افزایش لرزش و صدای خیلی زیاد می‌تواند نشان دهنده یک مشکل عمیق‌تر و جدی‌تر باشد. به خوبی قطعه را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل سریع با کارشناس و متخصص تماس بگیرید. توجه کنید که این کار تخصصی بوده و حتماً باید از یک فرد تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید.

انجام درست روغن کاری

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از بلبرینگ انجام روغن کاری درست است. خرابی روغن یکی از دلایل اصلی است که سبب خراب شدن بلبرینگ می‌شود. اگر روان‌کننده مناسب نبوده و یا خیلی کگ و یا خیلی زیاد روغن کاری انجام شود، بلبرینگ خراب می‌شود. با توجه به دما، سرعت، بار و شرایط محیطی یک روان‌کننده درست انتخاب کنید. می‌توانید از یک متخصص بلبرینگ میزان استفاده از روغن را پرسیده و مقدار آن را کنترل کنید. ‌

جلوگیری از خوردگی

خوردگی دشمن بلبرینگ است و اگر آن را در معرض رطوبت قرار دهید، با آن مواجه خواهید شد؛ بنابراین قطعه زنگ‌زده و دچار فرسودگی می‌شود و در نهایت خراب خواهد شد. با استفاده از دستکش می‌توان جلوی ورود مایعات و یا عرق دست به داخل بلبرینگ را گرفت. برای محیط‌های خورنده بلبرینگ مناسب انتخاب کنید تا جلوی بروز این مشکل گرفته شود. مثلاً در محیط‌های دریایی یا شیمیایی بهترین انتخاب استفاده از بلبرینگ فولاد ضد زنگ ۳۱۶ است.

سخن پایانی

بلبرینگ از قطعات اصلی در ماشین آلات است که در انتقال حرکت و کاهش اصطکاک نقش مهمی دارد. این قطعه در انواع مختلفی موجود است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، کاربرد‌های آن‌ها با یکدر متفاوت است. نگهداری از این قطعه اهمیت زیادی دارد و در این زمینه نیاز است تا نکاتی رعایت شود.جهت خرید انواع بلبرینگ صنعتی و دیگر تجهیزات صنعتی با کارشناسان ما در هایپر صنعت بلبرینگ در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *