وبلاگ

کاسه نمد کربن گرافیتی چیست؟

کاسه نمد کربن گرافیتی استیل

کاسه نمد گرافیتی چیست؟ چه انواعی دارد؟ در کجا به کار برده می‌شود؟ و… این‌ سوالات ممکن است ذهن شما را مشغول کرده و شما به دنبال پاسخ سوال‌های خود باشید. برای شروع باید بگوییم کاسه نمد در واقع قطعه‌ای کاربردی در بلبرینگ صنعتی است است که از آن در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی مانند پمپ‌ها، پیستون‌ها و از جمله اتصالات مختلف استفاده می‌شود. فشار کمپرسورهای هوای فشرده به 200 بار می رسد .چون شفت سرعت بسیاربالایی رادارد و فشار زیادی بر روی آن است ، الکتریسیته بوجود می آید و در این زمان ، کاسه نمدهای معمولی با متریال های دیگر قابل استفاده نمی باشند . به کاسه نمدی که باید در این سیستم استفاده شود کاسه نمد کربن گرافیتی یا استیل کربن گفته می شود که از متریال استیل نگیر و کربن گرافیت همراه بابوش ساخته شده است . کاسه نمد های استیل کربن تا دمای 220 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند که در ادامه این مطلب به آن پرداخته شده است.

معرفی کاسه نمد کربن گرافیتی

کاسه نمدکربن یاکاسه نمد کربن گرافیتی مخصوص کمپرسورهای هوا فشرده بوده که 220 درجه حرارت و 200بار فشار را تحمل می کند این کاسه نمد همراه با بوش مربوطه استفاده می شود . بعلت فشار بالا و سرعت , به شفت آسیب زیادی وارد می شود و به همین علت از بوش استفاده میگردد و توصیه می شود از استنلس استیل 316 نگیر استفاده شود تا الکتریسته در هنگام کارکرد کمپرسور از بین برود . همچنین گرافیت موجود در کاسه نمد کربن گرافیتی ، روان کننده برای شفت است .

کاسه نمدکربن گرافیتی

هایپر بلبرینگ نمایندگی فروش بلبرینگ های صنعتی در تهران

نحوه عملکرد کاسه نمد چگونه است؟

در مورد نحوه عملکرد کاسه نمد گرافیتی باید بگوییم عملکرد بسیار ساده‌ای دارد و به آسانی در سیستم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبه کاسه نمد به طور معمول روی بخش دوار، شفت قرار می‌گیرد و قطر بیرونی آن یا همان جداره کاسه نمد به صورت فشرده در محفظه نگهدارنده چفت شده و به این ترتیب کاسه نمد در سیستم مورد نظر در جای خود قرار داده می‌شود. برای اینکه حرارت زیادی هنگام عملکرد کاسه نمد ایجاد نشود، بهتر است لبه‌های کاسه نمد را روغن کاری کرد. عملکرد کاسه نمد به این صورت است که برای جلوگیری از نشتی، از طریق پمپ کردن محل تماس لبه و سطح شفت عمل می‌کند. اینکه جهت پمپ کردن این دو سطح به چه سمتی باشد به چهت پروفایل فشاری بستگی داشته و با آن ارتباط مستقیمی دارد.

پروفایل فشاری

حال پروفایل فشاری چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟ این پروفایل فشاری توسط طراحی هندسی لبه کاسه نمد کنترل می‌شود. بر اساس این مکانیزم گرادیان فشاری بزرگتری در سطح روغنی لبه کاسه نمد ایجاد می‌گردد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که گرادیان فشاری تنها یک جنبه از نحوه کارکرد کاسه نمد است.

جنبه دوم عملکرد کاسه نمد به وجود لایه‌ای از یک فیلم روغنی میان لبه کاسه نمد و سطح شفت اشاره دارد. جنبه سوم نیز به تشکیل ناهمواری‌هایی روی لبه کاسه نمد برای عملکرد‌های دیگر آن اختصاص دارد. این ناهمواری‌های در سیستم به صورتی قرار می‌گیرند تا بتوانند سیال درون سیستم را به طرف بخش روغنی پمپ کنند.

انواع کاسه نمد

انواع کاسه‌نمد‌ها بر اساس جنس کاسه نمد و کاربرد در سیستم‌های مختلف بررسی می‌شوند که عبارتند از:

  • کاسه نمد سیلیکونی:

این نوع از کاسه‌نمد‌ها برای دماهای متوسط کاربرد داشته و مخصوص حرارت هستند.

  • کاسه نمد وایتون(نسوز) :

اما اگر دمای سیستم مورد نیاز بیش از 250 درجه باشد باید از کاسه نمد وایتون استفاده کرد.

  • کاسه نمد گرافیتی یا کربنی:

این نوع کاسه نمد در خودروها استفاده نمی شود و فقط برای مصرف در سیستم های صنعتی طراحی شده است . کاسه نمد گرافیتی که با نام کاسه نمد استیل کربن هم شناخته می شود در کمپرسور هوایی که تحمل فشار ۲۲۰ درجه حرارت و ۲۰۰ بار فشار را دارند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این قطعات برای روغن کاری شفت ها و یاتاقان ها در سیستم های هیدرولیکی استفاده می شوند.

  • کاسه نماد‌های معمولی یا NBR:

نمونه دیگری از کاسه نمد‌ها در بیشتر دستگاه‌های صنعتی دیده می‌شوند که از حرارت بالایی برخوردار نیستند کاسه نماد‌های معمولی بوده که پرکاربردترین نوع هستند.

  • کاسه نمد رفت و برگشتی:

این نوع کاسه نمد در جاهایی که شفت حرکت رفت و برگشتی دارد، استفاده می‌شود. این مدل از کاسه‌نمد‌ها دارای دو فنر بوده و برای کردن کردن شافت، در دو طرف سیستم نصب می‌گردد. البته باید توجه داشت که طراحی این نوع کاسه نمد‌ها با سایر مدل‌ها متفاوت است به نحوی که شیار لبه داخلی کاسه نمد به این صورت طراحی شده که گاهی به سمت چپ یا راست یا راست و چپ است که عمل برگرداندن روغن روی شفت را انجام می‌دهد. به همین دلیل باید توجه داشت که شفت دستگاه یا خودروی مورد نظر به چه صورت است، چپ گرد است یا راست گرد؛ زیرا دوران‌های بالای شیار روی لبه کاسه نمد، باعث ریختن روغن روی شافت شده و آن را همیشه چرب نگه می‌دارد. به همین دلیل اگر شیار کاسه نمد برعکس باشد، باعث می‌شود روغن از روی شافت رد شده و خودرو با مشکل نشتی روغن مواجه می‌گردد.

کاسه نمد کربن گرافیتی

اجزای کاسه نمد

کاسه نمد قطعه‌ای است که از سه جزء تشکیل شده که این اجزا عبارتند از: فنز، واشر کاسه‌ای شکل فلزی و نمد. این قطعه از نشت سیالات در قطعات مکانیکی جلوگیری کرده و مانع از نفوذ گرد و غبار به این قطعات مکانیکی می‌گردد. البته امروزه به طور کلی به هر کدام از واشرهای پلاستیکی گرد که دارای اندازه‌های مختلف هستند و در انواع دستگاه‌های مکانیکی از جمله موتور خودرو استفاده شده و مانع از نفوذ روغن به بیرون خودرو می‌شوند، کاسه نمد می‌گویند. به عبارت دیگر جایی که چرخش و دورا وجود داشته باشد، کاسه نمد نیز وجود دارد تا جلوی بلبرینگ قرار گرفته و از خروج مایع یا هر سیال دیگری که داخل موتور و دستگاه وجود دارد، جلوگیری کند.

جنس کاسه نمد

کاسه‌نمد‌ها از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزات تولید می‌شوند تا توانایی بالایی داشته بباشند. جنس کاسه نمد‌ها به صورتی است که بتوانند در شرایط مختلفی از جمله دما و فشار بالا، مواد شیمیایی یا محیط‌های اسیدی و بازی عملکرد مناسب خود را داشته باشند و مقاومت بالایی از خود نشان دهند و به راحتی دچار فرسودگی نشوند. فرسوده شدن کاسه نمد با نشت روغن در دستگاه همراه است که باعث می‌شود کاسه نمد کارایی خود را از دست دهد.

جمع بندی

برای اینکه دستگاه شما با نشتی روغن مواجهه نشده و عملکرد مناسبی داشته باشد، باید در میان انواع کاسه‌نمد‌ها مدلی را که با دستگاه شما سازگار بوده و مقاومت لازم را دارد خریداری کنید. با انتخاب کاسه نمد مناسب برای دستگاه خود نه تنها از از خروج و نشت روغن و نفوذ گرد و غبار به دستگاه خود جلوگیری میکنید بلکه طول عمر دستگاه یا خودروی خود را نیز افزایش می‌دهید.

آیا کاسه نمد کربن گرافیتی در خودرو هم استفاده می شود؟

خیر ، این نوع از کاسه نمد فقط در سیستم های صنعتی که دمای آنها به 200 درجه بالاتر می رسد، کاربرد دارد.

بهتر است از چه نوع کاسه نمد کربن گرافیتی در سیستم ها استفاده شود؟

توصیه می شود از استنلس استیل 316 نگیر استفاده شود تا الکتریسته ی به وجود آمده در هنگام کارکرد کمپرسور از بین برود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *