وبلاگ

0 تا 100 کنس بلبرینگ | ساختار+کاربرد

انواع کنس بلبرینگ

کاربرد کنس (رینگ) بلبرینگ به طور مستقیم در عملکرد و کارایی انواع بلبرینگ و رولبرینگ موثر است. برای اینکه بدانیم کنس چیست، ابتدا باید عملکرد اصلی کنس یا رینگ بلبرینگ را بررسی کنیم که پشتیبانی از بدنه چرخان مکانیکی، کاهش ضریب اصطکاک در طول حرکت آن و اطمینان از دقت چرخش آن است.

کنس بلبرینگ چیست؟

لایه ی بالا و پایین و در برگیرنده ساچمه های بلبرینگ صنعتی را کنس بلبرینگ می نامند.کنس و یاتاقان بلبرینگ قطعات مهم در بلبرینگ های صنعتی و در دستگاه های صنعتی هستند که مسئولیتی بر عهده دارند. کنس‌ها به عنوان قطعات فلزی استفاده می‌شوند و در مجاورت با بلبرینگ، همراه با نیاز به حرکت قطعه، جهت پشتیبانی و کمک به حرکت آن استفاده می‌شوند. یاتاقان بلبرینگ نیز در صنایع حمل‌ونقل و خودروسازی، و همچنین در خطوط تولید برای مونتاژ قطعات به کار می‌روند. هدف اصلی استفاده از کنس‌ها و یاتاقان بلبرینگ، کاهش‌ دادن اصطکاک، تحمل وزن بیشتر قطعه، کاهش فرسایش و طول عمر پایدارتر قطعات است.

کنس بلبرینگ شامل چه قطعاتی است؟

یاتاقان و کنس بلبرینگ برای پشتیبانی و حرکت محورها و اجزای مکانیکی دستگاه ها به کار می‌روند. این دو قطعه شامل چند قطعه کوچکتر است. یاتاقان شامل حلقه‌های بیرونی و درونی و توپی است که به وسیلهٔ یک حفرهٔ شکل گرفته در حلقهٔ داخلی، به یکدیگر متصل شده‌اند. این کار باعث می‌شود که قطعات متحرک با کارایی بالا و بدون فرسایش حرکت کنند.

کنس بلبرینگ شامل یک رینگ بیرونی، یک رینگ داخلی و ساچمه‌های کروی است. ساچمه های کروی ممکن است با انواع مختلف مواد، از جمله فلزات، پلاستیک و سرامیک ‌ساخته شوند. این کابین بلبرینگ درون رینگ‌های خود قرار می‌گیرد و به راحتی به مکان های دیگر حرکت می‌کند. بنابراین کنس بلبرینگ باعث کاهش اصطکاک و فرسایش سایر قطعات می‌شود.

اتصالات این بخش از بیرینگ توسط پیچ و مهره‌های فولادی انجام می‌شود. زاویه قرارگیری یاتاقان بلبرینگ در برخی موارد در راستای موازی با شفت و محل اتصال پیچ و مهره و در برخی موارد دیگر در راستای عمودی شفت است. این زاویه به معنی این است که قرارگیری و زاویه اتصال کنس بلبرینگ به شافت و محور دایره‌ای بستگی دارد.

در حالت کلی یاتاقان بلبرینگ یکی از قطعات پرکاربرد در صنعت خودروسازی است که بیشتر افراد آن را می‌شناسند و با آن سر و کار دارند. کنس بلبرینگ به راحتی با اعمال تغییراتی توسط ابزارهای خاص قابلیت تعویض دارد.

بسته به تفاوت بلبرینگ ها از جمله بلبرینگ تماس زاویه ای ، بلبرینگ شایرعمیق ،بلبرینگ کف گرد و بلبرینگ خود تنظیم ، کنس های بلبرینگ به انواع مختلف نام گذاری می شوند.

کنس های بلبرینگ

کاربرد کنس بلبرینگ

کاربرد کنس بلبرینگ را می توان فراهم کردن امکان چرخش آزاد و کاهش اصطکاک در بلبرینگ دانست. کاربرد کنس بلبرینگ این است که ساچمه ها بین دو عدد کنس داخلی و خارجی بلبرینگ وجود دارند و بر روی آن حرکت غلطشی دارند . این قطعه در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو سازی به کار می رود و مزایای زیادی در حوزه های مختلف دارد. این قطعه به دلیل نقش آن در کاهش اصطکاک قطعات، ممکن است در اثر گذر زمان دچار نقص و یا فرسایش بشود، به همین دلیل نیاز است که اقدام به تعویض این قطعه بنمایید. . علاوه بر این در صنایع دیگری مانند هوافضا، صنایع ریلی و تولید قطعات کوچک و ظریف در دندانپزشکی نیز از کنس بلبرینگ استفاده می‌شود. کنس یا یاتاقان بلبرینگ مانند سایر قطعات استفاده‌شده در بلبرینگ از آلیاژهای متفاوتی تولید می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

بین دو عدد کنس داخلی و خارجی بلبرینگ محصور می باشند و بر روی آن حرکت غلتشی دارند.

در برخی از بلبرینگ ها اجزای غلتان ( ساچمه بلبرینگ ) و کنس داخلی و خارجی بلبرینگ به یکدیگر متصل می باشند مانند بلبرینگ شیار عمیق .

در برخی دیگر قفسه و ساچمه های بلبرینگ به یک کنس بلبرینگ متصل بوده و کنس بلبرینگ به راحتی از مجموعه جدا می شود مانند رولبرینگ های مخروطی .

در بعضی حالات دو حلقه یا کنس و ساچمه ها به طور کامل از یکدیگر جدا می شوند مانند بلبرینگ کف گرد .

کنس بلبرینگ از چه آلیاژی ساخته شده است؟

میزان عملکرد و راندمان بلبرینگ‌ها به جنس آلیاژ استفاده ‌شده در ساخت آن‌ها بستگی دارد. در حالت کلی جنس آلیاژ کنس بلبرینگ در کیفیت ، مرغوب بودن و کارایی این قطعات نقش موثری خواهد داشت. به دلیل اینکه وظیفه نگهداری از ساچمه ها بر عهده رینگ قرار دارد؛ باید جنس این قطعه به حدی سخت باشد که در برابر فرسایش و ساییدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. علاوه بر این آلیاژ استفاده‌شده در ساختار کنس بلبرینگ باید به صورتی باشد که ضمن حفظ دقت ابعادی، بتواند ساختار قطعه فولادی را در برابر دمای کاری بالا حفظ کند. به همین علت فولاد کروم دار در ساخت رینگ داخلی و خارجی به کار برده می‌شود.

اجزای مختلف بلبرینگ

معمولاً فولاد AISI 52100 از نوع کروم داری است که در ساخت کنس یا رینگ بلبرینگ استفاده می‌شود. این فولاد کروم دار شامل 1 درصد کربن و 1.5 درصد آلیاژ کروم می‌شود که در برابر دما تا 250 درجه فارنهایت یا بیشتر پایداری از خود نشان می‌دهد. انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت ماشین‌کاری و یکدست بودن عالی از جمله ویژگی‌های این نوع فولاد است.

از سوی دیگر فولاد AISI 440C با قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و تحمل تا دمای 70 درجه فارنهایت نیز در ساخت کنس استفاده می‌شود. به کارگیری این فولاد در صنعت خودروسازی به مراتب گران‌تر از فولاد کروم دار AISI 52100 است. به علاوه اینکه نمی‌تواند بار زیادی را نیز تحمل کند. فولادهای ضدزنگ دیگری مانند AISI M50 در صنعت هوافضا و ساخت سیستم‌های پشتیبانی هواپیما نیز در ساخت رینگ بلبرینگ به کار گرفته می‌شود. این نوع از فولاد با توجه به وجود 4 درصد آلیاژ مولیبدن موجب افزایش استحکام قطعه شده و به مراتب مطمئن‌تر از انواع دیگر فولاد است.

انواع کنس بلبرینگ

رینگ بلبرینگ یا کنس بلبرینگ شامل دو نوع اصلی است: رینگ داخلی و رینگ خارجی. رینگ داخلی در داخل بلبرینگ قرار می گیرد و با بخش داخلی اجزای دستگاه متصل می شود. رینگ خارجی در بیرون بلبرینگ قرار می گیرد و با بخش خارجی اجزای دستگاه مرتبط می شود.

  • کنس ساده

این نوع از کنس موجب کاهش اصطکاک بین سطوح مختلف توسط روان‌کارها می‌شود. سرعت متوسط و در برخی موارد کم یاتاقان ساده موجب می‌شود تا نیاز به خنک کاری وجود داشته باشد. میزان طول عمر این نوع از رینگ‌ها بستگی به نوع روان کار استفاده ‌شده دارد.

  • کنس مرصع

این نوع یاتاقان به صورت گردشی در اطراف نقطه ای خارج از نشیمن‌گاه می‌چرخد. هر چند سرعت کمی دارد اما دقت بسیار زیادی در انجام کار از خود نشان می‌دهد. رینگ مرصع بیشترین کاربرد را در تولید ساعت دارد. شما می‌توانید با انتخاب یک روان کار صنعتی مناسب، تا حد زیادی طول عمر این نوع رینگ را افزایش دهید.

  • کنس غلطشی

استفاده از غلطک یا ساچمه در کنس غلطکی موجب کاهش اصطکاک می‌شود. سرعت متوسط رو به بالای این نوع کنس نیاز به خنک کاری را تشدید می‌کند. در این نوع کنس ، کاهش اصطکاک ایجادشده نسبت به کنس ساده بیشتر بوده و قابلیت تحمل بار بیشتری را دارد.

  • کنس لغزشی

این نوع از کنس به عنوان تکیه‌گاه برای ایجاد حرکت چرخشی در هر دو جهت شعاعی و محوری استفاده می‌شود. طول عمر این نوع از کنس بی‌نهایت است؛ به نحوی که می‌توان به صورت مداوم بدون ایجاد خرابی، از آن استفاده کرد. میزان فرسایش و ساییدگی در هنگام شروع به کار و خاموش کردن دستگاه مقداری ناچیز است. وجود سنگ ریزه و گرد و غبار می‌تواند موجب خرابی این نوع رینگ شود.

کنس بلبرینگ

  • کنس مغناطیسی

در این نوع کنس بلبرینگ، با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی، دو جزء مختلف دستگاه به صورت جدا از یکدیگر نگهداری می‌شوند و همین امر موجب کاهش اصطکاک می‌شود. طول عمر و سرعت بسیار بالای این نوع کنس بدون نیاز به نگهداری، از جمله قابلیت‌های کنس مغناطیسی است. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت میزان انرژی مصرفی این نوع کنس بسیار زیاد است.

  • کنس خمشی

ایجاد تغییر شکل در مواد ، موجب حرکت دادن کنس خمشی می‌شود. با توجه به خاصیت انعطاف‌پذیری پایینی که دارد، دامنه حرکتی آن به شدت محدود است. سرعت بالا از قابلیت‌های دیگر کنس خمشی است. طول عمر این نوع یاتاقان به نوع کاربری آن بستگی دارد.

نتیجه گیری

حال که مشخص شد کنس بلبرینگ چیست و با کاربرد کنس بلبرینگ آشنا شدید، خرید کنس بلبرینگ و بلبرینگ ها را راحت تر و دقیق تر انجام خواهید داد. فروش کنس بلبرینگ یکی از خدماتی است که توسط عرضه کنندگان بلبرینگ، لوازم و قطعات جانبی انجام می شود. با در نظر گرفتن اینکه کاربرد کنس در بلبرینگ چیست، می توان گفت که کنس بلبرینگ از قطعات مصرفی است که در بعضی مواقع نیاز به تعویض دارد؛ قطعات و لوازم تعویضی باید دارای کیفیت بالایی باشند تا از نظر هزینه ها، تعویض آن توجیه اقتصادی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *