وبلاگ

بلبرینگ ضد آب و ضد گرد و غبار چیست؟

تاثیر گرد و غبار روی بلبرینگ

بلبرینگ یک قطعه مکانیکی است که برای کاهش اصطکاک بین دو قطعه مستقل استفاده می شود. این قطعه دارای طرح های مختلفی است که از جمله آنها می توان به بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ خودتنظیم و … اشاره کرد. بلبرینگ ها در راستای حرکت محوری مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یک قطعه واسطه، برای کاهش اصطکاک و تراکم بین دو قطعه و همچنین انتقال بار و حفاظت از آنها در برابر سایش و سایر آسیب های مکانیکی عمل می کنند. بلبرینگ ها در صنایع مختلفی از جمله صنایع خودروسازی، هواپیمایی، انرژی، نفت و گاز، صنعت دریایی، پزشکی و… استفاده می شوند.

مضرات وجود گرد و غبار در محیط کارگاهی

گرد و غبار در محیط کارگاهی می‌تواند به شدت برای ماشین‌ها و بلبرینگ‌ها مضر باشد. این آلودگی ها می‌توانند به طور موثری روی عملکرد و عمر مفید قطعات تأثیر بگذارند. ممکن است گرد و غبار به داخل ماشین‌ها نفوذ کرده و باعث خرابی یا افت عملکرد آن شود. همچنین، بلبرینگ‌ها نیز اگر گرد و غبار به داخل آنها نفوذ کند به سرعت خراب می‌شوند ، زیرا این ذرات می‌توانند باعث ایجاد خشکی و فرسایش بلبرینگ‌ها شوند. بنابراین، رعایت استانداردهای بهداشتی و اجرای مناسب سیستم جمع‌آوری گرد و غبار و نظافت محیط کارگاهی، به عنوان یک راهکار اساسی، می‌تواند به طور قابل توجهی راندمان و عمر مفید ماشین‌ها و بلبرینگ‌ها را افزایش دهد. البته در برخی موارد تمیزکاری هم پاسخ گو نیست و ما نیاز به استفاده از بلبرینگ های ضد گرد و غبار را داریم.

در این مقاله از هایپر بلبرینگ می‌خواهیم بلبرینگ ضد گرد و غبار را به شما معرفی کنیم که مانع از بروز این اتفاق شده و خیلی کمتر تحت تاثیر گرد و خاک قرار می‌گیرد. همچنین راه‌هایی را برای حفاظت بلبرینگ از گرد و خاک در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بلبرینگ ضد گرد و غبار چیست؟

یکی از اصلیترین دلایل چسبیدن ذرات گرد و غبار به بلبرینگ، روغن‌ها یا روانکار‌هایی هستند که برای کاهش اصطکاک استفاده می‌شوند. این بلبرینگ‌ها همچنین در صنایعی که نیاز به حمایت از بلبرینگ در برابر آب و هوای آلوده و پر خاک دارند ، استفاده می‌شوند. برای محافظت از بلبرینگ‌ها در برابر گرد و غبار، این بلبرینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ورود گرد و غبار و مواد معلق مقاوم باشند. بلبرینگ ضد گرد و غبار برای محیط‌های پر از ذرات ریز ساخته شده و رویه آن با استفاده از ماده خاصی به اسم رزین پلی الفین پوشانده شده است. این نوع رزین میل ترکیب بسیار کمی‌ با روغن روانکاری دارد و به همین دلیل ذرات گرد و غبار به آن نمی‌چسبند.

بلبرینگ ضد گرد و غبار

مزایای استفاده از بلبرینگ ضد گرد و غبار

  • طول عمر بالاتر
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • نیاز به روانکاری کمتر
  • عدم نیاز به تمیز کردن مداوم
  • قابلیت حفظ عملکرد ثابت
  • داشتن امکان لغزش نرم

بلبرینگ‌های ضد گرد و غبار ساختار ویژه‌ای دارند که اجازه می‌دهد تا این بلبرینگ‌ها در محیط‌هایی که با گرد و غبار پرشده‌اند، کارایی طولانی‌مدت داشته باشند. مزیت اصلی استفاده از بلبرینگ‌های ضد گرد و غبار پایداری بالایی است که این بلبرینگ‌ها در مقابل آلودگی های خارجی دارند. بلبرینگ‌های معمولی در طول زمان با وجود گرد و غبار، کارایی خود را کاهش می‌دهند و نیاز به تعویض دارند. با استفاده از بلبرینگ‌های ضد گرد و غبار می‌توان از هزینه تعمیرات کاست و همچنین زمان بیشتری را در اختیار داشت. در ضمن، بلبرینگ‌های ضد گرد و غبار به راحتی قابل نصب هستند و برای موتورها و دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش های محافظت از بلبرینگ در برابر گرد و غبار چیست؟

برای حفاظت از بلبرینگ ها از جمله بلبرینگ خودتنظیم ، شیار عمیق ، کف گرد و … در برابر گرد و غبار، ابتدا باید از نوع بلبرینگ مناسب برای شرایط محیطی استفاده شود. سپس می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از قطعات محافظ، سیستم‌های چرخشی هوا و فیلتراسیون، محافظت در برابر نفوذ آب استفاده کرد. همچنین، لازم است بلبرینگ‌ها با توجه به تاریخچه و مدت زمان کارکرد، به طور مرتب بررسی شوند تا همیشه به بهترین عملکرد دست یابند. در کل، توجه به جزئیات ریز نحوه نصب و استفاده از بلبرینگ‌ها، باعث حفاظت در برابر گرد و غبار و همچنین بالا بردن عمر آن‌ها خواهد شد.روش های دیگری نیز برای محافظت از این قطعات وجود دارد .از جمله :

  • استفاده از مهر و موم‌های تماسی که برای شفت‌هایی با عملکرد مستقیم مناسب هستند.
  • استفاده از مهر و موم‌های مالشی که امکان خم شدن شفت را فراهم می‌کنند
  • استفاده از لب بند لاستیکی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به شیار‌ها
  • استفاده از کاربید سیلیکون برای جلوگیری از ایجاد خط و خش در اثر سایش ذرات گرد و غبار

در همه این موارد باید به خاطر داشته باشید که این عایق‌ها را حتما هر چند وقت یک بار تعویض کنید؛ زیرا روانکار‌ها بر روی آن‌ها می‌نشینند و کاراییشان را از بین می‌برند. از سوی دیگر شرایط کاری بلبرینگ مانند دما، فشار و حرارت هم می‌تواند بر روی کیفیت عایق‌ها تاثیر منفی بگذارد.

ساخت بلبرینگ های ضد گرد و غبار

ایده اختراع بلبرینگ های با تکنولوژی Molded Oil ابتدا بر اساس گزارش های رسیده از خرابی بعضی بلبرینگ های مورد استفاده در خط تولید مواد سیلیکونی شکل گرفت. گزارش ها خرابی های زود هنگام بلبرینگ اره های تسمه ای را نشان می داد (از این اره ها برای برش سیلیکون و استفاده از آن در صنایع نیمه رسانا استفاده می شود). پس از بررسی های به عمل آمده توسط شرکت NSK مشخص شد که علت اصلی این خرابی ها شسته شدن مواد روانکار مورد استفاده در بلبرینگ و ورود براده های سیلیکون به داخل بلبرینگ است. به منظور رفع این مشکل محققان این شرکت در واحد تحقیقات پس از بررسی های فراوان و آزمایشات متعدد، موفق به ساخت تکنولوژی Molded Oil شدند.

بلبرینگ ضد غبار NSK

تکنولوژی Molded-Oil امکان روانکاری مداوم بلبرینگ ها را فراهم می کند و نیاز به روغن کاری دوره ای بلبرینگ ها را از بین می برد. همچنین این تکنولوژی باعث محافظت بلبرینگ ها در برابر آلودگی نیز می شود.

ویژگی های برینگ های Molded-Oil:

  • امکان استفاده در محیط های فوق تمیز به دلیل عدم نیاز به روانکاری دوره ای
  • عمر مفید تا دو برابر بیشتر در محیط های در تماس با آب و یا گرد و خاک نسبت به بلبرینگ های گریس خور
  • عدم نیاز به سرویس های دوره ای و روغن کاری

نتیجه گیری

در این مقاله از هایپربلبرینگ سعی کردیم تا بلبرینگ ضد گرد و غبار را به شما عزیزان معرفی کنیم و راهکارهایی برای محافظت بلبرینگ در برابر گرد و غبار به شما ارائه دهیم.شما می توانید برای خرید انواع بلبرینگ اعم از بلبرینگ تماس زاویه ای ، شیار عمیق ، کف گرد و … به سایت هایپر صنعت بلبرینگ مراجعه نمایید تا محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت در اسرع وقت تهیه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *