وبلاگ

اجزای اصلی کاسه نمد

اجزای اصلی کاسه نمد

کاسه نمد قطعه‌ای یدکی در خودرو است که به آب بند نیز معروف است. این قطعه در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی همانند پمپ‌ها، پیستون‌ها و دیگر اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاسه نمد‌ ها کاربرد‌های مختلفی دارند و از اجزای مختلفی نیز تشکیل شده اند. کاربرد اصلی این قطعه مهم جلوگیری از نشت روغن و محافظت از دیگر قطعات در مقابل گرد و غبار است. اگر شما نیز تمایل دارید تا با این قطعه یدکی و کاربرد‌های ان بیشتر آشنا شویم در ادامه همراه ما باشید.

کاسه نمد چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی برای کاسه نمد داشته باشیم باید به تاریخچه آن رجوع کنیم. جالب است بدانید که در گذشته برای جلوگیری از روغن ریزی در ماشین‌ها از نوعی پارچه به نام نمد استفاده می‌کردند. نمد‌ها پارچه‌های جاذبی بودند که به راحتی روغن اضافه را جذب و از نشت آن جلوگیری می‌‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از مواد نفتی و فلزات برای هر قطعه از دستگاه‌ها و خودرو‌ها، کاسه نمد مخصوص طراحی می‌شود. باید توجه کنید که انواع کاسه نمد، با توجه به میزان دما از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شود. به طور مثال در حرارت‌های بالای ۱۵۰ درجه از کاسه نمد با جنس وایتون که تشکیل شده از مواد سیلیکونی و فشار میب باشد استفاده می‌شود. کاسه نمد‌ها عموما در قسمت‌هایی از خودروهمانند ورودی و خروجی گیربکس، پلوس، میل لنگ، شیر فرمان و سوپاپ‌ها کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

کاسه نمد چیست؟

خرید انواع بلبرینگ صنعتی از فروشگاه هایپر صنعت بلبرینگ

معرفی اجزای کاسه نمد

کاسه نمد همانند هر قطعه یدکی دیگر از اجزای خاصی تشکیل شده است که هر کدام کارایی‌های متفاوتی دارند. کاسه نمدها به طور کلی از دوبخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. بخش داخلی کاسه نمد بسیار انعطاف پذیر بوده ولی در مقابل بخش خارجی بسیار سخت و غیر قابل انعطاف است. جنس بخش داخلی کاسه نمد، از نوعی پلاستیک طبیعی که به پلاستیک سنتزی معروف است تشکیل شده است. این نوع پلاستیک، با قرار گرفتن در معرض فشار منجر به عدم ریختن روغن می‌گردد.استخوان بند و یا هسته داخلی کاسه نمد، یکی از اجزای اصلی این قطعه یدکی است که از جنس فلز با روکشی پلاستیکی است. در اجزای داخلی برخی از انواع کاسه نمد‌ها از فنر نیز استفاده شده است.

شکل ظاهری کاسه نمد‌ها به صورت یک دایره تو خالی است که لبه داخلی برخی از انواع آن از نمد تشکیل شده است. در حقیقت لبه داخلی کاسه نمد به سه بخش مرز آب بند، لبه آب بند و لبه گردگیر تقسیم می‌شود. وظیفه اصلی آب بند،جلوگیری از ورود گرد و غبار و نشت روغن است. آب بند از ترکیب فلزات و مواد پلاستیکی تشکیل شده است. جنسآب بند نیز باید به گونه ای باشد تا در شرایط مختلف همچون دما و فشار بالا، محیط‌های اسیدی و تماس با مواد شیمیایی مقاوم بوده و دچار فرسودگی و خوردگی نشود. مرز آب بند نیز فشار مورد نیاز برای اب بندی سطح شفت را فراهم می کند. بخش سوم کاسه نمد که به لبه گردگیر معروف است در حقیقت عملکردی مشابه مرز آب بند دارد. تفاوت این بخش با مرز آب بند در نداشتن فنر و کارکرد بدون آن است.

اجزای کاسه نمد

از دیگر محصولات هایپر صنعت بلبرینگ : انواع زنجیر صنعتی و چرخ دنده صنعتی ساده

سخن پایانی

یکی از قطعات یدکی مهم در خودرو و تمامی سیستم‌های هیدرولیکی کاسه نمد یا آب بند است که کاربرد بسیاری دارد. کاربرد اصلی این قطعه یدکی جلوگیری از نشت روغن و عبور گرد و غبار است. در حقیقت کاسه نمد قطعات دیگر را در مقابل انواع آلودگی محافظت می‌کند. آب بند همانند هر قطعه دیگر از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا ویژگی و عملکرد متفاوتی دارند. به طور کلی کاسه نمد‌ها را می‌توان به سه بخش لبه آب بند، مرز آب بند و لبه گردگیر تقسیم بندی کرد. هر کدام از این بخش‌ها عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند و در نهایت هر سه بخش با هدف جلوگیری از روغن ریزی و نشت روغن فعالیت می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم تا مطالبی در خصوص کاسه نمد و معرفی اجزای آن داشته باشیم. اگر شما نیز به دنبال خرید این محصول هستید می توانید با برقراری تماس با بخش فروش سایت هایپر صنعت بلبرینگ، اطلاعات لازم را دریافت نموده و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *