وبلاگ

کامل ترین بررسی بلبرینگ دور بالا و دور پایین

بلبرینگ دور بالا

بلبرینگ‌ها یکی از قطعاتی هستند که در لوازم منزل، صنعت و… کاربردهای بسزایی دارند. بلبرینگ‌های صنعتی بر اساس اینکه در چه سرعتی دوران می‌کنند، به دو دسته دور بالا و دور پایین تقسیم شده‌اند. این محصولات از نظر ساختاری، جنس، قیمت و موارد دیگر دارای تفاوت‌هایی هستند که در این مقاله راجع‌به آن‌ها صحبت شده است‌.

معرفی بلبرینگ دور بالا و دور پایین

قبل از اینکه تفاوت بلبرینگ ‌دور بالا با دور پایین را بیان کنیم، بهتر است به معرفی این دو قطعه کاربردی در صنایع مختلف بپردازیم‌.

بلبرینگ دور بالا

بلبرینگ دور بالا همان‌طور که از اسمش مشخص است برای سرعت‌های چرخشی بسیار زیاد مناسب است. طراحی، تولید و حتی به‌کارگیری این بلبرینگ‌ها باید در نهایت دقت، ایمنی و سلامت انجام شود. در ساخت بلبرینگ دور بالا از فلزات و متریال مقاومی استفاده می شود که در برابر سایش و اصطکاک و همچنین بارهای سنگین کارآیی خود را از دست ندهند. فولاد آلیاژی، کروم و کربنیترید تنگستن رایج‌ترین موادی هستند که در تولید بلبرینگ دور بالا به‌کار می‌روند. طراحی این بلبرینگ‌ها نیز بسیار اهمیت دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که مقابله با کاهش افت فشار و سایش را فراهم سازد.

بلبرینگ دور پایین

بلبرینگ دور پایین، بر خلاف بلبرینگ‌های دور بالا برای سرعت‌های چرخشی کم مناسب است. این بلبرینگ‌ها در مواردی کاربرد دارند که سرعت اهمیتی نداشته و به‌جای آن استحکام و تحمل بار زیاد مهم باشد. متریال بلبرینگ‌های دور پایین نیز از فولاد آلیاژی است که معمولا به روش مخزن روغن یا روغن‌ریزی آبکاری می‌شود تا دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد. در طراحی این بلبرینگ‌ها به کاهش افت فشار و سایش در سرعت‌های پایین توجه و اهمیت زیادی داده شده است تا طول عمر بلبرینگ افزایش یابد‌.

بلبرینگ دور بالا با دور پایین از نظر ظاهری چه‌ تفاوت‌هایی باهم دارند؟

در نگاه اول با مشاهده بلبرینگ‌های دور بالا و دور پایین متوجه تفاوت ظاهری آن‌ها خواهید شد. بلبرینگ دور بالا با دقت و طراحی منظم‌تری ساخته شده است و برای قابلیت چرخش در سرعت‌های بالا از قطعه‌ای به نام بوش در آن‌ها استفاده شده ‌است. بلبرینگ دور پایین شامل استوانه‌ای گرد با ظاهری خشن و اتصالات شل بوده که طراحی ضعیف‌تری دارد.

 

روانکاری در بلبرینگ های سرعت بالا و سرعت پایین چه تفاوتی دارد؟

روانکاری بلبرینگ دور بالا با موادی مانند مه روغن، جت روغن و هوا روغن انجام می‌شود. روانکاری اصطکاک را کاهش می‌دهد و منجربه خنک شدن بلبرینگ می‌شود. در نتیجه عمر بلبرینگ افزایش پیدا می‌کند. در بلبرینگ‌های دور پایین به‌خاطر اینکه شرایط کاری به‌نحوی است که اصطکاک کمتر بوده و بلبرینگ دیرتر داغ می‌شود، روانکاری اصولا معنایی ندارد.

فرق بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر ساچمه‌ ها

ساچمه یکی از قطعات مهم در بلبرینگ دور بالا و دور پایین است که در هر دوی آن‌ها وظایف متفاوتی دارد‌. در بلبرینگ دور بالا، ساچمه حلقه داخلی و بیرونی را به‌هم متصل کرده و در واقع فاصله میان آن‌ها را حفظ می‌کند. این ساچمه مانع آسیب و ایجاد سایش به حلقه داخلی نیز می‌شود. در بلبرینگ‌های دور پایین، ساچمه وظیفه دارد که از حلقه بیرونی محافظت کرده و فاصله بین دو حلقه را برقرار سازد.

تفاوت قیمت بلبرینگ دور بالا و بلبرینگ دور پایین

بلبرینگ‌های دور بالا به‌جهت اینکه ویژگی‌ها و کارآیی متفاوتی دارند، قیمتشان هم باهم یکسان نیست. به‌علاوه جنس بلبرینگ، برند سازنده و کیفیت آن می‌تواند روی قیمت این محصول تاثیرگذار باشد. پس به‌خاطر متریال گران‌تر است که بلبرینگ‌های دور بالا قیمت بالاتری نسبت به بلبرینگ‌های دور پایین دارند. همچنین بلبرینگ‌هایی با برند‌های اروپایی و آمریکایی در بازار از محبوبیت و قیمت بیشتری برخوردار هستند.

فرق بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر جنس

برای ساخت بلبرینگ دور بالا به‌خاطر کارآیی خاصی که دارد، از متریالی مانند نیترید سیلیکون یا سرامیک استفاده شده ‌است. همچنین برای اینکه بلبرینگ در سرعت‌های بالا در برابر حرارت و سایش مقاوم باشد، در ساخت آن فولاد ضدزنگ نیز به‌کار رفته است. در بلبرینگ دور پایین استحکام و پایداری اهمیت زیادی دارد و در ساخت آن از متریال مقاومی همچون آلیاژ فولادی و فولاد کربنی به‌کار رفته تا بارهای سنگین را تحمل کند.

بلبرینگ‌ دور بالا و دور پایین چه کاربردهایی دارند؟

بعد از اینکه با تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین آشنا شدید، بهتر است بدانید که این قطعات در کدام صنایع کاربرد دارند. از بلبرینگ دور بالا در لوازم و صنایع زیر استفاده می‌شود:

  • بلبرینگ جاروبرقی
  • دستگاه‌های تراش
  • صنایع تروشیمی
  • صنایع نفت و گاز
  • ابزار و وسایل کاربردی

کاربرد بلبرینگ دور پایین نیز عبارتست از:

  • خودروسازی
  • صنعت برق
  • صنعت فولاد
  • صنایع معدنی و سیمان
  • صنعت غذایی

بلبرینگ دور بالا و دور پایین چه مزایا و معایبی دارند؟

بلبرینگ های دور بالا و دور پایین مانند سایر قطعات صنعتی و یدکی، مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه شرح داده شده ‌است.

به طور کلی مزایای بلبرینگ‌های دور بالا شامل

  • سرعت بالا
  • افزایش دقت
  • کاهش اصطکاک
  • تحمل بارهای سنگین

است. معایب این نوع بلبرینگ‌ها این است که اولا قیمت بالایی دارند، دوما به آلودگی بسیار حساسند و سوما حفظ حرارت و تنظیمات دقیق آن‌ها کار مشکلی است‌.

از جمله مزایایی که بلبرینگ دور پایین دارد، می‌توان به تحمل بارهای سنگین، قیمت کمتر و کاهش لرزش و نویز اشاره کرد. معایب این بلرینگ‌ها عبارتند از دقت پایین، اصطکاک بالا و مصرف انرژی بیشتر.

سخن آخر

تفاوت بین بلبرینگ‌های دور بالا و دور پایین باعث شده‌است که کاربرد‌های مخصوص به خود را داشته باشند. مصرف کنندگان باید قبل از اینکه تصمیم به خرید بلبرینگ بگیرند، درباره کارآیی، قیمت و برندهای آن‌ها تحقیق کنند. قطعا یک بلبرینگ با کیفیت می‌تواند سال‌ها عمر کرده و کارآیی خود را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *