وبلاگ

بیرینگ بابیتی چیست؟

بیرینگ چیست

بیرینگ بابیتی یکی از انواع بیرینگ‌ها به شمار می‌آید. این نوع بیرینگ دارای ویژگی و مزایای خاصی است که توانسته تا به امروز این‌چنین مورد استفاده و کاربرد قرار گیرد. برخی از افراد با انواع بیرینگ آشنایی ندارند، به همین دلیل در هنگام انتخاب هرکدام از انواع بیرینگ، ممکن است دچار اشتباه شوند؛ از این رو توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

بیرینگ چیست؟

بیرینگ (Bearing) زیرمجموعه یاتاقان و یک نوع قطعه مکانیکی است. این قطعه کمک می‌کند تا بسیاری از ماشین‌آلات و ابزار صنعتی ساخته شوند و هر وسیله‌ای که این قابلیت را داشته باشد تا با حرکت و چرخش روبرو شود، به این قطعه نیاز خواهد داشت.

برای اینکه اصطکاک قطعات مکانیکی به حداقل برسد، بلبرینگ‌ها به کمک می‌آیند؛ همچنین برای اینکه حرکت قطعات نسبت به یکدیگر ساده و راحت شود، استفاده از بلبرینگ را پیشنهاد مناسبی می‌توان در نظر گرفت. معمولاً برای محکم نگه داشتن بسیاری از قطعات مکانیکی در مجاورت یکدیگر هم ، استفاده از بلبرینگ گزینه مناسبی به شمار می‌آید. شکل ظاهری بلبرینگ را می‌توان همانند 2 حلقه و ساچمه در نظر گرفت که امروزه در اندازه و انواع مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توان گفت اجزای بیرینگ از جنس فولاد کروم ساخته می‌شوند.

بررسی بیرینگ بابیتی

بیرینگ بابیتی در گروه‌بندی انواع یاتاقان از جمله بلبرینگ شیار عمیق ، کف گرد ، خود تنظیم و …قرار می‌گیرد. به خاطر داشتن ابعاد بالا از این قطعه در صنایعی همچون نیروگاهی، نفت، پالایشگاهی و… امروزه استفاده می‌کنند. پوسته و بابیت 2 قسمت اصلی این نوع بیرینگ را تشکیل می‌دهند. پوسته می‌تواند فولادی، برنجی یا مسی باشد. بابیت هم به آلیاژ نرمی گفته می‌شود که به پوسته داخلی چسبیده می‌شود و انواع مختلفی هم دارد. در این بین، عواملی دخیل هستند که مشخص کنند پوسته داخلی از چه نوع آلیاژ نرمی باید ساخته شود که محل استفاده، دمای کارکرد، اولویت‌بندی، بار اعمالی و فشار اعمالی همگی این عوامل را تشکیل می‌دهند.

ویژگی های بیرینگ بابیتی

بیرینگ بابیتی بیشتر به خاطر ویژگی‌هایی که دارد، امروزه شناخته می‌شود و می‌توان گفت به خاطر تنش‌های موضعی این نوع بیرینگ به راحتی تغییر شکل می‌دهد، یعنی می‌تواند نرم شود؛ همچنین بابیت می‌تواند مواد ضدسایشی را به راحتی روی سطح خود نگه دارد.

این نوع بیرینگ قادر است مابین سر محور و یاتاقان یک ضریب اصطکاکی تقریباً کوچکی را ایجاد کند. بابیت را به خاطر سختی که دارد باید شناخت، میزان سختی باید به شکلی باشد که باعث ساییدگی سر محور به صورت اضافی نشود و البته این نکته را به هم خاطر داشته باشید که بابیت به سرعت و به راحتی توسط روغن تر می‎شود و به همین دلیل، روی آن را یک لایه روغن می‌پوشاند.

بابیت در برابر خوردگی بسیار بادوام عمل می‌کند و از قابلیت ریخته‌گری بسیار خوبی هم برخوردار است. این نوع بیرینگ می‌تواند تا دمای 120 درجه سانتی گراد هم خواص مکانیکی خود را حفظ کند. این مدل همچنین به شکل 2 نیم دایره که جدا از یکدیگر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای بیرینگ بابیتی

استفاده از این نوع بیرینگ بی‌مزیت نیست. مزیت اولی که می‌توان نام برد این است که بابیت خاصیت انتقال گرمای خوبی دارد و همین امر باعث می‌شود که فرایند خنک کاری به صورت بهینه انجام پذیرد. مزیت دومی که می‌توان در نظر گرفت این است که در سیستم دوار معمولاً بابیت استفاده شده، نقش فیروز را برعهده می‌گیرد و این‌چنین است که بیرینگ با خوردگی و سایش روبرو نخواهد شد.

بیرینگ بابیتی اگر به درستی روانکاوی شود، بسیار سرعت قابل ملاحظه‌ای دارند و بار بیشتری را می‌توانند تحمل کنند. علاوه بر تحمل بار بیشتر، سروصدای کمتری را هم می‌توان انتظار داشت. ناگفته نماند که این نوع بیرینگ در برابر ارتعاش، آن چنان حساس نیست و برای تعداد دور و اندازه هم محدودیتی را به وجود نمی‌آورد.

ژورنال بیرینگ چیست؟

حال که در مورد بیرینگ بابیتی با شما صحبت کرده‌ایم بهتر است به ژورنال بیرینگ هم اشاره‌ای داشته باشیم. این نوع بیرینگ یکی از ساده‌ترین‌ها در خانواده بیرینگ‌ها به شمار می‌آید. این نوع بیرینگ به شفت این اجازه را می‌دهد تا بتواند به صورت کاملاً آزادانه به چرخش خود در بستر نگهدارنده بپردازد. ژورنال به قسمتی از شفت گفته می‌شود که برای کارکرد این نوع بیرینگ می‌تواند مناسب باشد. همانند بیرینگ بابیت این نوع هم قادر است بار با وزن بالایی را تحمل کند؛ چراکه وزن شفت‌ها این اجازه را به این نوع بیرینگ‌ها می‌دهد.

ژورنال بیرینگ‌های ساده یا یکپارچه و ژورنال بیرینگ دو تکه 2 نوع بیرینگ ژورنال را تشکیل می‌دهند. به این دلیل که در مقابل خوردگی و آب‌بندی بتوان از لایه سطحی این نوع بیرینگ محافظت کرد، روانکاری مسئله بسیار مهمی به شمار می‌آید. ناگفته نماند که برای پاک کردن زباله‌ها و انجام فرایند خنک کاری، قطعاً روغن کاری را هم نباید نادیده گرفت.

عوامل موثر بر روی حرکت شعاعی در روتور

  1. نیروی گریز از مرکز
  2. وزن روتور
  3. خروج از مرکز بودن مرکز جرم رتور
  4. عدم همگن بودن روتور

در یاتاقان های ژورنال لایه نازک روغن بین روتور و یاتاقان وجود دارد. لایه نازک روغن نیروهای ذکر شده را کنترل کرده و با حداقل اصطکاک مانع از خارج شدن شفت از موقعیت شعاعی خود می شود.

تراست بیرینگتراست بیرینگ چیست؟

تراست بیرینگ هم با بیرینگ بابیتی بی‌ارتباط نیست. این نوع بیرینگ در دسته‌بندی بلبرینگ کف گرد جای می‌گیرد. معمولاً بارهایی که دارای امتداد محور هستند را با این مدل بیرینگ می‌توان به راحتی تحمل کرد. به این دلیل که روی شافت موتور و در قسمت هوزینگ بیرینگ، تراست نصب می‌شود، می‌تواند به تنظیم موقعیت محوری موتور کمک کند.

در ساختار تراست بیرینگ هم از یک نوع آلیاژ نرم به اسم بابیت استفاده می‌کنند. معمولاً حلقه‌های این نوع بیرینگ را فولاد کروم بیشتر می‌سازند و در کوره‌های صنعتی، گیربکس‌ها، پالایشگاه‌ها، حفاری دریایی، توربین‌های آبی و قالب‌گیری تزریقی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهمیت نگهداری بیرینگ ها

هم‌زمان که از بیرینگ بابیتی یا هر نوع بیرینگ دیگر استفاده می‌کنید، باید با اهمیت نگهداری آن هم آشنا باشید. این قطعه‌های مکانیکی که قیمت بالایی هم دارند، به خاطر نگهداری نادرست می‌توانند هزینه‌های تعمیراتی بسیار بالایی را به وجود آورند. در برابر خوردگی بیرینگ‌ها دوام و مقاومت بالایی دارند. در صورتی که به مرور زمان مستهلک می‌شوند و نباید این حقیقت را فراموش کنید. به زباله‌های محیطی توجه کنید که دلیل اصلی آلودگی بیرینگ‌ها به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

در مورد بیرینگ بابیتی به صورت مختصر ولی مفید با شما صحبت کرده‌ایم. در این بین، برای خرید این قطعه می‌توانید به هایپر صنعت بلبرینگ مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی، یکی از بهترین فروشگاه‌ها در این حوزه است که شما را با قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات خود روبرو می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *