وبلاگ

نکاتی که درباره سختی سطح بلبرینگ باید بدانیم

 

کنترل کیفیت بلبرینگ ها فرآیندی است که به منظور اطمینان از کیفیت و عملکرد صحیح بلبربینگ ها انجام میشود.کنترل کیفی بلبرینگ ها میتواند در همه مراحل تولید از تامین مواد اولیه تا تولید نهایی و تحویل محصول انجام شود.

یکی از مراحل اصلی کنترل کیفیت بلبرینگ ها بررسی و ارزیابی مواد اولیه است.انواع مختلف بلبرینگ ها از موادمتفاوتی تشکیل شده اند مثل فولاد آلیاژی فولاد کربنی و سرامیک . در این مرحله خواص مکانیکی و شیمیایی مواد بررسی میشوند تا اطمینان حاصل شود که مواد استفاده شده مطابق با استانداردها و نیازهای اولیه هستند.

مرحله بعدی کنترل کیفیت شامل بررسی عملکرد و دقت بلبرینگ ها درفرآیند تولید است که شامل اندازه گیری ابعاد بلبرینگ ها آزمون های نیرویی و آزمون های عملکردی مانند سرعت چرخش باربری و عمرمفید بلبرینگ هااست.همچنین عملکرد سطح صافی و پوشش های سطحی نیز ارزیابی میشود.

در این مرحله ابعاد بلبرینگ ها بااستفاده از ابزارهای دقیق اندازه گیری بررسی میشوند.این ابعاد شامل قطر داخلی و خارجی بلبرینگ ضخامت حلقه ها و ارتفاع میشود.اگر ابعاد بلبرینگ ها خارج از محدوده مشخص شده در استاندارد ها باشد بلبرینگ به عنوان ناقص تلقی میشود. در آزمون های عملکردی هم بررسی عملکرد و عمر مفید بلبرینگ ها انجام میشود.

یکی از مهمترین این معیار ها تعیین سختی سطح بلبرینگ میباشد. زیرا در عملکرد و عمرمفید بلبرینگ ها بسیار تاثیرگذار است.

به طور معمول بلبرینگ ها در شرایط مشخصی مانند سرعت های مختلف چرخش باربری و دما قرار میگیرند و عملکرد ان ها به عنوان قابل قبول یا ناقص ارزیابی میشود.

همچنین بلبرینگ ها ممکن است در طول آزمون های عملکردی تحت بارهای استاتیک و دینامیک قرار بگیرند.

مرحله نهایی آزمون های بازرسی قبل از تحویل محصول به مشتری انجام میشود.در این مرحله بلبرینگ ها بررسی میشوند تا اطمینان حاصل شود که همه استانداردها و نیازهای کیفیتی برآورده شده اند و بلبرینگ ها قابل قبول هستند.

به طور مثال در بازرسی بصری برای تشخیص هرگونه خطای ظاهری مانند ترک روغن ریزی خوردگی یا خراش بررسی میشوند . این بازرسی میتواند به صورت دستی توسط یازرسان انجام شود یا با استفاده از دستگاه های خاصی که تصاویر بلبرینگ هارا بزرگنمایی و بررسی میکنند انجام میشود.

درمرحله اخر هم آزمون هایی مثل آزمون تراکم شناسی، آزمون های بازرسی فلزی، آزمون های فراصوتی و آزمون های رادیوگرافی برروی بلبرینگ ها انجام میشوند.این آزمون ها به منظور تشخیص هرگونه خطا ترک جریان های غیر مطلوب و عیوب در ساختار داخلی بلبرینگ ها استفاده میشوند.

 

سختی سطح بلبرینگ

سختی سطح بلبرینگ از جمله خصوصیات مهم در کنترل کیفیت و عملکرد بلبرینگ است.سختی سطح بلبرینگ به مقاومت بلبرینگ در برابر نفوذ و سایش و خوردگی موثر در طول عمر آن اشاره دارد.سطح بلبرینگ میتواند دارای سختی متوسط یا آنیل شده یعنی نرم باشد.

برای اندازه گیری سختی سطح بلبرینگ از روش های مختلفی استفاده میشود.یکی از روش های رایج برای اندازه گیری سختی سطح بلبرینگ آزمون سختی راکوییل است.در ایت آزمون یک سوزن با باری مشخص روی سطح بلبرینگ فشار داده میشود و اندازه عمق نفوذ سوزن در سطح بلبرینگ ثبت میشود.سختی سطح بلبرینگ معمولا بااستفاده از مقیاس های سختی مانند سختی راکوییل (Rockwell) یا برونل(Brinell) اندازه گیری میشود.

سطح بلبرینگ با سختی مناسب میتواند عمر مفید و دقت بلبرینگ را افزایش دهد.سطح بلبرینگ با سختی مناسب نیز مقاومت به سایش و خوردگی بیشتری دارد و از جوش و فشارهای ناشی از بار و استفاده مداوم محافظت میکند.همچنین سختی سطح بلبرینگ میتواند تاثیرات ناشی از شوک ها و ارتعاشات در عملکرد بلربینگ را کاهش دهد.

معمولا سختی سطح بلبرینگ در نواحی تماس با آبکاری و روکش های سطحی مختلف قابل تنظیم است.انتخاب سختی مناسب بستگی به نوع بلبرینگ محیط عملکرد باربری و نیازهای کاربردی دارد.

3 دیدگاه در “نکاتی که درباره سختی سطح بلبرینگ باید بدانیم

  1. اکبر وقاری گفت:

    سلام وخسته نباشید .مفید بود.

  2. اکبر وقاری گفت:

    سلام وخسته نباشید .مفید و خوب بود.

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز. سپاس از وقتی که برای خوندن مقاله گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *