وبلاگ

ظرفیت بلبرینگ چیست؟+ نحوه محاسبه آن

ظرفیت بلبرینگ چیست؟+ نحوه محاسبه آن

ظرفیت بلبرینگ کمیتی مهم در تعیین طول عمر و استفاده از آن است که انواع مختلفی دارد و عوامل متعددی روی آن تاثیر می‌گذارند. دانستن نکات مهم درباره این کمیت و نحوه اندازه‌‌گیری آن برای افراد شاغل در صنایعی مانند کشاورزی، هوا و فضا، صنایع دارویی و صنعت خودروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل در این مطلب به این نکات می‌پردازیم.

آشنایی با ظرفیت بلبرینگ

ظرفیت بلبرینگ یا تلورانس در واقع میزان حداکثر باری است که یک بلبرینگ صنعتی می‌تواند تحمل کند، بدون اینکه عملکرد آن مختل شود. بلبرینگ در دستگاه تحت تاثیر نیروهای مختلفی قرار می‌گیرد که از آن‌ها می‌توان به وزن جسم متصل به بلبرینگ و نیروهای وارده از سمت چرخ‌دنده و تسمه اشاره کرد.محاسبه تلورانس بلبرینگ با در نظر گرفتن برآیند همه این نیروها به شما کمک می‌کند تا بتوانید از مشکلاتی مانند ساییدگی و افزایش دمای بلبرینگ در اثر فشار بار بیش از حد جلوگیری کنید. این امر در نهایت باعث می‌شود تا تخمین طول عمر این قطعه به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

آشنایی با ظرفیت بلبرینگ

از دیگر محصولات هایپر صنعت بلبرینگ : انواع زنجیر صنعتی و چرخ دنده صنعتی ساده

انواع ظرفیت بار بلبرینگ

ظرفیت بار بلبرینگ را می‌توان از دو جهت بررسی کرد: دینامیکی و استاتیکی. هر کدام از این انواع ظرفیت‌ها کاربرد خاصی دارند که در ادامه به بررسی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.

ظرفیت بار دینامیکی بلبرینگ

ظرفیت دینامیکی کمیتی است که برای اندازه‌گیری میزان عمر مفید بلبرینگ به‌کار می‌رود؛ به‌ عبارتی دیگر ظرفیت دینامیکی به میزان نیرویی گفته می‌شود که در آن بلبرینگ با استفاده از 90 درصد از ظرفیت اسمی خود، بدون هیچ مشکلی فعالیت خواهد داشت. با آگاهی از این نوع ظرفیت می‌توانیم از وارد شدن فشار اضافی بر ساچمه‌ها و در نتیجه لرزش دستگاه جلوگیری کنیم.

ظرفیت بار استاتیکی بلبرینگ

ظرفیت بار استاتیکی یک مولفه‌ مهم برای تعیین بیشترین میزان بار لحظه‌ای واردشده به بلبرینگ است. این کمیت نشان می‌دهد که یک بلبرینگ چه میزان نیروی ضربه‌ای یا لحظه‌ای را می‌تواند تحمل کند و در صورت وارد شدن چه مقدار نیرویی، عملکرد آن دچار اختلال می‌شود.

عوامل موثر بر ظرفیت بلبرینگ

در انواع بلبرینگ‌ها، عوامل بسیاری روی میزان ظرفیت بار موثر هستند که تاثیر برخی کمتر و تاثیر بعضی دیگر بیشتر است. این عوامل عبارتند از:

  • محل نصب بلبرینگ: بلبرینگ قسمت‌های مختلفی از جمله تسمه، یاتاقان و چرخ‌دنده دارد که در هنگام فعالیت، به هر کدام از آن‌ها مقداری نیرو اعمال می‌شود؛ همچنین بلبرینگ ممکن است در بخش‌های متفاوتی نصب شود و به همین دلیل محاسبه ظرفیت بار آن‌‌ها با استفاده از یک فرمول یا روش ساده، میسر نخواهد بود. این امر باعث شده تا برای بدست آوردن این کمیت در بلبرینگ‌های مختلف، ضرایب متفاوتی نیز به‌کار روند.
  • جنس بلبرینگ: ماده تشکیل‌دهنده بلبرینگ یکی از عوامل مهم در تعیین ظرفیت بار هستند. به‌طور کلی بلبرینگ‌هایی که از فلزات مختلف ساخته شده‌اند، نسبت به انواع سرامیکی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه، تحمل بار آن‌ها نیز بالاتر است؛ همچنین بین ظرفیت بار بلبرینگ‌های فلزی مانند استیل و فولاد، تفاوت‌هایی وجود دارد. با مراجعه به بسته‌بندی این قطعه، می‌توانید به میزان تحمل بار آن پی‌ ببرید.
  • نوع بلبرینگ: هر کدام از انواع مختلف بلبرینگ‌ها، از ضریب بار شعاعی و رانشی متفاوتی برخوردار هستند و این ضرایب نیز در تعیین ظرفیت بار، نقش مهمی دارند.

عوامل موثر بر ظرفیت بلبرینگ

محصولات مرتبط: بلبرینگ تماس زاویه ای | بلبرینگ شیار عمیق |کاسه نمد‌ قابل خرید از سایت هایپرصنعت بلبرینگ

چگونه ظرفیت بلبرینگ را محاسبه کنیم؟

محاسبه صحیح ظرفیت بلبرینگ برای انتخاب نوع مناسب آن ضروری است؛ زیرا نصب بلبرینگ‌هایی با اندازه اشتباه در دستگاه باعث کاهش کیفیت عملکرد و طول عمر آن خواهد شد.

کمیت‌های زیردر محاسبه ظرفیت بلبرینگ دخیل هستند:

  • انحراف ابعادی: انحراف ابعادی نشان‌دهنده استاندارد بودن اندازه‌ بلبرینگ و ساختار آن بوده و کاربرد آن را مشخص می‌کند. هر چقدر انحراف ابعادی کمتر باشد، بلبرینگ بهتر در شفت قرار می‌گیرد و از قدرت تحمل بار بیشتری نیز برخوردار است.
  • اندازه قطر حلقه داخلی: اندازه قطر حلقه داخلی یکی از مقادیری است که در انحراف ابعادی نیز بررسی می‌شود و دقت آن در حد میکرون است؛ در نتیجه کمترین بی‌توجهی در ساخت این بخش می‌تواند اختلال بسیاری را در عملکرد بلبرینگ به‌وجود بیاورد.
  • اندازه رینگ خارجی: یکدست بودن اندازه رینگ خارجی در همه قسمت‌ها نیز در ظرفیت بار بسیار مهم است؛ زیرا وجود هرگونه برآمدگی می‌تواند چرخش بلبرینگ را با مشکل مواجه کند.
  • نیروهای وارده به بلبرینگ: سه نوع بار شعاعی، رانشی و ترکیبی در حین فعالیت بلبرینگ به آن وارد می‌شوند. با استفاده از این نیروها و ضرایبشان می‌توان بار واردشده به بلبرینگ را با فرمول زیر محاسبه کرد. در این فرمول X و Y نشان‌دهنده ضریب بار شعاعی و رانشی بوده و Fr و Fa نیز به‌ترتیب به نیروهای شعاعی و رانشی اشاره دارند:

P=XFr + YF

به یاد داشته باشید با توجه به اینکه نوع و کاربرد دستگاه‌ها و بلبرینگ‌ به‌کاررفته در هر کدام متفاوت است، ‌لازم است در محاسبه ظرفیت بار بلبرینگ به همه متغیرها توجه کامل داشته باشید.

سخن پایانی

محاسبه ظرفیت بلبرینگ و انتخاب نوع مناسب ان برای دستگاهتان باعث می‌شود از این قطعه حداکثر استفاده را ببرید و تا مدت‌ها نیاز نباشد برای تعمیر یا تعویض آن هزینه کنید. این کار هم با استفاده از فرمول‌ و هم نرم‌افزارهای آنلاین امکان‌پذیر است.جهت خرید انواع بلبرینگ صنعتی میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در هایپر برینگ تماس حاصل نموده و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.


مقالات مرتبط:

تفاوت بلبرینگ قفلی (Backstop) با سایر بلبرینگ‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *